Alla inlägg under april 2022

Av Kicki Fredlund - 22 april 2022 16:51

Det är ganska mycket bilåkande nu.


Igår var det Avesta lasarett, Berras cellgiftsbehandling på f.m., sen fortsatte vi till Inger för att titta om det hänt något med Yrsas mage.


 

Efter 39 dagar så ser det tvivelaktigt ut. Mest samma överhull som från början.

 

 

På hemvägen hittade vi en skogsväg att ta en promenad på.

 

 

Även med en liten trevlig stig in i skogen.

 

Sen gjorde jag bort mig (igen). Vi stannade nämligen till i Hedemora för att äta, men jag missade att lägga fram P-skivan, så där satt onödiga 300 kr i böter när vi kom tillbaka till bilen efter en kvart.


Idag har vi först varit i Borlänge där Berras hörappareter justerades på Hörcentralen.


Åkte sen hem och 11-fikade, för att sen åka till Säter där Berra hade tid hos tandläkaren kl 13.


Ett par hål fixades och ganska prick 3.000 kr fick han punga ut för det!


   

Jag promenerade med hundarna utefter Ljustern, som hade sköljt, medan Berra var hos tandläkaren.

 

 

Efter sen lunch/middag, så gick vi ut och satte på plasten på växthuset, vilket var ett mindre elände att få till eftersom jag inte kan lyfta upp min högra arm.

 


Av Kicki Fredlund - 20 april 2022 14:23

Med 16 grader varmt på dan både igår och idag, så har man verkligen kunnat njuta av vårsolen.


 

På gårdagens skogspromenad kunde man konstatera att skogen var snöfri och dessutom upptorkad.


Idag fick vi besök till 11-fikat, när Roland kom.


 

Så skönt att kunna sitta ut på altanen och fika. Snart blir det för varmt där för att det ska vara skönt.

 

Medan Berra räfsade lite löv och nedblåsta kvistar så tog jag en promenad till sjön med hundarna.


Det var länge sen vi gick där, jag har inte velat gå där, när man inte vet om isen bär eller brister.


 

Men nu var det isfritt i kanten, men fy så geggigt i vattnet. Det är vinterns snöröjning som tippat över även stenmjölet från parkeringen ner i vattnet.

 

     

Bättre var det vid badplatsen.

 

    

 

Annars var hundarna nyfikna på allt, eftersom det var länge sen vi varit här.

 


Av Kicki Fredlund - 19 april 2022 11:43

Aina med boggen Klimakteriehäxan bjuder på en ny utmaningsselfie.

Inte alls enkelt den här gången heller, men kul.


1. Varje morgon: Te på sprängticka (har druckit det dagligen i ca 3 år nu)

2. Konstverk jag inte glömmer: Allra flesta av min pappas tavlo(är urdålig på konst annars)

3. Favorit på kakfatet: Radiokaka (var ingen favorit ens på den tiden de var populära, bara vi gamlingar minns)

4. Färdigmat: Afredo pasta (heter väl egentligen Pasta Alfredo, men så var det det där med rätt bokstav)

5. Älsklingslåt: O sole mi(nån var jag ju tvungen att komma på på O, jag minns nästan aldrig titlar.)

6. Spel: Ordfläto(som Wordfeud t.ex.)

7. Så känner jag mig: Ruskigt trött

8. Beundrar: Travtränarna som orkar hålla på.

9. Bokfavorit: Allt du inte vet av Tarryn Fisher. 

10. Vårtecken: Tussilago

11. Sport jag gillar: Origentering (men egentligen inte, gillar just ingen sport).

12. Färg som piggar upp:Grön.

 

Det känns som om jag var väldigt negativ och glömsk i veckans utmaning

 

 

Av Kicki Fredlund - 18 april 2022 16:16

Att det är sån skillnad när värmen kommer och verkligen värmer, både kropp och själ.


     

Det var inte bara hundarna som njöt av värmen.

 

Jag var ner till förrådet och hämtade blomkrukor.


Stod sen ute på altanen och skolade mina gurkplantor. 


 

Kollade också igenom dahliaknölarna, som legat i en hink i groventrén sen i höstas. Det var liv i oväntat många. Ner i krukor ska dom nu för att börja drivas. Men det får bli i morgon, för ryggen har fått vad den tål för den här dagen.


 

Igår kväll la jag klart ett pussel till.


Av Kicki Fredlund - 16 april 2022 16:32

Äntligen en skön vårdag. Äntligen har den senaste snön töat bort. Äntligen kom vi ut i skogen med hundarna igår. Äntligen kom jag iväg till brukshundklubben idag och tränade nosework.


         

Härligt att komma ut på skogspromenad igen.

 

Idag åkte jag till brukshundklubben. Ninni var där och hade lagt ut en större mängd med doftgömmor, både ute och inne.


 

Man tager vad man haver, spårsnitslar i påskriset.


 

Jag tittade på medan duktiga Pelé sökte efter rätt burk och markerade genom att lägga sig ner.


Jag har ju inte tränat detta med med mina hundar på nästan två år (ja, jag skäms).


   

Trots att det var så länge sen så kom hundarna genast på vad som väntades av dem. Doften sitter i den lilla plastbiten på stolen som  Maya har markerat här.

 

   

Jag var tvungen att bli lite imponerad av Onyx som sniffade på som bara den för att finna doftgömmorna.

 

Vem vet, kanske att jag rent av börjar träna lite nosework med dem igen.


Plus 10 grader idag, plus 20 ute på altenen i solen, känns väldigt förhoppningsfullt.



Av Kicki Fredlund - 15 april 2022 09:15

Jag slapp inte biverkningen av coronasprutan den här gången heller.


Tolv timmar efter sprutan, då var klockan 23 och jag hade just somnat, så satte en frossa in som inte var av denna världen, efter påsättning av varma sockor och extra filtar så somnade jag om till slut.


Men när jag senare på natten behövde gå på toa, så fick jag lov att väcka Berra, allt snurrade runt, det kändes som jag fått kristallsjuka igen.


Sen låg jag hela onsdagen med feberyra, svettningar och ont överallt. 


Dessutom tillkom ett jäkla ryggskott, jag har haft ont i ryggen ett tag, så pass att jag avslutade artrosskolan i förtid, men nu var det ryggskott så jag knappt kunde förflytta mig.


Igår var det dags för Berras cellgiftsbehandling i Avesta. Med extra värktabletter klarade jag av att skjutsa honom dit, men sen låg jag mest resterande del av dagen.


Idag är alla influensasymptom borta och jag mår prima, t.o.m ryggskottet har släppt.


Konstigt att vissa får såna reaktioner av coronavaccinet, Berra märker ingenting efter sina.


Idag skiner solen så äntligen ska hundarna få sin promenad, efter två dagar som de fått nöja sig med att vara på tomten


Jag ska gå och baka några kakor, så vi har nåt till f.m.-fikat


Glad Påsk på er alla! Här hemma finns inget som påminner om påsken i år.




Av Kicki Fredlund - 12 april 2022 15:23

Idag var vi till VC och fick vår fjärde coronaspruta. Nu är det bara att avvakta och se om jag ska få influensasymptom ett par dar den här gången också.


F.m.-fikat blev lite senare än vanligt, för vi fick besök av Pia. Vi satt ett par timmar i trevligt samtal.


Igår fick jag ett foto på Onyx bror Morris (Travarens Opal)


 

Även han är anmäld till Västerås, det innebär att jag får en uppfödargrupp där. Kul!

 

Även idag skiner solen och en stor del av snön försvinner. Förhoppningsvis slipper jag skotta på altanen i morgon när sotaren kommer, så stegen ska fram.



Av Kicki Fredlund - 11 april 2022 10:24

Jodå Anja med bloggen Klimakteriehäxan har även denna måndag kommit på en ordselfie att ta sig an.


1. Min utsikt hemifrån: Beroende på vilket fönster jag ser ut genom, men trädgård mest.

2. Älskad LP: Där går jag bet. Äger ingen LP och lyssnar bara på radions skvalmusik i den måm nån radio är på.

3. Husmanskost: Torsk kokt med äggsås

4. Stilikon: Kamilla Thulin, stilig kvinna, men inte min ikon. Tyvärr stavar ju hon med C.

5. Tidigt eller sent: Nåt mittemellan, då jag varken är morgonpigg (längre) eller nattmänniska (har jag aldrig varit)

6. Smycke: Näsring (men inte på mig)

7. Favoritgodis: Guldnougat (men det blir mycket sällan)

8. Aldrig på min tallrik: Tunga (räknas som inälvsmat och går bort)

9. Där har jag faktiskt varit: Agadir i Marocko (faktiskt tre gånger)

10. Konstnär: Renoir (Jag har nog lagt flera pussel med hans motiv)

11. Hörvärt:  Rysligt spännande ljudböcker

12. Efterrätt: Ris ā la Malta (gott och kan ätas även om det inte är jul)


Den här gången var det svårt, men med lite fusk så fick jag ändå till det.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards