Alla inlägg den 20 september 2022

Av Kicki Fredlund - 20 september 2022 09:32

Igår var vi inställda på att plocka svamp och åkte till skogen (den snälla) redan före 11-kaffet. T.o.m Berra var sugen på svamptur.


Och jodå, det blev några liter rödgul trumpet och ett par liter gula och som kronan på verket, ett par fina Karl Johan.


 

Vi fikade vid bilen, fortsatte sen till en annan skog, där jag ville kolla läget.

 

 

Det var ju inte så konstigt att Berra och hundarna blev kvar i bilen, medan jag forcerade dessa rishögar för att komma dit jag ville.


En del gula kantareller hittade jag, men inte alls så som jag visste att det funnits tidigare.


Däremot såg jag enorma fläckar med blåbär inte så långt från bilen.


Men bärplockaren, som jag oftast har i bilen, den var försvunnen, vilket jag såg redan hemma innan vi åkte till skogen.


Faktum är att jag tror att någon snott den. Jag plockade den ur bilen, när den tömdes för att i stället rymma utställningsprylar i helgen, ställde troligen plockaren på bänken vid entrén.


Men eftersom det var så otroligt mkt blåbär och inte allt för långt hemifrån, så åkte vi hem för att hämta en annan bärplockare och jag åkte ensam tillbaka till skogen.


Berra rensade den plockade svampen under tiden.


Jag har sällan sett såå mycket blåbär på ganska liten yta, bladen är ju mestadels borta nu, så bären både syns bättre och blir lättplockade.


På lite mer än 30 minuter så plockade jag 5 liter!


 

Men sen tog det 2 timmar att rensa dem.


   

Hundarna nöjda och belåtna efter mycket spring i skogen.

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards