Alla inlägg under juli 2017

Av Kicki Fredlund - 21 juli 2017 12:22

Jag satt och tittade på SKKs hunddata, kollade upp hur det gått för Triss valpar. Så klart att jag redan visste det, men det såg snyggt ut i statistiken.


Hennes första kull, min M-kull, som nu är 3,5 år behöver inte skämmas för sig.


Av de 6 valparna är 5 st UA på hjärta och patella ( den 6:e, som är krypt är inte utställd, av naturliga skäl, inte heller kollad hjärta och patella).


Fyra st är utställda. De har minst Exelent och ck, tre av dem har cert en är champion, Maya (Travarens My Own Pride).


Tyvärr är en borta då Marre (Travarens Maharajah) dog i en tragisk drunkningsolycka i vintras.


 

Hedda, Travarens My Black Money

 

 

My, T. My Dream

 

 

Marre, T. Maharajah. Bilden när han blev BIR och BIG valp i Möklinta 2015 för Kennet Edh

 

 

Maya, T. My Own Pride

 

 

Bodil, T. My Joy

 

 

Allan, T. My Running Pride

 

Att sen hennes nästa kull, min N-kull, börjat otroligt bra är en annan historia.

Av Kicki Fredlund - 21 juli 2017 11:48

Ja, bilen behöver en omgång med dammsugaren, Berra tar hand om den biten.


 


Det är otroligt så mycket spräp som hamnar i den när man kastar in både det ena och det andra.


Vi åker till Köping på utställning i morgon, så det ska packas lite inför det.


Det är ganska otroligt var mycket som behöver vara med. Utställningstält (det ska visst bli 24 grader varmt), stolar, dubbla burar och vagnen. Sen tillkommer fikaväska, hundarnas prylar, kyltäcken vattenskålar, fruset vatten för värmens skull, deras papper, godis, koppel m.m Egna kläder med ombyten.


Ja,ja, det är ju självvalt. Idag har jag dessutom anmält till Askersund i mitten av augusti. Anmälningstiden gick ut idag kl 12, jag höll precis på att missa det.

Av Kicki Fredlund - 20 juli 2017 19:28

I morse tvättade jag ett par maskiner, bl.a lakan som fick torka utomhus, så bäddade jag rent i sängarna.


Berra ringde till frisören och fick klipptid kl 13. Vi hann med en timme i skogen med hundarna mellan 11-kaffet och klippningen. Under tiden stod en skinkstek och puttrade på spisen.


   

Trots värmen så busade hundarna för fullt, men slängde sig ner i fuktiga gropar med jämna mellanrum.


Jag skulle kolla efter blåbär i denna skogen, men det var precis tomt.


  Medan Berra klippte sig var jag in till Lidl (hade aldrig varit där tidigare).

 

 

Jag köpte faktiskt ett par skor, dessa på bilden för 149 kr. Skulle haft sandaler också, enkla med bara två remmar över foten, men de fanns inte i min storlek.

 

När Berra var klar hos frisören åkte vi till Norberg och grattade Marianne. Hon fick en ytterst simpel present, men jag vet att hon gillar den, en burk med kubbar (jag bakade igår).


 

Vi bjöds på fika och frukttårta från Elsa Anderssons konditori, (känt i hela länet eller mer) där köerna ringlar ända ut på gården dagligen.


Födelsedagsbarnet  


 

Maya fick följa med och träffa alla Mariannes hundar (5 st + Kerstins Queensi). Dessa tre hade kul ihop.

 

 

Här kollar Maya och Queensi in nåt spännande...

 

men här har dom tydligen kollat färdigt.

 

På hemvägen stannade vi och köpte hundmat på Granngården.


Skinksteken som jag lagat till på f.m åts så sent som halv 7. Vi äter ju annars vid 3-tiden.

Av Kicki Fredlund - 20 juli 2017 09:16

Idag fyller Triss 6 år.


Jag är dålig på att gratta mina hundar med presenter, det kan bli lite extra gott i matskålen men inget annat. Tur att hon är omedveten om hur dåligt firad hon blir.


 

Jag kan ju busa lite med henne och kongen, det är iaf nåt hon gillar.


En till som fyller idag är Marianne, men vi har inte planerat in nån resa till Norberg (tror jag).


Däremot ska jag åka till Lidl för första gången i mitt liv och kanske köpa ett par sandaler.


Av Kicki Fredlund - 19 juli 2017 16:38

Idag är det bara sol, än ingen regnskur idag och det ser inte ut att bli nån heller,


Annars har det kommit nån skur mest varje dag, oftast ganska kortvariga, så nån förbättring i de torra markerna har det ine blivit.


Idag har det varit "onsdagsplock". Plockade ihop lite till Erikshjälpen, som jag lämnade in när vi åkte till Hedemora. Handlade lite både på Hemköp och ICA. Lämnade paket till Schenker.


Sen blev det skogen med hundarna, jag plockade ½ liter blåbär. Årets bär kommer ta en evighet att få ihop. Dom är inte tillräckligt mogna för att använda bärplockaren och att plocka för hand går ju inte fort precis. Dessutom får jag ont i tryggen på nolltid.


 

Lyssnar på, en för mig ny författare, Pernilla Ericson. Spåren vi lämnar efter oss. Helt i min smak, spännande, även om den har mycket grymhet då handlingen är i värsta kriminella miljöer.


Nu ska jag nog sätta mig i en solstol en stund.



Av Kicki Fredlund - 17 juli 2017 15:45

Idag plockade jag årets första blåbär. De är klent mogna än och dessvärre inte alls gott om.


   

Hundarna var nöjda med att kunna äta blåbär från risen

 

 
Men sen var det skoj att busa med en pinne.


Av Kicki Fredlund - 16 juli 2017 17:00

Gårdagen blev trevlig och lite annorlunda mot vad vi trott.


 

Efter att vi gått med hundarna i skogen så tittade vi in hos Helena för att träffa hennes senaste tillskott.

10 veckor gamla Thea, dotter till Helelas Imse.


 

Sen åkte vi till Stora Skedvi där vi fick gofika hos Rut. Maya undrar vad som är på gång.


Det var meningen att vi skulle äta på krogen, men det slutade med att jag stekte en bit lax i ugnen och gjorde potatissallad till. Kanske lika gott, i allafall betydligt billigare.


Tur att vi var hemma, för strax efter kl 8 ringde det på dörren och vi fick ett mycket överraskande och helt oväntat besök.


Det var Lena, som tidigare bott i Björbo, men som numera bodde med sin nye man utanför Gagnef.

Vi träffades som hastigast på utställningen i Leksand för drygt en månad sen.


Om vi bortser från den snabba träffen i Leksand, så var det minst 20 år sedan.


 

Eftersom kvällen var mild så kunde vi sitta ute på altenen och fika till framåt kl 22.


Idag söndag, spår.

 

 

           Vi var bara tre st som träffades i spårmarken idag. Berra tog kortet.


Angelika la Mayas spår, jag la Queensis och Kerstin Selmas.


Eftersom vi var så få så följde alla med på varandras spår. Berra gick sin kmrunda med Triss.


Det började regnstänka lagom när det var dags att gå spåren, men inte så vi blev så värst blöta.


Maya gick ett av sina bästa spår. Bra fart, tog de flesta vinklar klockrent eller löste dom självständigt . Tog alla apporterna (jag tror det var 7 eller 8 st), gick bra iväg igen utan tvekan efter varje apport. (Bra! där har hon haft problem tidigare). Jag undrar om det är den goda räkosten på tub som hon vill ha mer av. Hon får slicka ur tuben som belöning vid varje funnen apport.


Lagom när vi skulle åka hem startade regnet fullt ut och det har sen regnat hela e.m


Jag hittade årets första KarlJohan, stor fräsch och knubbig.


 

Det blev varma svampmackor till middag. Hälften med kantarellstuvning, hälften med KarlJohan.

Av Kicki Fredlund - 16 juli 2017 08:59

Senaste tiden har mina tankar ofta varit hos Skorpan. Det är naturligtvis för att hennes dödsdag närmade sig. 


Idag är det två år sedan denna otroligt ljuvliga, mysiga, duktiga fralla fick sluta sina dagar.


Jag kommer aldrig få en fralla som hon igen. Naturligtvis älskar jag både Triss och Maya, men så speciell som Skorpan var blir dom inte.


 

                                          Ung Skorpan "Qrissy'Rhea"

 

 

                               Tavla på Skorpan gåva av Birgitta Petersson



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards