Alla inlägg under september 2017

Av Kicki Fredlund - 19 september 2017 20:44

Igår var jag med Helena och plockade blåbär på f.m


Först när vi kom till hygget så trodde jag att vi skulle bli utan blåbär, för det var väldigt renplockat sen sist.


   

Men en bit längre ner fanns det massor, så det tog inte så lång stund att få ihop mina 5 liter.

 

På eftermiddagen åkte jag Berra och hundarna som vanligt och plockade svamp, läs trattisar.


I morse startade jag med att baka bullar, sen åkte vi till skogen i duggregn. Det var hur mulet som helst, men i skogen kom det bara några droppar.


Massor av trattisar även idag. Drygt två timmars plockande gav ca 25 liter trattkantareller. Hundarna är så otroligt trötta och nöjda när man kommer hem, så dom sover som stockar.


 

Den här grodan, visade mig ett lite dolt kantarellställe, där det fanns massor, när den hoppade iväg och jag kollade var den tog vägen.


Annars hjälper Maya till på sitt vis att hitta svampen. Hon äter den fortfarande, så det är när jag ser att hon står och äter, som jag vet att hon hittat ett ställe.


Eftermiddagen gick åt att rensa svampen och fylla torken.


 

Dagens skörd.

 

I kväll har jag varit tisdagsintruktör på klubben. Oväntat många var där och tränade.

Det hela avslutades med att Ann-Christin bjöd på tårta, då hennes Hiro blivit uppflyttade till högre klass spår.


På vägen dit hann jag precis haffa brevbäraren på ICA när han just hämtat posten, så jag kunde lämna med mina paket med svamp som jag sålt till bl.a Småland, Skåne och Stockholm.


Av Kicki Fredlund - 18 september 2017 08:48

Iget bloggande på flera dar. Händer det nånting här?


Skogen tar många timmar om dagen nu.


Igår var det spårdags. Vi var bara 4 stycken, så det tog inte så lång tid. Ylwa hade lagt ett klurigt spår till Maya, med cigarettstora (små) pinnar, som hon dessutom ibland gömt både i gropar och grävt ner i mossan. Men Maya var hur säker som helst i spåret, gick som på räls och plockade alla apporterna.


Efter spåret åkte vi till skogen för att plocka svamp (så klart). Det blev drygt 20 liter trattisar, 3 l fina gula kantareller och några knubbiga Karl-Johan.


   

Nu har skogsbäckarna fyllts på med vatten efter allt regnande. Det har kommit en skur eller två varenda dag (men inte igår) senaste veckorna. Hundarna tyckte det var spännande.

 

I lördags hade jag sista träffen för valpkursen.


     

Som vanligt gjorde jag en liten rallylydnadsbana. Kan bara konstatera att "Gå fint" inte är det lättaste att lära in.

 

På vägen till kursen på lördagsmorgonen kom det en hel karavan med  gamla cabbilar. Jag hade stannat vid stopptecken och såg dom passera den ena efter den andra. Till slut plockade jag fram mobilen och hann ta kort på några stycken. Bilderna är ju inte så bra precis, tagna genom vindrutan.


       

Dom var hur många som helst (det kändes iaf så)

 

Nu ska jag åka och plocka blåbär på förmiddagen med Helena. Så får Berra, jag och hundarna ta svampen i e.m

Av Kicki Fredlund - 15 september 2017 18:42

Eftersom det såg ut som om regnet skulle dröja, så åkte vi till skogen ganska snart efter frukost, men först bakade jag kubbar. förstår inte hur de kan försvinna så fort.


Vi måste dessutom vänta så pass att värktabletterna börjat göra nytta.


Vi hade oturen att det var ett par med hund som plockade i samma skogsområde som oss, men jag hade redan fyllt en korg när dom dök upp. Till saken hör att dom hade hund med sig, så jag fick koppla upp Triss och det går ju inte att pocka svamp med en kopplad hund så vi förflyttade oss till en ny skog.


 

Jag hann inte mer än kliva in i den nya skogen (hade aldrig gått just där tidigare), förrän jag klev in i ett par riktiga stim av trattisar. Och faktum är att hundarna markerade (ffa Maya) svampen. Visst dom åt ju av den också så jag fick kasta godis att leta en bit bort för att hålla dom ur vägen.



Allt regnande (jag har tömt 30 mm ur regnmätaren senaste dagarna) har gjort att vattnet börjat porla igen i de små skogsbäckarna. Det låter så fridfullt. (Ha ljudet på).


Veterinären på eftermiddagen, var inte alls så drastiskt som det kanske verkar.


 

Det var Helena som behövde lite assistans, för hon hade tid hos Sören för två av sina labbar samtidigt.

 

Det kom en sjujäkla regnskur medan vi var hos veterinären, sen en som inte var lika häftig när jag kom hem.


Medan jag var borta hade Berra rensat klart nästan all svamp (tre korgar), han hade även fått fikabesök under tiden.


I morgon ska jag åka till Elga och göra ett byte, hon får svamp av mig och jag får älgkalvslever av henne, eller snarare av hennes sambo som kommit hem från jakt idag.


Själv äter jag inte lever, men gör gärna godis till hundarna av den.


Av Kicki Fredlund - 14 september 2017 20:00

Det blir inte mycket tid för att blogga, för nu är vi i skogen mest hela dagarna, när vi inte rensar svampen som vi sen kommer hem med.


Jag åkte med hundarna till skogen redan på f.m och plockade en korg trattisar, var hemma igen till 11-fikat.


Sen åkte vi till Falun, där Berra hade tid på Blodmottagningen för kontroll kl 13. Hans Myelom ligger oförändrad, så nån ny behandlingsomgång är inte aktuell för närvarande, men han kollas fortfarande med prover varje månad.


 

En ovanlig buske (för mig i alla fall) i Falu Lasaretts plantering. Har aldrig sett en med den rosa färgen på löven.


Jag hade hade klipptid i Borlänge kl 15, vi hann precis ta en hamburgare till lunch innan.


Sen släppte Berra av mig och hundarna vid en skog nära hemma. Själv åkte han hem och böt kläder och kom till skogen efter mig.


 

Så ofantligt mycket trattisar det finns i skogarna nu.

 

 

Jag har lyckats få Maya att visa på trattisar några gånger, men oftast är det att jag får se att hon står och äter på dom. Men det är också en form av att visa, eftersom jag ser att det finns svamp där då.


 

Till slut fick jag lämna svampen i skogen, för korgen var full.

 

Jag hade 1 km att knalla till bilen, för Berra fick hämta upp mig på ett annat ställe än där han släppt av mig. Han hade fyllt sin korg med trattisar (plus tre stora fina Karl Johan) på sin del av skogen. Vi hade bestämt att stråla samman kl 17.30, en tid som vi båda prickade in precis.


Ringde och grattade äldste sonen, han fyllde 52 år! idag.

Av Kicki Fredlund - 12 september 2017 18:23

I morse åkte vi redan strax efter kl 9 till skogen. Det var hot om regn, men vi klarade oss utan, även om det kom ett par jätteskurar, en innan vi åkte och en när vi just kommit hem.


 

Trots alla kalhyggen, så kan man, tack o lov, fortfarande hitta skog som har svamp.

 

Idag trodde jag att jag hade full koll på var jag var, men det visade sig att jag var helt fel ute. Men det var bara att starta Runkeeper, så såg jag var vägen fanns. Jag blev verkligen förvånad när jag insåg att jag var på ett helt annat ställe i skogen än vad jag trodde.


 

Dags för 11-kaffet.

 

 

Första timmens svampresultat, det blev dubbelt så mycket innan vi åkte hem.

 

   

Hundarna fick vila i bilen medan vi fikade och även när vi plockade den sista timmen. Dom får en väldig massa motion på ett par svamptimmar.

 

Med gemensamma krafter rensade vi svampen, som var nästan bara trattisar, 25 liter när det var rensat och klart, plus  ett par liter gula.

Av Kicki Fredlund - 11 september 2017 19:40

På förmiddagen åkte jag och Helena och 5 av hennes labradorer till skogen i St.Skedvi


Både Helena och jag ville plocka blåbär, nåt som Berra är måttligt road av, så han stannade hemma med våra hundar och tog sig en rejäl sovmorgon.


Eftersom jag inte hade nåt kaffebröd, så bakade jag snabbt kubbar på morgonen innan jag åkte.


 

Det fattas en liten svart en här, men övriga höll sig framme och tiggde av matte.

 

 

Hundarna fick vatten och Helena och jag fikade.

 

Sen gick jag en timme och plockade trattisar. (Helena fortsatte med blåbären) Trattisarna var inte lätta att hitta, för skogen var kalhuggen och såg inte alls ut som den skulle. Men jag har plockat massor tidigare om åren där, så några platser lyckades jag lokalisera trots att träden var borta.


På e.m hade Berra piggnat till lite och vi åkte till skog ganska nära. Åh, jösses vad trattisarna har exploderat, snacka om att poppa upp som svampar ur jorden.


Drygt 20 liter på lite mer än en timme. Nu rensade och klara och väntar på att bli torkade. 


Plötsligt luktade det väldigt snuskigt var jag än gick.


  Orsaken var den här äckelpottan som rullat sig i nåt äckel (rutten svamp troligen).


Det blev en vända i badkaret för hennes del när vi kom hem.


Av Kicki Fredlund - 11 september 2017 08:28

Det är då en evig tur att ingen kommer på besök, för nu har man verkligen ett hem i förfall. 


Det var länge sen städning var prio ett (om det nu nånsin varit det).


Nä, nu är det skogen som gäller, så länge kroppen håller. Dessvärre verkar den på upphällningen.


Värktabletter och lite jävlar anamma så fungerar det ändå, även om en värkande rygg ber om vila.


Igår var det spårdag, som vanligt var vi ett gäng glada som la spår åt varandra.


Maya fick, lindrigt sagt, ett något annorlunda spår.


Plötsligt tar hon upp en apport, som låg gömd under en trädstam, men det var ingen pinne som Angelika lagt (det var hon som lagt Mayas spår). Jag trodde den var kvar från någons spår förra veckan och tyckte Maya var jätteduktig som hittade den.


Men sen började hon ta den ena apporten efter den andra, ibland var det Angelikas utlagda ibland nån annans.


Det visade sig att medan jag var ute och följde med på Selmas spår, så hade nån (nämner inga namn) lagt ett spår i exakt samma område som Mayas spår låg.


Det var väl inte alldeles bra att Maya böt spår, men dom låg så nära, så jag förstår att hon gick det färskaste spåret i första hand.


Trots att vi är så många som går spår i den skogen, plus alla svampplockare, så hittar man alltid svamp. Jag plockade flera fina karljohan, kantareller och unga fräscha rimskivlingar (finns massor av dom just här i tallskogen).


Köpte mat på hemmapizzerian på vägen hem från skogen.


Sen lämnade jag hundarna hemma med Berra, som skulle se travet från Norge.


Jag åkte en kortare vända till nära skog, men otillgänglig, så den är inte lämplig för Berra. Jag skulle bara kolla om det var nån bra skog för svamp, det var det inte hittade bara några få.


 

Skönt när andra fixat en viloplats som man kan nyttja.

 

  
Tog kort på en mossbeklädd trädstam, som legat hur länge som helst i skogen.

Av Kicki Fredlund - 9 september 2017 08:51

Igår åkte vi till våra gamla marker i Stora Skedvi. Jag hade en beställning på lingon och behövde plocka blåbär också för egen del.


Det var rena sommarvärmen, så det blev ganska svettigt att hålla till på ett hygge.


Naturligtvis blev det en del svamp också (men bara trattisar den här gången).


 

Hundarna är som vanligt "behjälpliga", dvs i vägen. Triss äter lingon när det är såna jag plockar.


 

Medan Maya hellre äter blåbär.

 

   

Hundarna blev törstiga i det soliga vädret, dom får turas om att dricka i den lilla vattenskålen.

 

 

 

 

Fikapaus.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards