Alla inlägg den 5 oktober 2016

Av Kicki Fredlund - 5 oktober 2016 18:16

 

Den jättestora dahlian, som bara vuxit på höjden, och bildat massor av blad, har nu till slut fått knoppar.

Men jag tror knappast att det hinner bli nån blomma innan frosten tar den.


Vi har haft nollgradigt flera nätter nu, gräset är frostigt på morgonen, men blommorna har klarat sig än.


Jag är glad för varje dag som dahliorna lever.


     

Men snigelätna är blommorna i år, värre än nånsin tidigare tror jag.


 

Ampeln vid entrén blommar också än...


 

liksom Lobelian, som också håller ut.


Idag var vi och onsdagshandlade på f.m på ICA i Hedemora. Eftersom det var kanelbullens dag igår, så var det såna bullar som det bjöds på till kaffet. En jättestor bulle, men en pyttepytteliten pappmugg till kaffet.


Det var bara ca 8 plusgrader när vi sen åkte till skogen. Nu åkte torgvantarna (halvvantarna) på, så man slapp frysa om fingrarna när vi plockade svamp.


 

Tänk om man hittat den här "kallen" medan den var fräsch, den var faktiskt helt fast trots sin jättestorlek, men det var andra som hunnit före och perforerat den.


 

Maya och Triss trivs som bara den i skogen nu när det inte är så varmt. Jag har svårt att få dom att stanna upp för att hinna ta en bild.


 

Stannade till och fotade ett av mina favoritmotiv. Södra delen av Vikmanshyttesjön, som vi passerar varje gång vi åker till och från svampskogen.



Av Kicki Fredlund - 5 oktober 2016 09:00

Igår pratade jag i telefon med min kusin G-B som bor i Vännes.


Vi brukar ha kontakt nån gång om året. Hon är den som har bäst koll på släkten.


Nu fick jag veta att två av mammas syskon gått bort. Moster Bojan, som fyllde 102 år i juli, somnade stilla förra måndagen. Hon hade besök på söndagen av sin ena dotter, och var pigg då. När personalen kom på måndagmorgon hade hon dött i sömnen under natten.


I somras gick min morbror Gunnar, som var mammas yngste syskon, bort 94 år gammal.


Många har blivit gamla. Mamma blev 95 år, bodde själv i sin villa till hon var 94.


Yngsta systern blev 92 år och G-Bs mamma blev 96 år.


Men nu är alla syskonen Hamberg borta. 


 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards