Direktlänk till inlägg 30 augusti 2021

Solig höstdag med packad fikakorg.

Av Kicki Fredlund - 30 augusti 2021 17:06

Eftersom solen sken redan tidig morgon och jag befarade att det skulle bli varmt för hundarna att springa i skogen, så åkte vi redan innan 11-kaffet.


 

Kaffet drack vi i stället vid bilen i skogen, sen vi gått en sväng i, för året, nya marker. Hundarna fick hämta andan under tiden.

 

 

Det är uppenbarligen ett kantarellår i år, för vi hittade gulingar mest hela tiden, just ingen annan svamp.

 

 

Berra har haft ett styvt jobb med att rensa alla under eftermiddagen (nästan 10 liter).

 

Medan jag, som höll på att förgås av trötthet, sov nästan en hel timme på soffan.


 

Min största dahlia har hunnit börja blomma i år innan frosten kommit, den är alltid så sen, ja dahlian alltså, inte frosten. (Man får passa sig för sina syftningsfel)


 

När jag var ute och vattnade i krukorna, så hade jag sällskap av en Amiralfjäril, som fladdrade omkring i astrarna.



 
 
Ingen bild

Hillevi

30 augusti 2021 19:23

Jo, men min guling är också fin... där den står kvar! Å andra sidan hämtade jag 3 jättestora stolta fjällskivlingar alldeles härhemma. Lyckligt balanserade jag hem dem och fyllde största stekpannan med en av dem i stora bitar. Helt insektsfria, mums vad gott det skulle bli! Salt o peppar o sen tog jag chiliburken. Fel burk utan "nätlock" o det mesta hamnade i... 💔 😑

Tja, får väl leka att jag är mexikan eller så...

Lärdom: ska följa min lathet istället.
(o två är ju kvar)
Trevlig kväll önskas!

Kicki Fredlund

31 augusti 2021 20:01

Nu blev jag avis på dina fjällskivlingar, det har jag aldrig hittat här.

Det var väl en himla tur att du fick två kvar, sen du chilikryddat för mycket.
Skön kväll till dig också!

 
Anki

Anki

31 augusti 2021 07:09

Härlig skörd, men inte så kul att rensa.
Här är fortfarande ganska svamptomt ... men snart så ... hoppet lever :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

31 augusti 2021 19:54

Jag är tacksam för att Berra inte har nåt emot att rensa svampen hemma. Jag rensar min ganska noga redan i skogen, så det är inte så drygt att ta reda på den sen.
Kram

 
Ingrid

Ingrid

31 augusti 2021 18:25

Vilka mängder med kantareller. Det måste ha varit ett styvt jobb för Berra att ta reda på allt.
Någon amiral har jag inte sett i år, men däremot ett påfågelöga.
Ha en skön tisdagskväll!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

31 augusti 2021 19:48

Ja, det har blivit en hel del på sistone tiden.
Tur att Berra gillar att rensa, för annars skulle jag inte klara allt för min onda axel.
Amiralfjärilarna har vi sett i massor, dom svärmar utefter skogsvägarna så man har dom framför bilen långa sträckor.
Ha en skön kväll du också!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards