Senaste inläggen

Av Kicki Fredlund - Torsdag 25 jan 15:06

Nu är det verkligen grått och trist. Ca 0 grader och ganska så slaskigt.

 

Försökte ta sparken till sjön igår, men det var svårt för gruset var framme på vägen och på sjön var det blött och för mycket snö.

 

     

Hundarna busar som vanligt ocg struntar i vad det är för väder.

 

Idag har vi varit in Hedemora och handlat.

 

 

Av Kicki Fredlund - Tisdag 23 jan 12:45

Igår följde Gabbi med till veterinären när Onyx ultraljudades.


   

Jag hade samma morgon sett att nu såg Onyx verkligen dräktig ut.

 

 

Gabriella har redan lagt ut den här bilden på FB, så de som sett den vet att hon är med valpar.

 

Det syntes tydligt 4 foster.

 

Idag går hon in i v6., så nu är det bara att hålla tummarna för att allt ska gå bra.


Det väldigt milda vädret fortsätter, +3 grader både igår och idag.


Vansinnigt snorhalt ute, så jag vet inte om jag vågar gå ut med hundarna.


   

Det har töat massor på altanen på bara ett dygn.



Av Kicki Fredlund - Måndag 22 jan 09:18

Efter flera dagar med -25 grader, så blev det ett kraftigt omslag i går med - 5 på morgonen och -1 på dan.


Äntligen kom jag och hundarna ut på promenad, d.v.s det blev en sparktur på perfekta vägar för ändamålet.


På sjön kunde vi inte vara, alldeles för mycket snö och vatten som tränger upp.


Idag är det nollgradigt och det har just börjat snöa, stora blöta flingor.


   

Massor av snö på altanen, vackert med sol, men det var -25 när jag fotade för två dagar sen.

 

Det blir inte mycket gjort hemma när det varit så kallt. Jag eldar och eldar i kaminen, har snart ingen ved kvar och vet inte var jag ska få tag i torr ved.

 

 

Annars är det att lyssna på ljudböcker och lägga pussel. Har just gjort klart detta, som jag fick på min födelsedag.

 

Det var ett trevligt, lagom svårt pussel att lägga. Jag hade ingen aning om motivet för kartongen var täckt av omslagspapper, för att jag inte skulle veta.

 

Idag ska jag åka till veterinären och ultraljuda Onyx för att kolla om hon är dräktig. Det är bara att hålla tummarna.




Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 jan 10:09

Inte så konstigt att inget blir gjort när man fryser både inne och ute.


Igår morse hade vi hemska -26 grader på morgonen, sen -19 på dagen.


Det går inte att få upp nån riktig värme inne när det är så kallt, trots att jag eldar i kaminen.


I morse kl 8 var det mer måttliga -10, men huset känns utkylt och Berra mår inte bra av kylan.


Hundarna vet i alla fall hur man håller värmen.

 

  



Av Kicki Fredlund - Lördag 13 jan 18:29

Även om jag inte får nånting gjort, jag bloggar knappt heller, så lever vi i alla fall.


Efter den ovanligt kalla trettonhelgen så slog det om rejält med plusgrader i några dagar.


När det var mildväder var jag med hundarna ut på sjöisen med sparken.


 

Hundarna var så klart nöjda...

 

men bitvis var det otroligt blött på isen, så det blev jobbigt både att gå och att skjuta på sparken.

 

Idag har jag haft "julgransplundring", det är ju ändå tjugondag Knut. Juldukarna, som var det enda pynt jag haft, byttes ut mot vanliga dukar. Granen var ju framtagen och klädd av Cissi och Emelie för en månad sen, men nu åkte den tillbaka i sin kartong.

 

 

Det är nätt och jämnt att jag ids laga mat, men eftersom jag fått många hemägg från Katarina och Peter, så är det ju både enkelt och gott att göra ugnspannkaka.

 

 

Igår var jag till Säter och klippte klorna på Puma. Jag skulle gjort det för länge sen.

 

 

Idag kom Madde och Per och grattade med tårta (från Elsa Andersson i Norberg) och en flaska vin.

 

 

Superfärsk och jättegod tårta.

 

 

Dålig bild på mor och son, men Onyx och Bruno lekte jätteycket.

 

Idag är det -5 grader, så kylan kanske kommer tillbaka.



Av Kicki Fredlund - Måndag 8 jan 16:04

I morse åkte jag till Falu lasarett till något jag var helt säker på var en efterkontroll på min starroperation, jag har ju en hel del problem med ögonen efter den.


Åkte hemifrån 9,45 för att hinna i tid till 10,50. Kallt som sjutton, men bilen startade snällt, det var mellan -20 och -15 beroende på var jag var utefter vägen, halt var det överallt, inte bara genom skogen.


Fick leta länge efter en parkeringsplats, det var otroligt fullt på alla parkeringar, sen krånglade p-automaten, inte ovanligt just där. Men när jag försökt att notera min parkering med betalkortet i tio minuter så gav jag upp och lämnade bilen utan kvitto, beredd på p-böter av nån nitisk p-vakt.


 


Tio minuter försenad ångar jag in på ögonmottagningen, bara för att få veta att jag inte hade nån tid hos dem över huvud taget.


Ringde hem till Berra som fick läsa innantill på kallelsen. Kallelsen var till honom och inte till mig!!!!


Stress, eller bara allmänt dum i huvudet, jag vet inte men hur förbannad var jag inte på mig själv när jag körde hem de 5,5 milen. 11 så jävla onödiga mil!


Jag bjuder på några vackra vinterbilder tagna på vägen hem.


     

Strax hemma.



Av Kicki Fredlund - Söndag 7 jan 16:16

Nytt år sen en vecka tillbaka, men det har varken funnits lust, ork eller tid att blogga. Jo visst har det funnits tid, men jag har inte tagit mig den tiden.


Nyårsafton var det lugnt, förutom att Maya blev helt förbannad på nyårssmällarna och skällde nonstop medan de pågick.


Den 2:a jan. blev jag gratulerad av Lena, som kom hit och bjöd på Sellnäsplanka och årets första tulpaner.


   

Vi kalasade på godsakerna, sen hade jag en nygjord hallonkaka till kaffet.


På torsdagskvällen den 4:e kom Thomas, Katinka, Max och Natalie från Trollhättan, de kom först vid 23-tiden eftersom de åkt efter arbetet, så det blev mest att säga hej och god natt. Jag hade förberett deras sängar på övre våningen med lakan.


Det frös på mer och mer under helgen med -29 grader som värst på fredag kväll.


För trollhätteborna blev det en händelserik fredag. De skulle åka och handla en del, bl.a på SkedviBröd i Stora Skedvi.


Men på väg till Skedvi blev de påkörda, krockade med en bil som prejade ner dem i diket, föraren skyllde på att hon blivit bländad av solen.


Thomas bil, som tillika var hans tjänstebil blev kvaddad och gick inte att köra därifrån. Alla personer oskadda, men de fick tillkalla bärgare till bilen och kvinnan som var orsak till krocken skjutsade dem till Falun, där det efter många om och men lyckades få tag i en leasingbil.


Där rök hela deras e.m och maten som jag skulle haft klar vid 2-tiden fick skjutas fram till framemot kl 18, innan de var tillbaka igen.


Igår, som var den 6:e januari och min 80-årsdag, så var det snorkallt med -25 grader på morgonen.


Men det hindrade inte att alla fyra från Trollhättan var ute i kylan och skottade snö och ta in ved.


   

Bl.a blev en extra bilplats uppskottad.

 

På fredag kväll och lördag morgon satt vi hela gänget och pusslade, det behövde bli klart så bordet blev tomt tills vi blev några fler som skulle sitta där.


 

Pusslet, som var lika lurigt som de brukar, blev klart i tid.

 

Lämpligt nog var deras present till mig en pusselmatta och ett pussel.


Jag har haft helt stopp i köksavloppet, har fått diska i tvättstugan några dagar.

 

Men här kavlar Max upp ärmarna innan han och Thomas gav sig i kast med att plocka isär alla rören.

 

 

Duktiga som de är så fixade de till avloppet och vi sparade in kostnaderna för en rörmokare, som vi annars varit tvungna att anlita.

 

 

Fredagsfrukost.

 

 

Max och sambo Natalie, hon var en ny trevlig bekantskap för oss.

 

Peter, Elvira och Ville kom lagom till f.m.-fika 

 

     

Ville kurade vid kaminen, som det eldades friskt i för att komma upp i något så när dräglig värme. 


Ynkliga +14 grader inne på morgonen när det var -25 ute.


Det var, som vanligt när Thomas och Katinka är har att de stod för middagen på min födelsedag.


 

Thomas lägger sista handen vid hasselbackspotatisen, genom att skiva på smör innan de går en sista stund i ugnen.

 

 

Dukat och klart.

 

 

Till potatisen var det helstekt fläskytterfilé med grönpepparsås, strimlade lättkokade morötter och haricotsverts. Så gott!


   

En fantastisk chokladtårta avslutade middagen. Katinka hade gjort den med chokladmousse, garnerad med många olika sorters rostade hacka mandlar/nötter och på toppen vit choklad, granatäpple och blåbär.

 

I morse efter frukost åkte de hem till Trollhättan igen. Tomt och tyst i huset efter en mycket trevlig födelsedag med bara familjen, precis som jag vill ha det.


Men det har blivit många samtal och även blommor som kommit med bud. Och massor av gratulationer på Facebook.




Av Kicki Fredlund - 30 december 2023 18:33

Det fortsätter att snöa varenda dag. Nu kan det väl räcka. Idag bara -1 grad, så nu blir ju snön tyngre.


Jag fick skotta en gång åt hundarna för att de skulle kunna gå ut och kissa.


 

Inte så lätt för kortbenta hundar att ta sig fram här.

 

 

Bengt var här och skottade utanför garaget i morse.

 

Det blev premiär med sparken idag.

 

 

Men det var inte så enkelt att sparka sig fram i den myckna snön.

 

 

Framme vid sjön gick det inte att ta sparken och att gå var också ganska jobbigt trots skoterspår.

 

 

Men hundarna trivdes i snön.

 

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards