Direktlänk till inlägg 12 juni 2015

Sommarvärme x 3

Av Kicki Fredlund - 12 juni 2015 13:18

Underbart! För tredje dagen i rad så har vi sommarvärme. Inget som vi blivit bortskämda med den här försommaren.


Att kunna sitta ute ända fram till kvällningen och både fika och äta ute på altanen, det har gått alldeles utmärkt.


Igår blev det dessutom somriga maten, färskpotatis och matjesill.


 

Direkt i morse (6.30) åkte en tvättmaskin på, så skönt att få det torrt ute på nolltid.


 

Men annars är det trädgården som gäller nu, varje stund som jag orkar.

Satte igång med framsidan. Jäkligt tungt att kapa kanten, nästan omöjligt med en spade, för alla småstenar. Men att skära kanten med en gammal morakniv fungerade bättre även om man fick ta i ordentligt.


Även Berra har varit ute och rensat både igår och idag. Han får ju surt efter med värk, men eftersom han ändå har så ont, så kan inte skadan bli så mycket värre, och psykiskt mår han ju bättre av att kunna göra nånting.


 

Hur kan en korthårig hund fälla hår så till den milda grad? Jag skrapade drivor av Skorpan.


 

Jag har alltid med mig en hund, eller två, när jag är ute på tomten.

Skorpan har lika stor glädje av den gamla trasiga hästbollen som dom andra två, trots att hon vinglar och far på ostadiga bakben.


 

Men lite vila i värmen behövde hon också.


 

Nu blommar löjtnantshjärtat, den har varit lite sen i starten.  


 

Nu börjar den här rabatten bli som jag vill ha den, många perenner. Men tyvärr har jag inte heller iår hunnit rensa klart från ogräs (regnandets fel). Nu är det så tätt att jag knappt kan rensa, dessutom behöver jag stå på knä, för ryggens skull, men det är ju uteslutet nu för det finns ingen plats.


Nu är jag bara inne och vilar en stund, ska strax ut igen. Det är flera krukor kvar att plantera, men de flesta blev nog klara igår.


Idag ska vi äta något så ovanligt som dillkött (tror att jag bara lagat det en gång i livet tidigare) 

Jag hade långkok på fårkött (5 timmar tror jag det stod på och kokade) igår. Bara att göra såsen och värma köttet idag.


 

Dagens valpbild, tänk att dom redan blir 2 veckor i morgon. Sovstilarna varierar som synes.

 
 
Ingrid

Ingrid

12 juni 2015 16:21

Visst är det underbart att det börjar likna sommar till slut. Här har varit en riktigt fin dag, åtminstone när man hållit sig i lä.
Jag har brukat kanthugga med yxa, det funkar jättebra, men frestar på ryggen förstås.
Vilka små söta korvar!!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

13 juni 2015 07:16

Dessvärre ska det bli regn i morgon när jag ska till Avesta på utställning med Maya.
Yxan offrar jag inte till sånt, den behövs när jag hugger ved, men det fungerade bättre än vad man kan tro med en gammal kniv.
Nu blir valparna goare för var dag.
Kram

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

12 juni 2015 20:18

Hej! Lammkött, finns inget godare, även om jag tycker bättre om pepparrotskött än dillkött. Men kanske skulle jag testa igen, tidigare gillade jag inte syran i dillkött men numera syrar jag nästan all mat för att få fram en trevlig brytning.
Myggen svärmar här nu och jag får stora blaffor av varje bett, jag är og allergisk, inte bara mot sommaren utan mot myggen också. Men nu tänker jag inte klaga, barnen har gått på sommarlov och jag hoppas de snart kan plaska i badsjön. Här brummar 450 motorcyklar denna helg, inte tyst en minut, men det är bra för byns affärsverksamhet.
Fr-om imorgon är jag åter höns- kanin- och kattvakt åt holländska grannen några veckor, så jag har allt att göra. Nu blir det färska ägg till frukost
Kram och trevlig helg på er!

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

13 juni 2015 07:12

Jag fick ju flera kilo fårkött av en vän, så då är det bäst att laga till lämpliga rätter av det.
Så nu får du vara "bondmora" några veckor, kul för dig!
Mindre kul att du inte tål myggbetten. (Jag har inte fått årets första än, men det är ju bara en tidsfråga.
Helgen ska delvis tillbringas i Avesta, hundutställning. Idag som åskådare i morgon ska jag ställa ut Maya.
Kram

 
Ingen bild

Raija

14 juni 2015 10:26

Dillkött är gott och det var längesen jag gjorde det nu.

Valparna har verkligen börjat bli söta nu. Gillar den lilla honan med lite vitt på hakan :-) .

Likadant här med att man inte hunnit med rabatter i år, för att det regnat så mycket eller blåst hårt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards