Direktlänk till inlägg 30 oktober 2016

Sovmorgon?

Av Kicki Fredlund - 30 oktober 2016 16:54

Tänkte väl att man kunde kosta på sig en sovmorgon, när man nu dragit klockan tillbaka en timme i går kväll.


Men fasen heller, halv 6 (slog jag upp mina klarblå). Men jag låg kvar i sängen och lyssnade på Ulf Elfvings program. På söndagsmorgnarna presenterar Ulf Elfving musiken från 60- och 70-talet och låtarna du aldrig glömmer, mellan kl 6 och 7.

 

Riktig nostalgitripp varje gång man lyssnar på programmet.

 

Vi bjöds på ytterligare en solig höstdag, men det hotas om sämre väder (t.o.m. mycket sämre).

 

Efter ett visst tjatande fick jag med mig Berra till skogen för spårning, han ville nog helst vara hemma och sova, för hans bältros har spridit sig, så nu hade han ont över hela bröstet, inte bara ena sidan.

 

Vi var inte alls många idag. Ylwa la spår till Maya och jag till Pantera. 

 

Maya gör mig så konfys, hon har så mycket pyssel för sig i skogen och tar sån tid på sig att bestämma åt vilket håll hon ska gå, men hon kommer alltid fram till slutet och pinnarna hittar hon varje gång.

 

Den här gången hade Ylwa lagt pyttesmå pinnar (tre st), inte grövre än mitt lillfinger och ungeför lika långa. 

 

Jag blir faktiskt lite imponerad av Maya, trots allt strul hon håller på med innan vi är "i mål".

 

 

Idag hade vi en ny liten medlem med oss i skogen, rottisvalpen Tobbe (vars ägare jag ska hjälpa igång lite med hundägandet).

Det var allra första gången som den 12 veckor gamla valpen var i en skog, så det var otroligt mycket som skulle undersökas och stoppas i munnen. Vi provade att lägga ett litet spår, men det var så mycket som var nytt så han får träna lite mer på att bara vara i skogen, innan vi gör ett nytt spårförsök.

 

Berra gick sin kilometerrunda med Triss, men sen var han så pigg att han ville följa med och leta svamp när vi kommit hem.

 

Vi åkte bara till skog ganska nära, jägarna pangade och sköt alldeles intill (det finns en jaktskyttebana helt nära och det var nog där dom var).

 

Glädjande att hundarna var helt oberörda trots att det small rejält stup i ett.

 

Så mycket svamp blev det inte (knappa 3 liter), men hundarna fick den motion dom behövde för att nu sova ovaggade.

 

 

Kunde inte låta bli att ta ett par bilder på sjön, här är träden nu helt avlövade.

 

 

Men mot skogen ser man att det fortfarande lyser som guld av björkarna.

 

 

Väl hemma igen så gjorde jag en snabb pastarätt. Hade tagit en bit kokt skinka ur frysen på morgonen, den stektes i tärningar tillsammans gul lök, en del av den nyplockade svampen och en vitlöksklyfta. Grädde på det och avredning med en äggula.

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Maria

30 oktober 2016 21:42

Hej! Är nyinflyttad i Hedemora och dessutom ganska nybliven fralla-ägare :) Jag hittade din blogg (underbar, älskar både hundarna och naturbilderna!) Tänkte höra vilken veterinär i området du rekommenderar? Både för rutinmässiga besök och mer akut?
Tack på förhand och Grattis till underbara "frallor"! :)

Kicki Fredlund

31 oktober 2016 10:49

Hej Maria!
Grattis till din fralla, denna helmysiga ras.
Kul att du hittat min blogg. Jag bloggar mest för mitt eget komihåg, men det är ju även kul om andra vill besöka den.
Jag går till Sören (Hedemora Smådjurspraktig) eller Gunillakliniken i Gagnef.
Vore kul att träffa dig och din fralla.

 
Hillevi

Hillevi

31 oktober 2016 05:38

"Bara" tre liter... :D
Så duktig Maya är, trots att hon är omständlig som en prostinna, att hitta så små pinnar!
Kan tro att det var spännande för den söta rottisvalpe

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

31 oktober 2016 10:46

Vi var ju två som plockade, så Berra hade ju plockat hälften. När jag kollade bloggen från förra året så plockade vi två fulla korgar samma dag.
Ja, Maya är lustig, jag blir inte klok på hennes sätt att spåra.

 
Ingen bild

Maria

31 oktober 2016 11:06

Hej igen och tack för svar!
Om det händer akuta saker då, (du har säkert erfarenhet av kejsarsnitt osv tänkte jag), var åker jag då....nån sade Strömsholm men det är ju väldigt långt dit...om nåt är akut.?
Jag älskar verkligen denna ras! Och min lilla kille är 14 veckor, go och glad, älskar allt och alla :)

Kicki Fredlund

31 oktober 2016 12:50

Jag drar mig för att åka till Strömsholm, då de blivit så otroligt dyra. Akut en vardag tar jag Gunillakliniken, annars Falun eller Uppsala.
Var kommer din fralla ifrån?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards