Alla inlägg den 18 oktober 2018

Av Kicki Fredlund - 18 oktober 2018 12:10

Jag började redan för ett par år sedan, då Jolly inte längre fanns till hjälp, att försöka lära Triss och Maya att leta svamp.


Men resultatet har varit ganska klent. Dom letar inte på kommando (dom är ju bulldoggar och gör som det passar dom).


Men eftersom båda äter svamp, både trattisar och gula kantareller, så får jag hålla ögonen öppna på när dom står och äter, skynda mig dit och hinna vara med på plockningen.


Nu har jag börjat belöna dom med just svampen, så när dom hittat trattisar och jag kommer dit så får dom beröm och belöning med att jag kastar iväg några svampar som dom kan äta upp.


 

Går det inte att få dom att "tala om" var svampen finns så gäller det för mig att kolla vad dom gör. Här äter Triss trattisar, som är nästan omöjliga för mig att se i gräs och löv.

 

 
 Maya fått en belöningssvamp, bara svampfoten sticker ut ur munnen.

 

 

Det är då ingen alldeles enkel mark att gå i med ett ont knä.

 

 

Jag brukar säga till hundarna när vi ska "gå till bilen!" Triss börjar bli duktig på det, jag låter henne gå före och bestämma hur vi ska gå.


Jolly räddade mig från att gå vilse mer än en gång, när hon tog oss tillbaka till bilen. Kanske kan Triss bli lika duktig.


Berra följde inte med till skogen p.g.a en ilsken ischias. Han rensar i stället korgen med trattisar som jag hade med hem.


Jag får ta hand om disken i stället, det brukar vara hans ansvar annars, jag vet vilket elände att stå när man har ont i ryggen. 


Vi ska snart åka till Borlänge, där Berra har tid hos sjukgymnasten för akupunktur.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards