Direktlänk till inlägg 26 juli 2023

Underbart att ha sådana vänner!

Av Kicki Fredlund - 26 juli 2023 10:51

Jag hade ju tid klockan 13 på djurkliniken i Hofors. Men förutom att de nekade att snitta Onyx så hade de heller ingen veterinär som kunde göra det, inte ens på hela veckan.


Men 4.000 kr fattigare, fick jag i alla fall veta att valpen enligt ultraljudet mådde bra,  hade en hjärtfrekvens på 200.


Blodprovet som togs för att mäta progesteronet, fick jag svar på via telefon när vi kom hem. Värdet visade 4, vilket tydde på att Onyx var redo för att valpa.


Åter började en jakt på veterinär, samtidigt som Joanna gjorde allt hon kunde för att hjälpa mig.


Hennes andra veterinär, blev hjälparen i nöden, nr 1 var utomlands på semester.


Onyx fick tid kl22 på kliniken i Hallsberg. Gemensamt kom Gabriella och Joanna överens om att dom kunde åka, så kunde jag stanna hemma.


Det satt hårt inne för nig att acceptera deras otroligt generösa hjälp, båda arbetar ju.


Men klockan 19 var jag i Avesta och lämnade Onyx, samtidigt som Gabriella stängde på Hööks.


Sen var jag vaken i princip hela natten, stod i kontakt med både Gabbi och Joanna som skickade bilder och rapporter.


   

På plats och Onyx förbereds för att snittas.

 

Jag är osäker på om valpen föddes före eller efter midnatt, men det var nog strax efter kl24.


Det innebär att han, för det var en hanvalp, får samma födelsedatum som Jolly, som föddes 26 juli för 19 år sedan.


 

Nu är han kommen till världen, stor nära 270 g. I nacken har han även sin farmor Kikis signum, den vita fläcken.

 

 

Joanna suger valpen fri från fostervatten och slem.

 

 

Jag hade gärna träffat den här veterinären. Det är så mycket ömhet i den här bilden där han så varligt lägger valpen till rätta och håller Onyx på ryggen.

 

Klockan 20 över 4 i morse kom Gabriella med mor och son.


Otroligt med sådana vänner, både Gabriella och Joanna skulle ju till sina arbeten som vanligt på morgonen.


 

Ganska stor oro till en början, valpen skrek i princip hela tiden fram till kl7. Mycket beroende på att Onyx plockade ganska så våldsamt med honom.

 

 

Men just nu är det lugnt i bädden.

 


 
 
Ingen bild

Gabbi

26 juli 2023 11:45

Gossen är född 23.07 igår 🥰🤩
Var bara så glad att kunna hjälpa till. Kramar ❤️

Kicki Fredlund

26 juli 2023 14:08

Synd att det inte var på Jollys födelsedag.
Jag är helt överväldigad av att ni ställde upp och offrade er egen nattsömn.
Kram

 
Ingen bild

Yvonne

26 juli 2023 12:47

Oj, så stor!
Grattis till gossen!💜

Kicki Fredlund

26 juli 2023 14:05

Tack!
Har aldrig haft en så stor valp, de brukar ligga på mellan 200 till 230 g.

 
Ingrid

Ingrid

26 juli 2023 13:23

Jag blir alldeles rörd när jag läser det här inlägget. Vilka vänner du har! Lycka till med den lilla valpen!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

26 juli 2023 14:03

Ja, det var otroligt att de ville göra detta för mig och Onyx.
Kram

 
Kristine

Kristine

26 juli 2023 14:50

Gode venner er (mer enn) gull verdt!

Ha en fin onsdag videre ^^

http://slossplassen.blogg.se

Kicki Fredlund

26 juli 2023 19:43

Jag håller med dig.
Ha en bra dag!

 
Ingen bild

Nina

26 juli 2023 15:44

Grattis till den lilla gossen❤️. Det är det värsta med sommaren är att hitta veterinärer som jobbar. Vad gulliga dom är Joanna o Gabbi ❤️. Kram till er alla

Kicki Fredlund

26 juli 2023 19:43

Tack! Ja, fy sjutton vad många kliniker jag ringt till. Tur att Joanna hade egna kontakter. Otroligt gulliga tjejer båda två.
Kram

 
Ingen bild

Hillevi bwqy

26 juli 2023 21:47

Vilken underbar godnattsaga jag fick!
En enastående valp i dubbel bemärkelse.
Stort, stort jubelgrattis till er!

Kicki Fredlund

27 juli 2023 09:28

Tack!
Det är ju trist att det bara var en valp med allt vad det innebär, men det är en fin valp, som förhoppningsvis blir till glädje i sitt nya hem senare.

 
Paula

Paula

27 juli 2023 00:36

Grattis till fina valpen! Anki berättade att hon fikat hos er och att valpen var stor och fin! Toppen att du fick hjälp att hitta veterinärklinik, inte lätt dessa dagar. Passa på att njuta av valpens första tid! Kramen

http://paulaz,.se

Kicki Fredlund

27 juli 2023 09:25

Det var trevligt att få träffa Anki igen.
Nä, fy sjutton vad jag jagat veterinärkliniker inför den här valpningen. Det var tur att Joanna hade sin egna kontakter, så jag slapp åka till Falun, där det skulle ha kostat minst 10.000 kr mer.
Kramen

 
Anki

Anki

27 juli 2023 08:58

Verkligen riktiga vänner! Jag är djupt imponerad av dem! Kul att få se bilderna och den veterinären verkar vara som skapt för sitt jobb!
Varmt tack för fikat och för pratstunden! Det var så trevligt att få träffa dig och Berra ... och så fint att få se valpen.
Varm kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

27 juli 2023 09:22

Kul att du ville svänga förbi hos oss på vägen till Örebro.
Varm kram tillbaka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 16 maj 09:50

Nu har jag varit helt orkeslös ända sedan jag hade vinterkräksjuka för flera veckor sedan.   Jag får ingenting uträttat p.g.a. den otroliga tröttheten.   Jag har lite förhöjd temp och mår ofta illa.    Efersom jag ingenting orkar, kan kna...

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards