Alla inlägg under juni 2015

Av Kicki Fredlund - 16 juni 2015 09:42

Jolly har varit ovanligt pigg senste tiden, trots att hon egentligen är både gammal och trött.


Flera mornar (hon är ju piggast på morgonen) har Maya fått igång henne till lek och bus.


Jag filmade dom i morse med mobilen.



 

Av Kicki Fredlund - 15 juni 2015 07:33

 

Yvonne var medhjälpare och visade Queensi på utställningen, så slapp Kerstin springa. 

Av Kicki Fredlund - 14 juni 2015 19:39

Efter gårdagens hetta och dagen utlovade spöregn så blev vädret i Avesta perfekt för hundutställning.


Det var mulet, 14 grader varmt och inte en droppe regn.


 

Mayas syster Hedda (Travarens My Black Money) fick också debutera på utställning.


   


Det gick bra för båda. Hedda fick visserligen nöja sig med VG, då hon var lite senare i sin utveckling, medan Maya fick exelent blev 1:a i klassen med Ck och blev sen 2:a Bästa Tikklass (Det var bara två tikar som fick CK av alla deltagarna)


 

Sen gick vi en promenad i skogen utanför Hedemora på hemvägen.


Regnet kom ändock, men då hade jag precis hunnit komma hem, rejäla åskskurar var det.


Mayas kritik av den finska domaren Lenni Finne:

Korrekta proportioner o benstomme. Korrekt huvudform, underkäken kunde vara bättre böjd.

Korrekta ögon o öron. Utm. förbröst för åldern, ngt kort överarm. Välformad bröstkorg, ngt brant kors.

Kunde ha mera vinklar bak. Tillr. svans. Kunde ha bättre tigrering. Korrekt steglängd.

Exelent jkl 1 jkkl ck 2 Bästa Tikklass






Av Kicki Fredlund - 14 juni 2015 16:35

Igår gick V75 i Boden, där det var midnattstrav.


I första avdelningen gick vår uppfödning Dialog In och det slutade med seger och 100.000 kr i förstapris.


Det var hans 8:de seger de senaste 12 starterna.

Av Kicki Fredlund - 13 juni 2015 17:31

Idag har mina små frallabebisar blivit två veckor..


Hane nr 1, den minsta av valparna, här med lite mjölk från Triss i nosen.

Hane nr 2, den största.

Så har vi hane nr 3, han har minst med vitt.


 Hane nr 4 har inget vitt i huvudet, men dessdå mer vitt på magen.    

Tik nr 1, den minsta tiken

         Tik nr 2, en stor tjej mest lik mamma Triss (sen får man väl se hur det blir med den saken längre fram.)

Av Kicki Fredlund - 13 juni 2015 17:11

Som åskådare har jag varit ett par timmar på utställning i Avesta idag.


Eftersom Kerstin skulle ställa ut Queensi, så tyckte jag att det kunde vara trevligt att vara där och få se henne och lite övriga boxrar.


Nu var det väldigt rumphugget, då endast en valp och 6 i officiell klass var anmälda.


 

Vädret var lika varmt och sommarskönt idag också. Kerstin hade hittat en plats i skuggan tillsammans med Queensis uppfödare Yvonne, som åkt från Stockholm i ottan för att hjälpa Kerstin med visningen av Queensi.


 

Där satt också Queensi och väntade på att det skulle bli dags.


Eftersom jag inte ser boxrar så ofta på utslällning nu för tiden, dom går nästan aldrig samma dag som frallorna, så tog jag kort på dom som fanns.


 

Valpen, jag tror han var 8 månader (som var ensam i sin klass) såg trevlig ut och belönades med HP.


 

I juniorklassen hanar var det också bara en hund, den här killen kom från Rubigos kennel.


   

Så var det två stycken i öppen klass hanar, där den tigrerade vann och också blev BIR.


Till sist var det dags för de tre tikarna, som alla gick i unghundsklass.


 

Alla hade väl inte kommit på att man måste stå upp för att domaren ska se hur man ser ut.


 

Så var det dags för Queensi att bli grundligt undersökt...


 

hon skötte sig alldeles utmärkt och belönades med exelent och finfin kritik.


Av Kicki Fredlund - 13 juni 2015 07:16

Trots att jag sovit ganska risigt, så var det en härlig morgon att kliva upp till strax efter 6 och se att det redan var 15 grader varmt ute, solen sken och fåglarna kvittrade.


Jag passade på att dammsuga innan det blivit för varmt och medan ryggen var hyffsat pigg.


Idag åker jag till Avesta för att vara åskådare ett par timmar på hundutställning. Berra får ta hand om marktjänsten under tiden.


Det får han även göra i morgon, för då är det också Avesta och då ska jag ställa ut Maya för första gången på officiell utställning.


Idag (egentligen halv 12 i kväll) blir valparna två veckor. Jag ska ta kort på dom och väga dom när jag kommit hem från utställningen.

Av Kicki Fredlund - 12 juni 2015 13:18

Underbart! För tredje dagen i rad så har vi sommarvärme. Inget som vi blivit bortskämda med den här försommaren.


Att kunna sitta ute ända fram till kvällningen och både fika och äta ute på altanen, det har gått alldeles utmärkt.


Igår blev det dessutom somriga maten, färskpotatis och matjesill.


 

Direkt i morse (6.30) åkte en tvättmaskin på, så skönt att få det torrt ute på nolltid.


 

Men annars är det trädgården som gäller nu, varje stund som jag orkar.

Satte igång med framsidan. Jäkligt tungt att kapa kanten, nästan omöjligt med en spade, för alla småstenar. Men att skära kanten med en gammal morakniv fungerade bättre även om man fick ta i ordentligt.


Även Berra har varit ute och rensat både igår och idag. Han får ju surt efter med värk, men eftersom han ändå har så ont, så kan inte skadan bli så mycket värre, och psykiskt mår han ju bättre av att kunna göra nånting.


 

Hur kan en korthårig hund fälla hår så till den milda grad? Jag skrapade drivor av Skorpan.


 

Jag har alltid med mig en hund, eller två, när jag är ute på tomten.

Skorpan har lika stor glädje av den gamla trasiga hästbollen som dom andra två, trots att hon vinglar och far på ostadiga bakben.


 

Men lite vila i värmen behövde hon också.


 

Nu blommar löjtnantshjärtat, den har varit lite sen i starten.  


 

Nu börjar den här rabatten bli som jag vill ha den, många perenner. Men tyvärr har jag inte heller iår hunnit rensa klart från ogräs (regnandets fel). Nu är det så tätt att jag knappt kan rensa, dessutom behöver jag stå på knä, för ryggens skull, men det är ju uteslutet nu för det finns ingen plats.


Nu är jag bara inne och vilar en stund, ska strax ut igen. Det är flera krukor kvar att plantera, men de flesta blev nog klara igår.


Idag ska vi äta något så ovanligt som dillkött (tror att jag bara lagat det en gång i livet tidigare) 

Jag hade långkok på fårkött (5 timmar tror jag det stod på och kokade) igår. Bara att göra såsen och värma köttet idag.


 

Dagens valpbild, tänk att dom redan blir 2 veckor i morgon. Sovstilarna varierar som synes.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards