Senaste inläggen

Av Kicki Fredlund - 10 september 2023 12:56

Upp tidigt i går morse. Maya fick stanna hemma, trots att det såg ut som om hältan släppt.


I Hedemora plockade jag upp Joanna före kl 7, hon hade åkt hemifrån före kl 6.


Vi fortsatte till Dala Husby, därifrån åkte vi med Gabriella till Högbo.


 

Vi var på plats till kl 8 och kunde frukostfika innan utställningen startade kl 9.

 

 

Helena visade själv sin Rossi (Little Hooligans Head Over Heels), som fick exelent och fin kritik, pappa är Falcon.

 

   

Falcon gick för första gången i championklass. Han fick exelent med ck, men vann gjorde den norska championhanen Bellorosario Qualita Con Rex, som även tog certet, blev svensk champion och BIR.

********

En rättelse är på sin plats här: Den norska hanen blev BIM, BIR blev Åsas jättefina tik Krusmyntas Harmonia.

 

   

Nalle, Travarens Nahar blev fick exelent med ck, veterancacib, bästa veteran och bästa hane 4.

Domare var Cindy Pettersson

 

 

Joanna visade Little Hooligans Joke's On Yoy i juniorklassen för tikar. Jag minns inte vad hon kallas för.

Hon fick också exelent.


 

Annicas Alma (Little Hooligans Happy Go Lucky), också efter Falcon, fick exelent med ck och blev 3:a i bästa tikklass.

 

Ytterligare en avkomma efter Falcon var Little Hooligans High Life, men jag missade att fota.


Joanna hade en uppfödargrupp på dessa fyra, som alla fått bra kritik i sina bedömningar, nästan identiskt lika dessutom.


 

Döm om vår förvåning när denna jämna grupp blev utan HP, p.g.a att de var så olika.


Utställningen var ganska snart avslutad, det blev inget matstopp på hemvägen, men Joanna följde med mig hem för att titta på Bruno och även fota honom.


 

Vi köpte med pizza hem, som vi satt ute på altanen och åt.

 

Brunos blivande ägare Madde hade varit hemma och fikat med Berra medan jag var i Högbo.

 

Efter att vi fotat valpen så åkte Joanna hem till Skinnskatteberg och hämtade Bowie (pappa till Bruno) och åkte till Göteborg för en parning på kvällen, sen åkte hon hem till Skinnskatteberg på natten.


I morse bytte hon riktning och körde ca 100 mil norrut, för att åka till Camilla i Boden.


Jag undrar hur många mil hon sitter i sin bil på ett år?



Av Kicki Fredlund - 8 september 2023 16:32

Åter var det bara Onyx som fick följa med till skogen, då Maya inte visar någon förbättring i sin hälta.


   

Det var ingen konst att fylla korgen med rödgul trumpetsvamp för det var gott om dem.

 

   

Trots att det är ca 19 grader varmt, så visar träden tydligt att hösten är här.

 

 

Ringblommorna har frösått sig själva i rabatten.

 

 

Även syrenhortensian har fått sin höstfärg innan den vissnar helt.

 

 

Jag har väldigt lite astrar i år, de flesta småplantorna dog innan de ens gick att plantera ut.

 

 

Och dahlian sjunger på sista versen.

 

Sen jag rensat 10 liter trumpeter så gick jag ut och klippte gräs, men det blev bara halva baksidan, sen var jag helt slut.


Nu ska jag gå i duschen, sen eftersvettningarna har slutat.


I morgon är det utställning i Högbo i Sandviken, men jag blir bara med som sällskap eftersom Maya blir kvar hemma.


Falcon ska debutera i championklass, hans dotter Alma ska också ställas ut.


Jag funderar på att ta med mig lite torkad svamp, den är från förra hösten, så jag kan sälja den lite billigare. Den håller ju många år i torkat skick.



Av Kicki Fredlund - 7 september 2023 18:32

I morse ringde jag till veterinär om Mayas hälta, som inte gett sig, snarare blivit värre.


På måndag fick jag tid för henne.


Det innebär att Onyx fått följa ensam till skogen både igår och idag.


   

Onyx har just forcerat vattenpölen till höger, en av många. Ibland är de så djupa att hon knappt bottnar.

 

Igår skulle jag plocka svamp, men det blev dålig utdelning, men jag såg att det fanns massor av fina blåbär, men jag hade ingen plockare med mig.


Idag åkte jag till samma skog som igår, just för att plocka blåbär.


 

På 30 minuter plockade jag nästan 5 liter! På en yta mindre än vårt kök.

 

 

Idag var Bruno ute i blöta gräset för första gången.

 

     

Men altanen fungerar bättre och där leker han fint, även för sig själv.

 

 

Gott att få sig en slurk av mamma Onyx när han kommit in.

 

Eftermiddagen har jag ägnat mig åt att rensa bären. Om de gick fort att plocka så tar det åtskilligt längre tid att rensa.



Av Kicki Fredlund - 5 september 2023 19:15

Redan i morse såg jag att Maya inte mådde bra, hon var låg och gick undan. Såg sen att hon var en aning framhalt, men jag kan inte se något som kan vara orsaken till hältan.

 

Sommarvarm dag med 23 grader. Vi var till Hedemora och handlade. Jag skulle även hämta ut registreringbeviset från SKK, men var klantig nog att glömma mobilen med sändningsnumret hemma, så det får bli en vända till.


Bruno blev 6 veckor idag.


Han fick vara ute på altanen i det fina vädret, vilket uppskattades.



 

Trevligt också att kunna sitta ute och fika, det var länge sen.

 

       

Jag tog ut tunneln, den sprang han glatt igenom när jag lockade på honom, sen sprang han fram och åter på egen hand.

 

 

På eftermiddagen kom Angelika, det var trevligt att prata bort ett par timmar och hundarna blev också glada för besöket.

 

 

Idag på sin 6-veckorsdag började Bruno resa på sina öron.

 

 

Av Kicki Fredlund - 4 september 2023 19:23

Tog hundarna och åkte till skogen för att titta efter gula kantareller i en skog där jag hittat tidigare år.


För att komma dit måste jag balansera mig fram genom grenar och fällda stammar efter en gallring för några år sedan.


Inte alldeles enkelt eftersom jag inte vill trilla och jag har dessutom ont i ryggen/revbenen efter senaste vurpan.


 

Blåbär finns fortfarande massor av, men dem var jag inte intresserad av idag.

 

   

Det blev bingo! Det här var platsen jag sökte och hoppades på.

 

 

Efter allt regnande så porlar det i friskt i alla små skogsbäckar.

 

Jag fortsatte att gå för att förhoppningsvis hitta fler kantareller.


Jag skulle bara vara ute en timme, men det blev två, för jag hittade så otroligt mycket svamp hela tiden.


     

Och det gjorde jag verkligen. Här står jag på samma fläck och fotar, vrider mig bara åt olika håll.

 

 

Utefter stigarna fortsatte det på samma vis.

 

 

Berra slapp rensa allt ensam, jag hjälpte också till. Det blev ca 15 liter, tur att jag hade en nylonkasse i fickan, för korgen blev tidigt full.

 

 

Hälften ligger nu på tork, resten i kylskåpet för att torkas senare. Vi tog upp den stora ollan från förrådet igår.

 

 

Lilla P, som jag nu kallar för Bruno, för det är det han kommer att heta i sitt nya hem. Han busar gärna med Onyx nu, medan Maya fortfarande håller sig på lite avstånd.

 

 

Efter att ha bitit oss i tårna medan vi rensade svamp, så slocknade han i sin hage.

 

Av Kicki Fredlund - 2 september 2023 18:10

Regnet vräkte ner på förmiddagen, men när det bara återstod lite duggregn så åkte jag till skogen med hundarna vid ett-tiden.


  

Onyx och Maya misstycker inte att det är dyblött i mossan.

 

Jag plaskade omkring i blötan, som kom både uppifrån och underifrån, i drygt en timme.


 

Kom hem med en godkänd stor skörd.

 

 

Men innan jag tog itu med rensandet, så åt vi varma mackor av gårdagens plockade svamp.

 

 

5 lit. rödgul trumpet, 3 lit. trattisar och en liter gulingar.


Medan jag rensade svamp så hade jag valpen kring fötterna, har får vara utanför hagen några gånger varje dag.


 

Sen sover han så gott när jag lyfter in honom i hagen igen. Han har förresten lärt sig att ta sig ut över kanten när grinden är öppen.

 

 

Av Kicki Fredlund - 1 september 2023 18:56

Idag blev vi begåvade med fikabesök på både förmiddagen och eftermiddagen.


Jag var ut på morgonen och plockade de sista hallonen, som tillsammans med blåbär blev fyllning till en kaka som jag gräddade, så vi hade till kaffet.


Till f.m.-fikat kom Stig-Ove, som aviserat sitt besök länge, men det har inte blivit av förrän idag.


 

Det blev ett par trevliga timmar hund och hästsnack.

 

Sen tog jag hundarna och åkte till skogen, men där kunde man inte vara länge. Efter 30 minuter var jag så överfallen av mygg att det inte gick att vara kvar. Men det hann i.a.f bli lite kantareller.


 

En del av kantarellerna hamnade på torken, resten väntar i kylskåpet.

 

   

P busar allt mer med sin mamma Onyx, när han inte sitter i byxbenen på mig.

 

 

Sen slocknar han ett tag.

 

 

På eftermiddagen kom valpens blivande ägare på besök. Det lutar åt att P kommer att kallas för Bruno.



Av Kicki Fredlund - 30 augusti 2023 15:22

Jag ringde till folktandvården i morse om Berras tappade framtand. Han fick tid till 10.10


 

Tandläkaren satte dit en liten provisorisk tand i gluggen.

 

   

Sen 11-fikade vi på Annas i Säter.

 

     

Vi åkte hem och hämtade hundarna, sen blev det en tur till skogen. Jag plockade både blåbär och svamp.

 

 

Berra tog hand om mina kantareller. Kallarna får jag ta hand om själv. Liksom blåbärsrensningen.

 

 

Igår blev P 5 veckor, han fick komma ut på altanen för första gången.

 

 

Han provade att bita i stålstolens rör, det gick inget bra kan man väl lugnt säga.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards