Senaste inläggen

Av Kicki Fredlund - 9 oktober 2023 14:42

Redan mitt på dagen i fredags åkte vi till Sundsvall. Joanna, som hade bil och körde, jag och Gabriela var hennes passagerare, plus 5 hundar, två av dem gamlingar som bara skulle följa med på en roadtripp.


Det blev några stopp på vägen för diverse inköp. Vi stannade även och åt på vägen upp.


 

Jag är imponerad av Maya, som finner sig i att vara i vilken flock som helst. Här trängs Samba, Kiki, Maya och gammeltanten Gerda med Gabriella i Lindas kökssoffa.

 

 

Vinet serverades med millimeterprecition i glasen.

 

Många skratt som vanligt när man hamnar hos Linda och Molly.


 

Maya hade redan gjort det bekvämt för sig i sängen när jag kom upp för att sova.

 

Sömn blev det inte mycket av, men så är det alltid när jag ska sova borta.


Vid 6-tiden på lördagmorgon var vi i farten igen.


 

På väg till Nordichallen i Sundsvall.

 

Joanna skulle ställa Samba i Timrå, men hann se frallorna i hallen först, för de började kl 9, medan Sambas ring startade kl 11 i Timrå.


 

Fin bild på Anders och Falcons dotter Alma, Little Hooligans Happy Go Lucky.


Alma fick exelent med ck och placerades 2:a i unghundsklassen


Innan Alma, så hade både hennes kullbror Rossi (exelent) och hennes far Falcon varit i ringen.


 

Rossis matte Helena börjar få kläm på det här med utställningar nu.


 

Falcon blev 2:a i championklassen med CK, domare var Helle Bekker från Danmark.

 

 

I veteranklassen var Nalle, Travarens Nahar med, han kom också 2:a i sin klass med CK och blev 4:a Bästa Hane.

 

 

Den norske championhanen Chien Royal Najim Nocturn vann championklassen.

 

Maya var ensam tik i veteranklassen, men hon slog den vinnande veteranhanen och blev BIR veteran med Veterancacib.


Jag brukar aldrig fota Maya på dessa fotoplatser som oftast finns på större utställningar, men gjorde ett undantag den här gången. Kanske för att det aldrig blev några andra bilder tagna.

 

Det fattas en veterancacib-rosett här, men klubben hade missat att beställa några, de lovade att skicka med posten.

 

 

Falcon fick också possera.


När frallorna var färdigdömda så följde vi med Joanna till Timrå. Det blev lite tajt om tid, men det löste sig.


Ännu värre tajt om tiden blev det dan efter då Gabbi och jag skulle ställa ut i Timrå, men det får komma på nästa inlägg.


 

Samba fick exelent, men utan CK. Det är nog inte lätt att döma den här ganska nya rasen continental bulldogg. De som ställdes ut i hallen dagen efter kunde man knappt tro att de tillhörde samma ras.

 

När vi kom tillbaka till Linda efter utställningen så bjöd hon på mat.


 

Molly hade hittat en jättegod rätt på nätet, med köttfärs och potatisgratäng ihopblandat och gräddat i ugn med ost på,

 

Det blev en ganska tidig kväll för mig, efter dels den sömnlösa natten och för att jag hade jätteon i ryggen och benen. Det är en fasa att gå i flera timmar på hårt underlag.




Av Kicki Fredlund - 4 oktober 2023 13:58

I natt har vi haft den första nattfrosen.


Igår tog jag in pelargonerna från altanen och idag plockade jag in en sista bukett med blommor.


Dags att tömma krukorna och ta reda på dahaliaknölarna.


Jag har ju haft ovanligt lite blommor i år.  

 

Igår var jag med hundarna i skogen ganska sent, snart får jag sluta med det när älgjakten börjar häromkring på måndag.


 

Efter en timme i skogen var korgen så full att jag fick pressa ner de sista.

 

 

En ovanligt stor kantarell kom också med hem. Berra och jag hjälptes åt att rensa de ca 15 litrarna svamp på kvällen.

 

 


Av Kicki Fredlund - 1 oktober 2023 19:54

Nu har det varit stiltje i flera dagar både inne, ute och även på bloggandet.


Det är några av mina bloggvänner som tagit lite blogguppehåll, men för mig blir det uppehåll utan att det är planerat. Det blir bara inte av. Just inget annat heller.


Men igår bakade jag i alla fall, buller, kubbar och vaniljhorn, det gamla vanliga alltså.


Behöver ha fikabröd när jag tillsammans med Gabbi åker till Sundsvall på utställning nästa helg.


Både att ta med dit och så att Berra har när han är själv hemma.


Idag tog jag bilen till våra gamla svampmarker i Sora Skedvi. Jag brukar åka dit en gång per säsong, men det har inte blivit av tidigare i höst.


 

Det här blev efter den första skogen.

 

Sen åkte jag en liten bit till.


     

Hundarna busar som vanligt.

 

 

Efter ytterligare en timme (utan att jag trillat) hade jag fyllt ytterligare två korgar, mest rödgul trumpetsvamp. Maya ser lite trött ut, det var hon nog också.


 

Det blev bädden direkt för dem när vi kom hem.


Nåt annat med anknytning till Stora Skedvi, var att jag träffade en gammal kär vän därifrån när jag senast var och handlade i Hedemora.


Det var Ruth, som vi inte träffat sen innan pandemin. Hennes dotter och måg var på besök från Uppsala och Ruth hade fått skjuts till affären. 


     

Jag var tvungen att ta en bild för att visa Berra att jag träffat Ruth. Hon har nu blivit 92 år.

 

 


Av Kicki Fredlund - 27 september 2023 10:17

Igår var jag tvungen att åka till Säter och tvätta den urskitiga bilen på förmiddagen.


Jag hade ju tid för service på KIA i Avesta 13.45


Lämpligt att träffa Gabbi för 11-fika när hon också hade ärenden i Säter.


 

Vi satt en timme på Annas Konditori.

 

Sen hann jag med en snabb promenad i Tjärnan med hundarna, som jag hade med mig i bilen, innan det var dags att åka till Avesta.


 

Jag fick sitta och vänta till kl 4 innan bilen var klar. Det pågick renoveringar i bilhallen, så det fanns inte längre nån fikaplats. Och oljuden var öronbedövande när det ibland sågades med ylande motorsågar.


Jag lånade en stol av en säljare, sen satt jag och underhöll mig själv med medhavda korsord eller WF-spel på mobilen.


Köpte med mig färdigmat från Dalahästen när jag åkte hem.



Av Kicki Fredlund - 25 september 2023 19:09

Jag försöker gå i skogen så mycket jag orkar medan det är ett fint höstväder.


Det går betydligt långsammare och försiktigare än förr, det märks verkligen att åldern tar ut sin rätt. Jag har ont i båda knäna dessutom, så det är ingen hit att gå i backig skog.


I lördags åkte jag lite längre än vad jag brukar. 


 

Man blir så glad när det lyser gult i ögonvrån. Och det verkligen är kantareller man ser..

 

 

och inte trollsmör som här.

 

 

Den dagen hade jag fikakorgen med mig.

 

 

Sen hade Berra ett styvt jobb att rensa all svamp som jag kom hem med.

 

Igår skulle jag bara gå i skog nära hemma, tyvärr var det fler som var ute i samma ärende, så det blev inte så mycket svamp just där.


 

Vid den gamla slalombacken förfaller byggnaderna mer och mer, konstigt att ingen tar ansvar för dem och jämnar dem med marken.


Idag skulle jag tvätta bilen samtidigt som jag var till Hedemora och handlade. Men åter var biltvätten trasig.


Jag måste alltså åka till Säter i morgon och tvätta den oerhört skitiga bilen, för i morgon e.m ska den in på service i Avesta.


 

Idag gick vi i Tjärnan på f.m sen åkte jag till annan skog på e.m


Då fick hundarna stanna hemma, efter en timme var jag hemma igen med en full korg med trattkantareller.


 

Nu går torken på högtryck dygnet runt.

 

 


Av Kicki Fredlund - 21 september 2023 19:16

Igår fick jag fixa lite fikabröd igen, då Gabbi och Helena kom på f.m.-fika


   

Av Helena fick jag två fantastika buketter.

 

 

Vi hade ett par timmar med trevligt hundsnack. Berra var risig, låg till sängs medan de var här.

 

När de åkt, for jag med hundarna till skogen och plockade en korg kantareller igen. Jag har nog aldrig varit med om att det varit så gott om dem som i år.


 

Dessvärre fick jag även se ett nytt kalhygge.


I morse gjorde jag kubbar och vaniljhorn, så jag hade till dagens fika. Förutom Madde och Per så kom även Roland lagom till 11-kaffet.


 

Det gäller att ta sig en sista slurk.

 

 

Nu blir Bruno norbergsbo, inte så långt härifrån, så det blir inte så svårt att hålla kontakten.

 

 



Förutom

Av Kicki Fredlund - 21 september 2023 18:18

Igår fick jag det sorgliga samtalet från Kerstins dotter Malin, att Kerstin somnat in under natten.


Kerstin har ju varit gravt dement senaste åren och bott på demensboende.


Men så mycket trevligt vi haft under de ca 40 år som vi varit bästa vänner, mest inom hunderiet (boxer).


Alla uppfödarträffar, alla boxerläger, alla tävlingar.


På senare år, alla våra spårträffar, som det var Kerstin som var mest drivande för.


Under kennelnamnet Herlitzius födde hon även upp tre boxerkullar, den första 2004.


 

En kär vän har slutat sina dagar.

 

 

Av Kicki Fredlund - 19 september 2023 18:27

Idag på Brunos 8-veckorsdag så hade jag tid för veterinärbesiktning.


Bilresan gick utmärkt, han låg och diade på Onyx både dit och hem.


Veterinärutlåtandet blev UA rakt av. Jag var lite osäker på testiklarna, men båda stenarna fanns på plats.


 

Det blev bara en enda bild tagen och den är ju desutom ganska usel. 

 

Han skrek till när den otäcka nålen med chippet stack honom, men annars fann han sig lika bra i detta som i allt annat. Han är så tillfreds denna lilla kille.


Passade på att få Onyx vaccinerad samtidigt.


Idag fick jag ett mindre trevligt brev, som jag väntat på. Fortkörningsböter när Joanna och jag åkte till Högbo förra helgen.


Vi satt och pratade och jag missade 60-skylten vid Älvgården. Att köra i 72km/h kostade 2.000 onödiga kronor.


Jag har dessutom bokat tid för service på bilen, den kommer att kosta dryga 6.000



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards