Direktlänk till inlägg 11 september 2017

Ett hem i förfall

Av Kicki Fredlund - 11 september 2017 08:28

Det är då en evig tur att ingen kommer på besök, för nu har man verkligen ett hem i förfall. 


Det var länge sen städning var prio ett (om det nu nånsin varit det).


Nä, nu är det skogen som gäller, så länge kroppen håller. Dessvärre verkar den på upphällningen.


Värktabletter och lite jävlar anamma så fungerar det ändå, även om en värkande rygg ber om vila.


Igår var det spårdag, som vanligt var vi ett gäng glada som la spår åt varandra.


Maya fick, lindrigt sagt, ett något annorlunda spår.


Plötsligt tar hon upp en apport, som låg gömd under en trädstam, men det var ingen pinne som Angelika lagt (det var hon som lagt Mayas spår). Jag trodde den var kvar från någons spår förra veckan och tyckte Maya var jätteduktig som hittade den.


Men sen började hon ta den ena apporten efter den andra, ibland var det Angelikas utlagda ibland nån annans.


Det visade sig att medan jag var ute och följde med på Selmas spår, så hade nån (nämner inga namn) lagt ett spår i exakt samma område som Mayas spår låg.


Det var väl inte alldeles bra att Maya böt spår, men dom låg så nära, så jag förstår att hon gick det färskaste spåret i första hand.


Trots att vi är så många som går spår i den skogen, plus alla svampplockare, så hittar man alltid svamp. Jag plockade flera fina karljohan, kantareller och unga fräscha rimskivlingar (finns massor av dom just här i tallskogen).


Köpte mat på hemmapizzerian på vägen hem från skogen.


Sen lämnade jag hundarna hemma med Berra, som skulle se travet från Norge.


Jag åkte en kortare vända till nära skog, men otillgänglig, så den är inte lämplig för Berra. Jag skulle bara kolla om det var nån bra skog för svamp, det var det inte hittade bara några få.


 

Skönt när andra fixat en viloplats som man kan nyttja.

 

  
Tog kort på en mossbeklädd trädstam, som legat hur länge som helst i skogen.

 
 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

11 september 2017 09:59

Laga förfall tycker jag att det låter som. Det beror i alla fall inte på lathet att du inte hinner städa, men inte ens du har mer än 24 timmar på dygnet. Och du, svampsäsongen är kort, i november är det inte lika meningsfullt att jaga runt i skogarna och dagarna blir kortare. Så passa på du så länge lusten finns. Här saknas lusten, jag nöjer mig med mina korta turer. Åt piccata (ostpanerade taggsvampar) igår till middag och det var jättejättegott! Kramiz

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

11 september 2017 19:40

Man får inte titta för noga hemma, men som du säger tiden i skogen är ju bara denna månad och kanske nästa, om man får en fin oktober.
Tappade lustar är smällar man får ta, det brukar ju rätta till sig till slut iaf.
Taggsvamp har jag varken plockat eller ätit i år.
Kram

 
Ingrid

Ingrid

11 september 2017 18:02

Du är verkligen flitig i skogen. Inte undra på att du inte hinner med hemmavid, fast jag misstänker att det inte är så illa som du gör av det.
Det var en väldigt vacker trädstam!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

11 september 2017 19:35

Dessvärre är det verkligen som jag säger här hemma. Men med skygglappar på så får det vara så ett tag till.
Man ser mycket som är fint i skog och mark.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards