Senaste inläggen

Av Kicki Fredlund - 26 december 2023 11:59

Juldagarna fortskrider.


Det blev jul även i år, även om förberedelserna var lika med noll.


Jag som brukar baka ca 7 sorters kakor till jul, har i år inte bakat en enda.


Igår kväll när jag släppte ut hundarna vid 22-tiden så var det -6 grader. I morse kl 8 var det -18.


 

Fy för kylan, det blev till att elda i kaminen.

 

Ute är den ändå ganska vackert om man nöjer sig med att titta ut.


Men altanen inbjuder inte till nån vistelse där.  

 

 

Även om det saknades en hel del på vårt julbord, så fanns där ända Janssons, köttbullar och skinka.

 

I går e.m kom Peter, Elvira och Katarina på fika.


 

Vi fick en ask med hemägg i olika färger och storlekar. Det blev kokta ägg till dagens frukost, så goda.

 

 

Sen satt vi och pusslade ett par timmar.

 

Idag går mina tankar lite extra till min mamma. Hon var född 26 december 1907. Det är 20 år sedan hon gick bort, 95 år gammal.


Önskar er alla ett gott slut på detta året och ett väldigt gott nytt nästa år!




Av Kicki Fredlund - 23 december 2023 15:01

Inte för att jag gjort så värst mycket sen jag skrev senast, men det har ändå hänt en del.


I onsdags (20/12) kom det en hemläkare med sköterska och undersökte Berra och tog blodprov, då läkaren misstänkte att Berra hade vitaminbrist, speciellt B-vitamin.


Två olika små grisar.


  Torsdag bakade jag vansinnigt misslyckade pepparkakor. Jag vet inte vad jag gjorde för fel med degen, men de smakar INGENTING.

 

 

Igår gjorde jag lussekatter på en halv liter bara, det blev även vaniljhorn som varit slut länge.

 

Läkaren ringde och talade om att Berra hade B-vitaminbrist störst brist på B-12 och B-2.


Många av hans symptom kan bero på B-12brist. Nu blir det att medicinera mot det också.


Cissi hade med sig flera pussel när de var här, som jag fått låna. Har just lagt klart det första.



Kartongen visar ett motiv..

 

men det färdiga pusslet visar vad det var som skulle byggas på platsen.

 

 

I morse åkte jag till Morgongåva och hämtade hem en parad Onyx. Hade turen att få sällskap av Gabbi, som även var chaufför i det vidriga snöovädret.

 

 

På hemvägen intog vi vårt 11-kaffe på Biltema i Avesta. 

 

Det har kommit minst två dm snö senaste dygnen. Det är ca -5 grader.


Jag önskar alla mina bloggläsare En God Jul och Ett Gott Nytt År!

 


Av Kicki Fredlund - 19 december 2023 17:14

När jag promenerade med hundarna i söndags så var det livsfarligt halt ute sen det plötsligte blivit +4 grader ute.


   

Inte heller kunde man gå på den plogade sjön. Det var så plaskigt och blött.

 

Igår åkte jag och Gabriella till Uppsala och lämnade av Onyx.


Nu får vi hålla tummarna för att det blir en kull med valpar fram i februari. Maya fyller 10 år 19 februari, så det vore ju ett lämpligt datum för nya valpar. Sista chansen för både mig och Onyx.


Vi satt på IKEA i Uppsala i flera timmar, fikade och pratade.


   

Ett par ljuvliga valpar efter samma hane var med till Uppsala.



Av Kicki Fredlund - 16 december 2023 17:55

Nu var det nästan en vecka sen jag bloggade senast, så det här blir ett långt inlägg med många bilder om veckan som varit.


Jag börjar med tisdag den 12 december. Då kom Cissi, Emelie och Ebba sent (kl23) från Göteborg. Emelie hade hämtat upp Cissi när hon slutade på jobbet vid 16-tiden.


 

Det hade snöat en hel del sen helgen som jag var till Stockholm. Jag skäms över att inte trädgårdsmöblerna tagits undan. Men egentligen är det bara ytterligare ett bevis på att ingenting blivit gjort i år.


13 december onsdag

 

Vilken överraskning! Vi fick ett eget luciafirande när vi steg ur sängen på morgonen.

 

Kl 10 hade vi tid på VC för att träffa demensteamet. Förutom jag och Berra, så följde Emelie med, på plats var Berras läkare, demenssköterskan och Berras biståndshandläggare.


Många bra saker blev sagda och en plan finns nu för hur vi ska få hjälp.


Jag passade på att handla på Granngården och flera olika affärer. Tyvärr blev det väldigt jobbigt för Berra, så han frös och mådde så dåligt när vi kom hem.


 

Berra var helt blå om fingrarna och hade åter ont i bröstet och svårt att andas.

 

Jag ringde sjukvården och de skickade en ambulans omgående.


Ebba var rädd för ambulansen, men en otroligt inkännande och pedagogisk ambulanssköterska (en kille) pratade vettigt med Ebba och gav henne en "ambulansnalle".

 

Nallen döptes omgående till Molly av Ebba.

 

 

Dessvärre blev Ebba sjuk med 39 graders feber.

 

 

Lite glass fungerade en stund, men annars var hon som en lite apunge som hängde sig fast vid sin mamma för att få trygghet. Hon matvägrade i princip alla dagarna.

 

14 december torsdag.

 

 

Cissi gjorde två jättefina juldekorationer, hon hittade lite tomtar och annat i mina kartonger, som fick  göra sällskap med växterna som hon köpt.

 

Sen tvättade hon våra fönster, p.g.a kylan blev det bara invändigt.


Berra kom hem igen till kvällen efter ett dygn på lasarettet.


15:e fredag

 

 

Cissi och jag hjälptes åt att ta upp ved och fylla på i garaget. Jag fyllde banankartonger medan Cissi med breda snöskyffelns hjälp drog upp dem till garaget.


Ebba fortsatte att må dåligt och kräktes ett flertal gånger, det blev mycket tvätt både av sängkläder och kläder.

 

 

Emelie kunde sova en stund på soffan tillsammans med Ebba.


 

Jag ville ju inte ha nån julgran, men Cissi lyssnade inte på det örat, så hon plockade fram och klädde granen.   

Hundarna har mest slappat.   

 


På kvällarna broderade hon på en egenhändigt ritad vepa . "L:et i måndag står för lycka"

 

 

Hon har även sytt en adventskalender till Ebba med ett litet paket för varje dag.

 

 

Här får Ebba hjälp att öppna ett litet paket.

 

På kvällen åkte jag till Säter, för Helena hade turligt nog Mikrolax hemma, för nu hade Ebba inte bajsat på 4 dagar och hade så ont och kräktes troligen p.g.a förstoppningen.


16:e december lördag.

Det var meningen att Cissi och Emelie skulle åkt tillbaka till Göteborg i går, men p.g.a att Ebba var så dålig så stannade de till idag.


Idag mådde Ebba mycket bättre och vi fick se lite av hennes glada jag, inte en liten ledsen tös som hon varit hela tiden.


   

Ebba ger en chokladtomte till gammelmorfar.

 


Berra som inte blivit rakad sen han fick hjärtinfarkten den 1 december, blev rakad av Cissi igår.


 

Ebba tvättar händerna över diskhon.

 

Efter dagens f.m.-fika så var Cissi och Emelie färdigpackade och klara för hemfärd.


Straxt efter att Cissi åkt så kom hennes bror Peter och Ville på fika.


¨¨  

Vi satt en god stund och pusslade. Cissi hade haft med sig flera stycken, så nu har jag att göra medan jag lyssnar på ljudböcker.

 

 

Av Kicki Fredlund - 10 december 2023 13:19

Efter en ganska sömnlös natt, Berra var orolig och gick upp ofta och jag hade svårt att somna om, så gick jag upp kl 04 på morgonen.


Klockan 05.15 var jag och Maya i Hedemora där Gabriella kom strax efter. Gabbi körde min bil, tack för det, för det var ett gräsligt väder med snöfall och oplogade moddiga vägar ända ner till Enköping, sen blev det bättre väglag till Älvsjö.


 

På plats vid mässhallen så var det otroligt långa köer, där samtliga hundar skulle veterinärbesiktas, inte bara stickprov som det oftast är.

 

 

Med välpackad utställningsvagn så är vi på väg framåt i kön.

 

 

Det var 5 hanar i championklassen, Falcon fick exelent och kom trea, men utan ck. Utan ck blev även skäckhanen framför Falcon, han som slog Maya om BIR och BIM förra året i Stockholm.


Som vanligt på Stora Stockholm så dömdes hanar och tikar av olika domare och i olika ringar, men nytt för i år var att de inte hade samma starttid, så man kunde se alla frallorna. Hanarna start kl 9 och tikarna ca kl 11.


Hanarna dömdes av Markku Kipinä, tikarna av Kirsi Tevalin, båda från Finland.


Det blev dåligt med foton tagna i ringen av mig.


 

Det fick bli en bild av Falcon sen han redan "fått" sin röda rosett, (alltså betald av Gabbi).

 

 

Nalle (Travarens Nahar) fanns också på plats med matte Agneta. Han går nu i veteranklass.

 

Den här gången var domaren otroligt hård mot honom och gav bara ett VG. Nalle är champion och tidigare både svensk vinnare och vinnare på frallaspecialen. På sin andra utställning, då junior, dömd av Nils Molin, som gav VG till de flesta, fick han VG, men aldrig annat än exelent på de dryga 40 utställningar som han varit med på under åren.


 

Annica med Falcons dotter Alma (Little Hooligans Happy Go Lucky) i ukl. Hon fick exelent och blev 4:a med ck.


   

Några bilder på Maya, de flesta tagna av Thomas Åblad.


 

Det var tre tikar i veteranklassen, som Maya vann.


I en ovanligt stor Bästa Tikklass, där 11 st fått ck, var Maya kvar bland de 6 främsta efter en första gallring, men sen opl.


Men Maya blev liksom förra året, bästa veteran och fick en ny titel i stamtavlan SE VV-23.


Hennes kitik skäms inte för sig. Tyvärr kunde jag inte ändra storleken på bilden sen jag kopierat den.


     


Jag köade länge och väl vid priser och rosetter, men när jag äntligen kom fram fick jag veta att jag måste köpa min vinnarrosett. Alltså blev det ingen.


Så otroligt dåligt av Kennelklubben att inte dela ut såna gratis.


Vi stannade inte till någon final, jag ville ju hem till Berra så fort som möjligt.


Tur var det,för när jag kom hem var 2 st från hemtjänsten där. Berra hade larmat sen han ramlat omkull inne på toaletten.


Det var skitkallt i köket, så jag gick och kollade vid groventrén. Där stod dörren på vid gavel.


Idag är Berra lite piggare, det känns bra, för det har varit eländigt några dagar.




Av Kicki Fredlund - 10 december 2023 13:02

I fredags var det äntligen väder för att ta bilen till skogen med hundarna. Det var bara 3 minusgrader.


Visserligen hade det snöat en hel del, men det var framkomligt.


Bengt hade varit här och skottat åt oss på f.m


    

Glada hundar i snön.

 

På väg tillbaka till bilen.

 

Tyvärr halkade jag på bron på väg ut med hundarna. Slog på ändan så in i norden, så jag låg en stund och ojade mig innan jag kom på fötter igen.


Många samtal fick jag ringa innan det blev klart att hemtjänsten skulle gör fler och längre besök hos Berra under lördagen, så jag kunde åka till Stockholm på utställning.


 

Pusseldags är det ju den här årstiden, speciellt som jag tydligen har ställt in allt som har med julstök att göra.



Av Kicki Fredlund - 6 december 2023 14:22

Berra kom hem igår kväll med sjukbil.


Natten har varit så jobbig för både Berra och mig. Inte mycket sömn där inte, han är förvirrad och i ett otroligt mycket sämre skick än för en vecka sen, innan hjärtinfarkten.


 

Nu sitter han, väl påklädd, med Onyx i knäet i sin favoritstol.


I morse hade värmepumpen stannat, eller rättare sagt den blåste kalluft.


Det var +15 grader i rummet, på golvet var det +11.


Jag har eldat i kaminen hela dagen. Tyvärr har jag för lite ved kvar i garaget, så jag fick ta in nästan allt som fanns.


Nu är det-20 ute och +20 inne.



Av Kicki Fredlund - 5 december 2023 13:57

Med -22 grader ute, så får jag bara upp värmen i stora rummet genom att elda i braskaminen, då kommer jag upp i 20 grader där, men övriga ställen i huset har bara max 18 grader.


Jag undrar hur det ska gå för Berra som är så frusen av sig. Han ska komma hem nu i e.m


Jag var till Avesta igår, för läkaren ville ha den apparat som läser av Berras pacemaker.


Jag trodde att Berra skulle få komma hem igår, men det skulle ändras en del i hans medicinering, så han blev kvar ett dygn till. 


 

Hundarna har inget emot att bli blåsta på promenad, för jag går inte ut i den här kylan. 


 I förrgår  gjorde jag kålpudding i lergrytan, det har jag ätit nu i tre dagar.

 

Så enkelt det var att göra kålpuddingen i lergrytan, här har den inte kommit in i ugnen än.

 

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards