Alla inlägg under juli 2017

Av Kicki Fredlund - 7 juli 2017 09:55

Efter den ganska aktiva dagen när vi var både til Falun, Ludvika och Fredriksberg, så var gårdagen en ovanligt lat dag.


Jag skickade några vinnarmail till köpare på Tradera, plockade lite bland blommorna ute, som tagit en hel del stryk av haglet och störtskurarna som vi hade häromdagen, tog upp lite potatis, dom är fortfarande små, men gör sig bra till potatissallad.


Det var precis det vi åt, med bl.a späda rödbetsblad i.


Årets första små kantareller hamnade i stekpannan.


På  e.m. satt jag t.o.m ute i solstolen, jag gillar verkligen inte att sola. Jag lyssnade klart på ljudboken Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson, den var dryga 23 timmar lång så det har tagit några dagar. 

 


Under parasollet, det räcker att solen skiner på benen, kunde jag blicka upp på en molfri himmel, där solen för en stund försvunnit bakom den enormt höga cypressen


Vi har plötsligt fått smultron i rabatten, så dom fick följa med på rabarberpajen till eftermiddagskaffet

   

 

Vad funderar du på Maya?

 

Av Kicki Fredlund - 5 juli 2017 20:58

Jag hade klipptid hos Sari (som har Mayas kullsyster Hedda) i Falun halv 10. Vi åkte hemifrån halv 9.


Det var länge sen jag var så långhårig, så det var mer än hög tid att kapa håret rejält.


I Ludvika skulle jag hämta auktionsgods som jag budat in så vi fortsatte dit. Berra blir inte glad åt mina inköp, när jag egentligen skulle göra mig av med allt jag redan har för mycket av. 


På vägen stannade vi och f.m.fikade, jag hade fixat en termos på morgonen. Igår bakade jag kubbar, för det var tvärslut på fikabröd i frysen, så vi hade nåt att äta till kaffet.


                                    Väldigt vacker plats att ta fikapaus vid.

 


                         Hundarna fick finna sig i att vara bundna en stund

 

Vi hade en tid att passa efter auktionsfirman. Vi var nämligen bjudna på lunch hos Paula i Fredriksberg.


Paula är min äldsta blogvän och även den jag träffat irl flest gånger, även om det går flera år mellan gångerna och hon bott på nya platser varje gång. Den kvinnan har flyttat fler gånger än vad man kan hålla reda på.


 


Vi gick på promenad med hundarna efter lunchen. Just här går Blinka före, men annars höll hon sig bakom, för att vara ur vägen för sura Triss (som fick gå kopplad). Maya gick också lös, men hon hade stor respekt för den äldre tiken.

 


Triss hittade ett dike med en aning vatten i, det blev gyttjebad innan hon plaskat klart där.

 

 


Paula skickade ett kort som hon tog på mig. Tar med det för att visa hur snaggad jag är efter dagens klippning.

 

 

                   Även här har skogsavverkningen förändrat markerna.

 

 

Det blev en trevlig eftermiddag med mycket prat. Hemma var vi igen till kl 6. Då kollade vi på travet från Lindesberg på TV. Hade två intressanta hästar att följa (dom gick dessutom i samma lopp).


Det var Cattas Overthehill, han var duktig 3:a och Lindas Åskar, lika duktig 4:a efter dödens hela vägen i tufft tempo, dom var nos vid nos i mål.


Av Kicki Fredlund - 4 juli 2017 11:22

När gårdagens enorma blixtrande åskskurar gått över, så blev det skönt väder att gå med hundarna. Men först var vi till Hedemora och handade lite och skickade många paket, både med Schenker och posten.


Appropå posten. Vad fasen håller Post Nord på med? Igår fick jag meddelande från två köpare som jag skickat växter till förra måndagen. Den ena hade fått sina växter, vissna så klart, först igår. Efter en vecka!!

Den andre hade inte fått dom alls ännu!!


                     Vi gick en annan vända än den vanliga med hundarna.

 

            Maya har ätit gräs så hon får kräkningar, för hon har satt i halsen. 

 

 

                   Här har hon borrat nosen i marken, så hon är helt sandig i ansiktet.

 

Hundarna har redan busat och jagat varandra en lång stund när jag kommer på att jag skulle filma dom med mobilen. Det är ingen hejd på hur aktiva dom är på skogspromenaderna.

   

Av Kicki Fredlund - 3 juli 2017 13:10

Men idag är det precis tvärt om. Efter sol har det nu kommit regn.


Det var inte måttligt med regn heller. Det kom ett par enorma skurar, men blixt och dunder och även hagel.


                                              Det kom 15 mm på nolltid.

 

 

               Hängrännorna hann inte med att hålla undan regnet, det flög ut över kanten.

 

 

Nu väntar vi på att det ska klarna upp så vi kan åka till Hedemora, där vi ska handla (trots att det inte är onsdag) och posta paket och även lämna paket till Schenker.


Tur att jag var ute tidigt, innan regnet kom och grävde upp plantor som skulle skickas.


Av Kicki Fredlund - 2 juli 2017 15:36

Igår var det otroligt varmt. Idag inte fullt så hett, men tillräckligt.


Det började med klarblå himmel och ca 23 grader. Framåt eftermiddagen blev det lite molnigare och 21 grader.


Vi åkte till skogen som vanligt för att spåra ändå.


Det var bara Kerstin, Angelika, Ylwa, jag och Berra som var där. 


Berra gick sin km-runda med Triss, medan vi övriga gick spår åt varandra


Jag följde med på alla spåren. Hundarna hade alla lite problem i spåren, f.f.a.så missade alla 4 hundarna apporter. Ingen klarade att markera alla.


                                  Angelika selar på Selma vid spårstarten.

 

                   Här har hon markerat en pinne och väntar på sin belöning. 

 


Kerstin och Queensi på väg till sitt spår.

 


Queensis spår avslutades på en gräsvall.

 


Så var det dags för Ylwa och Pantera.


Pantera spårade bra som vanligt, men även hon missade apporter på vägen.  

 


När vi kom hem plockade jag de första potatisarna ur hinkarna och vi åt matjesill till.


Av Kicki Fredlund - 1 juli 2017 13:15

Jaha, då har den första sommarmånaden avslutats, kallad försommar. Är det nu vi ska få högsommar?


Igår och idag har det ändå varit värme som passar vilken högsommardag som helst.


Gårdagens enorma blåst är borta idag.


Igår var vi till Borlänge, jag skulle inhandla kabel att sätta i cigarettändaren, som skulle gå till fläkten som jag har på den ena hundburen. På Kjell&Co hade jag sett på nätet att det fanns en strömomkopplare från 12 volt till 6v, som det är i fläkten, den drivs annars av 4 st 1,5 v batterier. Batterierna tar ju slut och är ju inte så billiga heller.


Enda problemet är att fläkten inte automatiskt går över på batteridrift när motorn inte går på bilen.


Vi åt lunch på en Thairestaurang i Borlänge. Var sen in en stund till tig-Ove. Hundarna fick avslutningsvis sin promenad i den vanliga skogen. 


Trots den enorma blåsten, så var det så varmt att jag knappt stod ut. Att göra något utomhus var helt uteslutet.


                                   Hundarna använder badbaljan flitigt.

 


                               Fika med rabareberpaj och glass, inte helt fel.

 


                                          Igårkväll blev det lite ost och kex.

 

                                         

                                                  Än vi då, får vi ingenting?

 

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards