Alla inlägg under juni 2015

Av Kicki Fredlund - 6 juni 2015 13:06

En enda dag med toppenväder, var det allt som skulle bli?


Härliga 20 grader hade vi igår. Jag t.o.m somnade en stund på altanen, lyssnande på en ljudbok medan jag låg i badenbaden stolen för första gången i år.


Det var tydligen lika fint väder över stora delar av landet, till glädje för alla som stod på flaken efter sina studentexamina.


Idag har vi återgått till regn och rusk, även om det är hyfsade 14 grader.


 

Jag har jobbat och rensat hallonhäcken i flera timmar, ungeför hälften är ändå kvar, men jag är nöjd med skillnaden som blir. Nu är det inte bara ogräs till höger, det är också en spireabuske som hamnat mitt i häcken. Den får jag ett styvt jobb med att gräva bort.


 

Idag hade jag tänkt börja plantera ut sommarblommorna, har relativt många nere i pallkragarna också.

Men det blir ju inget av i regnet.






Av Kicki Fredlund - 5 juni 2015 07:41

I natt har jag äntligen fått sova, första natten sen valparna föddes. Jag sov mellan kl.24 och 6.30.Det blev bara två korta väckningar, men då somnade jag genast om. Berra gick upp och släppte ut Triss att kissa vid tretiden, så jag slapp gå upp.


Igår tog jag kameran när jag var ut i trädgården. Säga vad man vill om den kalla våren/försommaren, men den har haft det goda med sig att dom tidiga blommorna blommat längre än vanligt. Bl.a har inte tulpanerna vissnat än.

 

Nu har backsippan blommat klart,nu är det mosippans tur.


 

Den sibiriska vallmon sprider sig allt mer, men det får den göra. Den är visserligen skräpig och ful när den blommat över, men eftersom den fröar av sig friskt, så är det bara att riva upp den när den vissnat.


 

Humlan var in i så många blommor den hann innan den gav sig iväg.


 

Det som bara var knopp nyss, blommar nu för fullt.


 

Det har gått undan sista dagarna efter allt regnade med både Hostan och Klematisen.


 

Så här omfångsrik har inte Gulltöreln varit tidigare.


 

Dags att ta in en omgång rabarber till från den enda plantan vi har, så det får nog bli paj igen.


Solen skiner och det ser ut att bli en varm och fin dag idag.


Jag ska fixa frukost och väcka Berra, sen blir det nog fortsatt rensning ute så länge kroppen orkar.

Jag hann halva hallonhäcken igår, så det är väl där jag ska fortsätta i första hand, men behöver också klippa klart gräset.


Av Kicki Fredlund - 4 juni 2015 13:45

Idag såg det redan i morse ut att bli en fin dag. Att jag var halvt medvetslös av trötthet, (jag fick knappa två timmar sömn på morgonkvisten).

 

Det var så trevligt att se en klarblå himmel, och varmt var det också, även om blåsten hade tagit lite fart igen.


Vi kunde sitta ute och förmiddagsfika, minns inte när det gick senast.


 

Det var lugnt igen i valplådan (dom förtog sig väl inatt).


Jag passade på med lite trädgårdsarbete, medan Berra fick se till Triss och valparna .


 

Hallonhäcken ser förfärlig ut, så det fick bli prio ett idag.


 

Berra stod på alanen och tog kort på min feta rumpa, men det bjuder jag på.


 

Även om jag har en perfekt pall att använda vid rensningen, så klarar jag inte så lång tid. Men en timme blev det ialla fall.


 

Men så började det blåsa lite mer och molnen hopade sig...


 

T.o.m lite hotullt mörka. Bäst att gå ut en vända till innan det blir regn även idag.


Borde kanske sova en stund på dan, men sova får jag göra när jag blir gammal.


Av Kicki Fredlund - 4 juni 2015 13:36

Inatt trodde jag nog att jag skulle få sova, för Triss och valparna hade varit så lugna under dagen.


Men ack vad jag bedrog mig, inte en blund mellan 23.30 och kl 5 på morgonen.


Triss var orolig, hässjade mycket, ville ut och kissa varannan timme.


Hon provade att bädda under min säng, hon provade också att bära valpar ur valplådan.


Flera av valparna var också oroliga och pep och skrek, speciellt en som var som en trumma om magen, han hade ätit för mycket och hade säkert magknip.


 

Det var inte just den här som var orolig inatt.


Klockan 4 i morse var det jättefint ute, det började dagas och den otroliga blåsten hade mojnat till helt vindstilla.




Av Kicki Fredlund - 4 juni 2015 12:49

Mycket riktigt, den mörka himlen igår, var inte bara ett hot om regn.

 

Jag hann inte så långt med gräsklipparen innan regnet kom.

Den här rackarn satt under gräsklipparen, vilken tur att jag såg den innan jag startade maskinen.

Paddan är ful som stryk, men har ändå vissa likheter med "paddorna" som ligger i valplådan.

 

Det känns lite sorgligt att köra över dom söta tusenskönorna, men jag vet ju att dom strax tittar upp ock blommar igen.

 

Vad jag däremot absolut inte gillar är svamp i gräsmattan, den dök upp för ett par år sedan och nu sprider den sig hemskt. Om det ändå vore champinjoner, så man kunde ha nån glädje av dom.  

   

När regnet sen kom på eftermiddagen, så var det inte måttligt hur det vräkte ner, med tillhörande åska dessutom.

Blåsten var också enorm, hela huset skakade i byarna. Regnet kom från alla håll och kanter.

Fönstrena såg ut som sprinklers i en forntida fisk,eller charkbutik, där det alltid rann utmed glasen.


Jag trodde jag skulle kunna vila lite på dan, men jag har så svårt för det.


Det blev ingen vända till skogen med hundarna, dom fick finna sig i att vara ute på tomten mellan skurarna.

 

Jorden är normalt väldigt svart på framsidan, nu när den dessutom badar i regnvatten, så är det kolsvarta hundtassar som måste torkas med blöt trasa efter varje gång dom varit ute.

Många tassar blir det...



Av Kicki Fredlund - 3 juni 2015 13:31

 

På Sveatorget i Borlänge, var det stora huset uppenbarligen ett renoveringsobjekt eftersom det var täckt med skyddsnät.

Av Kicki Fredlund - 3 juni 2015 13:12

 

Lätt att bli däckad när magen är full.

Av Kicki Fredlund - 3 juni 2015 13:06

 

Nu blommar syrenén. Vår syrén på framsidan är dessutom två i en, så vi har både vita och lila syréner tillsammans.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards