Alla inlägg under juli 2017

Av Kicki Fredlund - 15 juli 2017 09:28

Bröllopsdag idag igen.


Tiden går fort (när man har roligt). Det har hunnit bli 55 år nu. Jag tror att Berra ska få bjuda på middag nånstans, så slipper jag laga mat.


 

Jösses vilken växtkraft. Det är det nedsågade päronträdet som skjuter skott som bara den.

Av Kicki Fredlund - 14 juli 2017 13:37

Igår fick vi trevligt besök, då Chrille och hans fru kom på fika, hon kommer från Thailand och tyvärr har jag inte lyckats lära mig hennes namn.  


 

Vi började med att sitta ute och fika, men fick strax dra oss in i huset när den obligatoriska regnskuren kom.


Det har faktiskt regnat en skur eller två varje dag, men så lite att det inte gör nån större skillnad på torkan som råder.


Torkan fick vi se följderna av när vi senare på e.m åkte för att kolla blåbär och kantareller.


 

Smått och torrt kan man väl sammanfatta det med. Det blir kris med blåbären, våren var för kall när dom blommade. Kantareller finns och om dom får chansen att växa på sig och inte torka bort så ser det ut att bli massor.


   

Spännande med ny skog, hundarna sprang som tokar, sen dom nosat av markerna lite.


 

Skönt att svalka sig i baljan när vi kom hem.


 

Jag satt ute och rensade dom på altanen idag, det var drygt en liter.


Kan dom passa till stekt kycklinfilé tro? Det är iaf vad vi ska äta idag.


Av Kicki Fredlund - 13 juli 2017 10:22

Åh dessa telefonköer!


Jag har tillbringat 40 minuter i telefonen, för att komma fram till rätt person på Telia, men jag har ännu inte fått tag på personen i fråga.


Till slut skulle dom ringa mig i stället. Det är snart en timme sen. Passade på att se ytterligare ett avsnitt av Gåsmamman. Har tagit ett två-veckors gratis/provapå-abbonnemang, för att kunna se hela serien på C More.


Jag har fått faktura från Telia på en tjänst som jag inte har.  Att man ska behöva vara på dom gång på gång för alla fel dom gör.


Nä, då är det trevligare att titta på hundarna när dom leker.


Maya är inte fullt så enveten som Triss, så hon lessnar efter en stund


     

Men Triss ger sig inte i första taget, det inte är så lätt att få tag om en så här stor Kong.


Av Kicki Fredlund - 12 juli 2017 09:23

Igår var vi bjudna på lunch i Sällnäs (5 mil härifrån). Det var vår vän Katarina, som var hus och hundvakt åt sin son, som rest på semester en vecka.


Katarina har vi känt ända sen slutat av 60-talet då vi bodde grannar i Borlänge.


Sen har vi rört på oss, hon flyttade till Umeå för många år sedan och träffarna blir sällan, men alltid lika givande när det sker.


   

Vid dukat bord bjöds vi på en jättegod pastagratäng.


 

En äldre goldenfröken i klippt sommarfrisyr fanns på plats, förutom jakthundarna som var i sin hundgård. Jag tror det var sibiriska laikor, men dom glömde jag ta kort på.


Som alltid när man har trevligt så rinner timmarna snabbt iväg.


Trots att det blivit sen e.m så gjorde vi ett stopp till, för vädret var lagom varmt och regnet höll sig borta. Bara en bit från Sällnäs och utefter vägen hem bor en annan Catarina i Fagerbacken och det var evigheter sen vi var där senast.


Catta arbetade åt Berra i många år på travbanan.


 

Vi hade tur att hon var hemma, överraskad är bara förnamnet att hon blev när vi kom.


En massa glada hundar svansade runt benen på oss, men det var bara den här killen som hon har i famnen som hamnade på bild.


   

Catta gick och hämtade några av hästarna i hagen, så vi fick snusa lite, inte minst på fölet.


 

Klockan var runt halv 7 när hundarna äntligen fick sin skogspromenad.


Hittade lite kantareller, som jag stekte och vi åt på rostat bröd på kvällen.



Av Kicki Fredlund - 10 juli 2017 17:46

Varje år när vi gör första turen ut för att kolla våra svampmarker, så blir man lika ledsen varje gång. Skogen decimeras hela tiden.


Idag var vi ut för att se hur långt kantarellerna kommit, dom var inte plockfärdiga på långa tag, kanske inte blir det heller med tanke på hur torrt det var i skogen.


Åt det ena hållet såg det ut så här

 



Mitt emot var synen denna


Pyramid, skulle man ju nästan tro, men det är stenkrossen som varit aktiv värre. Även bakom den var det kalhugget.

 

 

Nu har mobilen blivit sämre igen och återger  färgerna helt galet, allt går i blått.


Maya tittar upprört på Triss, som har stulit hennes kotte.

 


Trots att det var snustorrt, så nog hittade hundarna ett kärr att blöta ner sig i, Triss bara nuddade vid mitt byxben, även vid jackan, det räckte för att jag skulle bli kolsvart där, så det det blev tvätt när vi kom hem, dessutom stank det dyigt kärr i bilen, så hundarnas fällar hamnade också i maskin.


Det blev hur mycket svart dy som helst som fick duchas av på båda två.


Det har varit en lagom varm dag idag. Jag har inte gjort många knop. Jag har fotat lite för Tradera, men även där tar jag det ganska lugnt för tillfället. Bakade kubbar, som går fort och enkelt, satt även ute i solen en stund lyssnade på ljudbok.


Jag hängde en duk som jag vill sälja, på tvättlina när jag tog kort på den. Då kunde jag lätt få med hela på bild, det är annars lite marigt att fota sånt.

 


Lyssnade även på den fantastiska 105 år gamla Dagny Karlsson som var sommarpratare idag på P1.


Trädgårdens schersmin blommar som bäst nu, den är fin med sina dubbla blommor, men saknar tyvärr helt doft.

  


Stackars Maya, hon har slickat på sina tassar, så jag har "bestraffat" henne med både strumpor (för att inte kladda av salvan som jag satt på) och tratt.  

 

Av Kicki Fredlund - 9 juli 2017 08:44

Hundarna är ofta ute på framsidan (som det är staket runt) och leker, det är ganska mysigt att bara stå och titta på dom. Det var i fredags jag tog dessa bilder.

           

Till slut blir man ju trött och måste vila lite.


Av Kicki Fredlund - 8 juli 2017 17:55

I morse blev det ingen sovmorgon, gick upp kl 5 och åkte till Alfta kl 6.


Det var ett perfekt väder till en början, lite moln och ca 13 grader, men lagom när vi kom fram till Alfta (drygt 15 mil dit) så blev det plötsligt sol från klarblå himmel.


Långbrallorna åkte av, jag tänkte sätta på mig dom när jag skulle in i ringen med Maya (det var bara hon som var anmäld idag).


Men snabbare utställning för frallor har jag aldrig varit med om.


Det var bara 20 st anmälda totalt och av dom var dessutom ca 4 st strukna, det var bara 4 eller 5 hanar.


Dessutom var domaren så himla snabb, han tittade bara på hundarna när dom stod på bordet ingenting på marken, dessutom lät han inte de som fick VG att springa över huvudtaget. Det var bara varvet de tog tillsammans med övriga i klassen.


Maya var ensam i championklassen så den vann hon ju.Hon blev sedan 2:a bästa tik.


När klockan var knappt 10 var vi klara (det hade tagit mindre än en timme).


   

Maya uppförde sig bra och fick fin kritik

Men domaren tyckte att hon hade FÖR bra rörelser, vilket jag på sätt och vis kan hålla med om. Frallorna ska ju ha lite rullande gång och kanske inte fullt så flytande trav som hon har.


Men jag blev lika glad för Sofies seger, som om jag vunnit själv. För hon är så himla trevlig att det var henne väl unt med sin egen uppfödning.


BIR Regaso's Chrystal Chandeller BIM Neverfading's Jetset Place The Best

 

Hanen som blev BIM är nära släkt med min senaste kull, då hans mamma är kullsyster till pappan till min N-kull.


Vi packade ihop på en gång, för det såg ut att bli regn. Vi stannade och fikade på skogen några mil från Alfta och hundarna fick sträcka på sig lite.


Sen gick vi i Tjärnan och då började det regna, när vi kom hem vräkte det ner.



Av Kicki Fredlund - 7 juli 2017 16:35

Trädgårdsdax, borde det varit mer av under våren. Det får jag lida för nu att jag varken hann eller orkade rensa klart då.


Nu kan jag överhuvudtaget inte gå i rabatten utan att trampa på växter.


Perennernena sprider sig på gott och ont. Det är ju bra i år eftersom jag inte satt några ettåriga blommor.


Men det är inte alla jag vill ha i rabatten.


Bl.a bilderna nedan. Dilltöreln (på första bilden) sprider sig som ogräs, kungsljuset (andra bilden) är alldeles för stor för att passa in i rabatten. Över huvud taget är jag ingen älskare av storbladiga växter, och på tredje bilden fingeborgsblomma i miniformat (vet inte om den heter dvärgdigitalis eller nåt sånt), det vill säga det är bara själva blomman som är i miniformat, växten som sådan är nog så stor.


Hade önskat att det var vanlig digitalis, för det hade jag gärna haft. Jag har en ensam och allena som står intill väggen vid groventrén, hoppas jag kan ta frö från den.

     

   



Blommor som jag gärna ser fler av är bl.a den vita blåklockan, som jag tog med från Arkhyttan för snart 9 år sen, men den har tydligen ingen lust att sprida sig, så jag får väl vara nöjd med att den fortfarande lever.

 


Vitpyttan, som jag fått av min moster Ruth, som hade en fantastisk trädgård på sitt sommarställe utanför Uppsala. Den har jag nästan tagit kål på när jag i våras rensade bort kvickrot bland rötterna.

 


Det mesta växer så det knakar, minns inte när det varit så frodigt förr, varken i rabatt eller längs dikesrenarna.


Hostan, håller på att ta över klematisens plats.

 


Malvan har just börjat blomma, har den i båda färgerna, men har inget minne varifrån jag fått den rosa.

 


En som sprider sig villigt utan att flytta på sig, den blir bara bredare, det är stjärnflockan. Det är en av mina favoriter.


På avstånd ser den ganska oansenlig ut, men på nära håll är den en skönhet.

 

 

Dessvärre är den mindre sorten, som är röd, inte lika tacksam.

 


Prästkragarna kan få sprida sig lite till, om dom gör det med måtta, men den lilla oansenliga förgät mig ejen vill jag inte alls ha i rabatten.

 

Inte heller ängsklockan, sen må den vara Dalarnas landskapsblomma hur mycket den vill, men den ska hålla sig på ängen.

 

 

Aklejorna har börjat blomma klart, dags att ta bort frökapslarna om dom inte ska sprida sig hejdlöst.

 

 Stenarna som jag lagt här och där för att kunna gå i rabatten, dom försvinner mer och mer i växtligheten. Den lilla cerisröda nejlikan kan konsten att ta för sig och nu finns den överallt i alla rabatter, men den får hållas. 

     

 

Och nu börjar, sent omsider, pionen blomma. Den står ganska skuggigt och har bara sen e.m.-sol

   

 

På entrétrappan är fortfarande penséerna ganska fina, även om bladen börjar gulna en del.  

 

På tal om ymnig växtlighet i år, så har syrenhortensian blivit enormt stor

 

Paradisbusken blir också större och större

  

 

Den har en fågelgranne, som flyger in och ut i holken så snabbt att jag inte hinner se vad det är för sort, men det kanske jag inte vetat iaf för jag är urusel på fåglar.

 

 

Amplarna blommar snällt och villigt, dom plantorna har jag köpt.

 

 


Men dahlian lyckades jag dra upp från fjolårets sparde rotknöl.

 

 

Lysemachian hittade jag i skogen för några år sen (det var väl nån som kastat bort den). Hoppas att den håller sig någorlunda kvar uppe vid husväggen, den döljer iaf den fula grunden (som inte finns, för husets utbyggnad står på höga gjutna pålar.

 


Nu har jag lotsat den som ville, runt de flesta växterna (iaf på baksidan av huset). Men är det nån som vet vad denna blåa blomma heter. Jag minns inte om jag köpt den eller fått en planta av någon.

Den sprider sig också på ett tacksamt vis.

 


Nu ska jag ut och packa bilen. I morgon bär det iväg på utställning i ottan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards