Alla inlägg under september 2017

Av Kicki Fredlund - 8 september 2017 09:42

Det är inte så enkelt alltid att ta sig fram i skogen.


 

Risken att stuka fötterna är ibland överhängande.

 

 

Men skogen är vacker (även om jag önskade att jag fick bättre färger med mobilen).

 

 

Och vad gör man inte för att hitta på såna här fyndplatser. Stora och fina är dom nu.

Av Kicki Fredlund - 6 september 2017 20:04

Det blir mycket skog nu. Passar på att plocka så mycket svamp vi hinner och orkar, snart börjar älgjakten och då får man hålla sig borta från skogarna.


Idag åkte vi hemifrån redan vid 10-tiden, hade kunnat åkt ännu tidigare, men jag gjorde kubbar först på morgonen, så vi hade nåt till kaffet i skogen.


  ..

Förmiddagens skörd, det blev nästan lika mycket till på e.m

 

Nu finns det plötsligt hur mycket trattisar som helst och även väldigt gott om gula kantareller, trots att vi plockat dom så länge.


 

Jag hittade ca 10 liter gulingar.

 

Hela e.m (från ca kl 3) så har vi suttit och rensat svamp.


Hundarna hänger med mest hela tiden i skogen, men ibland när vi byter skog får dom vila nån halvtimme i bilen.


 

Men så är dom otroligt trötta när vi kommer hem och dom sover som stockar.


Triss har kommit på något som tydligen roar henne enormt.


När man släpper ut henne ur bilen och hon sätter tassarna på grovt grus så börjar hon springa fram och tillbaka, fram och tillbaka hur länge som helst och "tappar" bakbenen och trillar nästan omkull. Första gången jag såg det blev jag livrädd och trodde hon fått ont i ryggen, men sen har jag kommit på att detta gör hon bara  för sitt eget nöjes skull.


Hon gör det bara på grovt grus eller stenig väg, undrar om det killar under tassarna?



Filmen blev inte så tydlig, jag ska nog filma henne igen när hon gör så här.

Av Kicki Fredlund - 5 september 2017 20:49

Nu är det bara svamp som gäller, så länge säsongen varar.


 

Vi hade tvättat bilen i fredags inför helgens utställning och dagens bilprovning.

 

Men det var till ingen nytta, för igår regnade det hela dan men vi var i skogen och plockade svamp ändå, så bilen blev mer än skitig, på vattenfyllda grusvägar.

 

Hundarna är helt slut när vi kommer hem, för dom håller igång och springer mest hela tiden.


 

Men dom tar även paus för att äta blåbär eller bara lukta på spännande saker.



 

Vi hade tid på bilprovningen 10.40 Trodde jag, men jag hade missat på en dag, det var i morgon bilen skulle dit.


Nåväl, dom kollade bilen idag ändå (kl 11). Den gick igenom UA, skönt.


Vi passade på att ta skogen närmast Hedemora, när vi ändå var där.


 

Vackert var det, även om jag inte vet vad det var för sjö som skymtade.

 

 

Det är väldigt mycket spår efter vildsvin, dom bökar upp rejält på sina ställen.

 

Idag var jag i skogen två vändor, men andra vändan var både Berra och hundarna kvar hemma när jag åkte själv efter middagen.

 

 

När jag åkte till skogen på e.m så gick jag i skog som var så backig och jobbig att gå i  så jag nästan tappade andan innnan jag äntligen nådde toppen.

 

Älskade Jolly, jag tänkte mycket på henne under den här svampturen. Jag minns att hon för två år sedan visade på gula kantareller på ett ställe, hon var redan då så gammal och trött att hon markerade genom att lägga sig vid svampen och ligga kvar där tills jag uppmärksammade henne.


Jag försökte minnas var den platsen var....


 

och faktiskt jag hittade den också. Det fanns visserligen bara 5-6 st svampar där, men det var ändå den platsen.


 

Annars börjar det bli skaplig fart på trattisarna nu.

 

 

Berra har fullt jobb att ta reda på kantarellerna. Jag får ta hand om övriga svampar, hittade riktigt många fina Karl-Johan idag och även en hel del ohyggligt slemmiga smörsoppar.

Av Kicki Fredlund - 3 september 2017 18:37

Nu har vi varit på utställning i Sandviken (Högbo) både igår och idag.


Igår hade vi lämnat Triss ensam hemma för första gången i hennes 6-åriga liv. Hade en kompis som kom och rastade henne.


   

Pjuw (Travarens Next Time) var också där, visades av Caroline. Hon fick Exelent, placerade sig 2 i ökl. med CK, men opl. i Bästa tikklass. 

 

 

Domaren Paul Scanlon från Irland var mycket noga när han bedömde hundarna. Det tog sin modiga tid, men som utställare uppskattar man det. Maya fick Exelent, blev 2:a med CK, men även hon opl i Bästa tikklass.

 

Den här gången var hon jättesur, ville absolut inte springa med normal hållning, huvudet nere i backen så jag fick lyfta henne i halsbandet (inte blev hon precis gladare av det). Det syntes också på kritiken.


           

Jag gjorde en bytesaffär med Åsa. Jag hade med mig  gula kantareller ill henne...

 

och fick stora fina hemägg i utbyte.


Då Pjuws ägare bara var i Högbo igår, men Pjuw var anmäld även idag, så fick hon följa med oss hem, så jag kunde ställa ut henne idag.


Visste väl inte riktigt hur det skulle går med Pjuw och sura Triss, men vi hämtade Triss hemma och åkte  till skogen på promenad.


Det visade sig att det gick alldeles utmärkt.


   

Dom sprang som tokar, fick lov att vila lite mellan varven.


Idag tog vi med oss Triss till Högbo (jag hade ingen som kunde rasta henne om hon varit hemma). Tack vare det gråmulna vädret så kunde hon få sitta kvar i bilen. Där hon trivs bättre än vid ringside.


 

Idag var även Sari och Hedda (Travarens My Black Money) på plats. Av 10 tikar i öppna klassen så vann hon med Ck. 

 

 

Pjuw fick också exelent och blev 4:a i klassen


 

Pjuws kritik.      

 

 

Maya visade sig bättre idag än igår, men det syns ju inte på den här bilden. Hon fick exelent och blev 2: i championklassen med CK (vi var bara två), men den sista som åkte ut (5:a) i Bästa Tikklass.

 

Mayas kritik idag.  

 

Om gårdagens domare var noggrann, så var dagens domare Tapio Eerola från Finland dessdå snabbare.

Han var även ganska tuff i sin bedömning och delade ut massor av VG, även G och suff. Så jag fick vara nöjd som fick exelent på alla tre.


 

Extra roligt var att Hedda placerade sig 3:a i Bästa tikklass.(Hon står i mitten här, det är Lindas championtik som står efter (blev 4:a BT)

 

Vi åkte över Borlänge hem och lämnade tillbaka Pjuw.


Nu är det skönt att det är vardag igen i morgon, och svampskogen får ta vid (om det inte regnar).


Utställningar får vara slut för i år för våran del.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards