Alla inlägg den 7 september 2022

Av Kicki Fredlund - 7 september 2022 09:06

Vi hade ju tid redan 8.30 igår hos veterinären i Rättvik, det är 10 mil dit så det blev att gå upp tidigt.


Genom ett missförstånd, med den jag tidigare pratat med om priset, så skulle det bli mycket dyrare, drygt 6.000kr för att ta bort både tand och den trasiga klon.


Aldrig i livet sa jag! Ni måste inte röntga alla tänder, eller tandsanera (det skulle ingå). Ni kan väl prova att inte söva henne, bara ge lugnande och lokalbedövning.


När vi hämtade Onyx halv 12 så hade de inte behövt söva henne och bara röntgat den enda tanden som togs bort, räkningen slutade på 3.000 kr.


Något ganska oväntat inträffade när vi kom till Rättvik. Jag hade missat var kliniken låg, trodde det var innan travbanan, så jag vände i tron att vi åkt för långt när vi var vid travet.


Körde in på planen där Rättviks marknad brukar vara, för att försöka ringa om vägbeskrivning. Det stod en bil parkerad med en äldre man och en yngre kvinna i. Han såg ut som en jägare, så jag tänkte att han kanske vet var kliniken ligger. 


Knackade på hans bilruta och frågade. Döm om min förvåning när han svarade: Vi är på väg dit så följ efter vår bil. 


Det var ju den gamla hästkliniken som byggts ut, så den låg verkligen nära travbanan.


 

Man anmälde sin ankomst utifrån och blev sedan insläppt när man stod på tur.

 

Onyx var väl inte alldeles lycklig över att stå och vänta på veterinären   

Det var inte mycket kvar av hennes klo på vänstra lilltån, för den hade släppt allt mer på våra skogspromenader.

 

Vi skulle ju få hämta henne redan halv 12 om allt gått bra, så det var bara att hitta på något under tiden.


Vad var lämpligare än att besöka travbanan.


Många gamla minnen dök upp från vår tid med trav. Vi passade på att fika där.


 

Det visade sig att det skulle bli lunchtrav samma dag, så vi såg några hästar som var ute och värmdes på banan.

 

Sen åkte vi ner till centrum, hade tänkt passa på att förtidsrösta.


 

Gick in på anrika Fricks Konditori för att fråga var man kunde förtidsrösta. Men trots vägbeskrivning så lyckades jag inte lista ut var det låg, så det blev inte gjort, i alla fall inte i Rättvik.

 

När vi hämtat Onyx så ringde jag till frissan i Borlänge. Turligt nog hade hon en tid 13.30  så det passade ju perfekt (en timmes resväg mellan Rättvik och Borlänge)


Det var bara jag som klipptes, Berra behövde inte klippas, bara putsa till i nacken och vid öronen, han snaggade sig nästan senast vi var där, så hans hår var ganska kort fortfarande.


 

Med 5 minuter till godo han vi in och få mat på Coco Tai, innan deras tid för dagens stängde 14.30

 

 

Nästa anhalt blev biblioteket på Sveatorget.


 

Nu hade vi förtidsröstat och kunde äntligen bege oss hem.


Jag var in på Apoteket i Borlänge för att ta ut medicinen som Onyx skulle ha, men den hade inte blivit beställd.


En timme senare på Apoteket i Säter var det samma nedslående resultat, ingen medicin.


 

På kvällen var Maya väldigt intresserad av Onyx, medan Onyx var ganska låg.


I natt har Onyx varit lite orolig, dessutom lite deppig över att behöva ha tratt på sig, så hon har kommit in i sovrummet några gånger.


Idag hade jag tänkt baka bullar, får se hur det blir med det, för jag måste till Hedemora och hämta ut medicinen till Onyx, som nu finns på plats när jag kollade.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards