Direktlänk till inlägg 7 mars 2022

Ordselfie nr 10

Av Kicki Fredlund - 7 mars 2022 09:36

 
Här är veckans "nycklar". Du svarar med ett enda ord eller gör tillägg om du vill, var så långrandig eller kortfattad som du känner för.

Det handlar bara om att plocka upp de tolv nyckelorden och ge personliga svar. Sista bokstaven i första svaret ska vara första bokstaven i nästa svar o s v. Och för varje SELFIE man kollar in får man veta något nytt om en annan bloggare, saker man verkligen inte hade en  aning om! Riktigt roligt faktiskt! 
 
Aina  med bloggen Klimakteriehäxan är den som förser oss med dessa ordselfisar.
 

1. Civilstånd: Gift (sedan 1962 firar 60 år i sommar)

2. Utsikt: Terrass (egentligen är det en altan) 

3. Från fruktdisken: Satsumas

4. Bra att ha: Smågodis (hundgodis i jackfickan)

5. Underhållning: Spel (WF t.ex.)

6. Stilfullt på kroppen: Långbyxor (jeans alla dar i veckan, inte så stilfullt kanske)

7. Drömyrke: Revisor (inte alls nåt drömyrke, men jag råkar ändå vara det i ett par hundklubbar)

8. Äter för sällan: Mannagrynsgröt ( det är så bökigt att koka i mjölk utan att det bränner vid, men gott är det)

9. Bra bok: Träskkungens dotter (har bestämt svarat det i tidigare ordselfie, men den är ju inte sämre för det)

10. Hund: Raje, min första egna hund, korsning mellan schäfer och collie. Jag var 13 år när jag kom hem med honom, han var hittad i en soptunna av en sopåkare.

11. Guilty Pleasure (alltså något man gillar trots att man vet att man inte borde, håll med om att det engelska uttrycket är bra och precist!): Engelsk konfekt (jag är barnsligt förtjust i lakrits)


12. Sällkapsspel: TP (trivial pursuit)



 
 
klimakteriehäxan

klimakteriehäxan

7 mars 2022 12:33

Wow 60 år som gifta - stort grattis!
Får man misstänka att du tänkte risgrynsgröt men råkade skriva mannagrynsgröt i stället ? :-D
Engelsk konfekt är alldeles för gott.
TP oc WF gillar även jag! Kul att du är med på detta!

http://https://klimakteriehaxan.blogspot.se

Kicki Fredlund

8 mars 2022 09:33

Visst är vi lite unika som varit gifta så länge.
Ingen av våra tre barn är kvar i sitt första äktenskap.
Nej, jag menade mannagrynsgröt, gott men vi äter det sällan. Risgrynsgröt, sån man köper färdig, äter vi ganska ofta, har en rulle i kylen just nu.
Du som är så duktig på ord måste vara en hejare på WF.

 
Ingrid

Ingrid

7 mars 2022 13:01

Kul att du fortsätter med den här utmaningen. Jag sparar den tills i morgon. De tål ju att fundera på, men du fick till din bra tycker jag (förutom den där gröten då)
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

8 mars 2022 09:29

Då får jag vänta med att se vad du pusslat ihop.
Kram

 
A Room of my own

A Room of my own

7 mars 2022 22:28

imponerande! 60 år som gifta. något att fira. äter helt inte varken mannagrynsgröt eller risgrynsgröt. Träskkungens dotter är verkligen en bra bok. Thornton´s kolor är rena fördärvet! himla tur att en inte hittar dom så ofta

http://mrscalloway.blogspot.com

Kicki Fredlund

8 mars 2022 09:28

Ja, startar man tidigt så hinner man med många år, men visst är vi lite unika.

 
Anki

Anki

8 mars 2022 11:14

60 år tillsammans ... underbart!
Som alltid kul att läsa dina svar :)
Ha en fin dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

8 mars 2022 13:57

Ja det låter ju rätt häftigt med 60 är, om man sen lägger till 4 år, så är det så länge vi varit tillsammans.
Ha en fin dag du också!
Kram

 
Gunnel

Gunnel

8 mars 2022 13:25

60 år! Då slår ni oss med några år. Jag lagar också sällan mannagrynsgröt p.g.a att det nästan alltid bränner vid i kastrullen. Synd, för det är gott. Även jag är en lakritsälskare. Ha det gott.

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Kicki Fredlund

8 mars 2022 13:55

Men ni hinner förhoppningsvis också till 60 år.
Jag blev så sugen på mannagrynsgröt när jag skrev det, så jag får nog testa det till frukost nån dag i stället för havregrynsgröten.

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

8 mars 2022 14:29

Who de kallar jag kärlek och tur, ja man måste ju hitta exakt rätt partner direkt som ung och bli förälskad. Inte dåligt att hålla ihop hela livet för de måste ni ju gjort. Jag var gift 13 å (vi var ihop 17) med barnens pappa o nu är jag inne på 14 året med min älskling :)
Grattis till dig och Berra <3 Hurra Hurra för alla år av kärlek.
Kramiz

http://https://anki-nilsson.blogspot.com

Kicki Fredlund

8 mars 2022 15:25

Vi har ju haft det gemensamma intresset i hästarna. Det var även på Solvalla som jag träffade Berra redan när jag var 13 år. Sen har vi varit ihop sen jag var 14 år. Förlovade oss när jag var 16 och jag var 18 när vi gifte oss.
Tack för dina hurrarop!
Kramiz

 
paula

paula

9 mars 2022 01:24

Ni är det bästa och första paret jag någonsin känt som varit gifta så länge! Wow...
Dessutom vet jag hur mycket ni fortfarande trivs ihop, helt fantastiskt, ni är liksom inte två, utan en!
Jag älskar också mannagrynsgröt och önskar man kunde laga den också i micron! Njut du av din engelska konfekt, skulle aldrig drömma om att ta en enda bit....Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

9 mars 2022 09:36

Tack Paula, det var snällt sagt!
Kramen

 
Primrose

Primrose

12 mars 2022 16:22

60 år! ,-) Vi firar om någon vecka 50 år ,-)
Smågodis alltid bra! Söta hundar. WF har jag aldrig spelat.
Är det där man hoppar o gör en massa olika rörelser?
Mannagrynsgröt åt jag när jag var barn, men det är gott! Nej oj så grymt att slänga en hund i en soptunna! ?!!! Och du fick behålla honom, så fint!
Bra svar. Önskar dig en fin Helg!
Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

Kicki Fredlund

12 mars 2022 17:45

Då får jag gratulera! 50 år är verkligen inte heller illa.
WordFeud är som Alfapet, det gäller att bilda ord av de bokstäver man har på en spelplan. Man har en motspelare på varje spel. Jag gillar verkligen att spela WF.
Det var en klasskamrat som hade en bror som körde sopor och som hittade två valpar i en soptunna, varav den ena levde. Jag minns att valpen luktade pyton och var full av senap i pälsen.
Ha en fin helg du också!

 
Ditte

Ditte

14 mars 2022 18:46

Vad roligt att läsa dina svar och flera hade kunnat stämma in på mig också. Om bokstäverna passat men även i tankarna. Grattis till snart 60 år som gifta. För egen del har det inte blivit så många. Kommer nog inte att hinna med det.
Ha det gott!

http://https://dittemitti.se

Kicki Fredlund

15 mars 2022 10:32

Det är kul med dessa ordselfisar tycker jag.
Man känner ofta igen sig själv i andras svar.
Ha det gott du mé!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards