Direktlänk till inlägg 29 augusti 2021

Spårsöndag.

Av Kicki Fredlund - 29 augusti 2021 19:34

Vi var lovade fint väder idag med både sol och upp till 20 grader.


Det dröjde några timmar innan solen visade sig och graderna nöjde sig att komma upp till +17.


Vi åkte till spårandet till halv 11. Marianne, som har längre att åka, kom till kl 11. 


Då hade jag och Ylwa lagt två spår var, men även Marianne la två spår när hon kom.


Flera av våra hundar gjorde så dåliga spår att vi fick bryta utan att de kommit fram till slutet av spåret.


Onyx var en av dom som gjorde ett uselt spår. Hon var okoncentrerad och omotiverad, så det var lika bra att bryta.


Men Maya löste sitt spår, som Marianne lagt, på egen tass, med lite funderande vid svårigheterna.


Dagens bästa spår gick Mariannes Zillen, spåret hade hunnit bli 4 timmar gammalt, men det var inget som bekymrade henne.


 

Zillen får selen på vid spårstarten.

 

 

Här reder hon ut åt vilket håll vinkeln går.

 

 

Och här kommer hon glad med en apport i munnen.

 

Spårandet tog en väldig tid idag, så vi var inte hemma förrän halv 4. Så jag ringde åter och beställde en kebabrulle, som vi hämtade på vägen hem.


Svamp blev det också, Berra har lärt sig rimskivling nu, så han hade plockat en hel korg full.


I spåren plockade jag med mig både kantareller och Karl-Johan. Det är ganska otroligt att det finns så mycket svamp här, trots att vi plockar flera gånger i veckan och på helgen vimlar det av svampplockare, så även idag.



 
 
paula

paula

30 augusti 2021 00:54

Jag har aldrig på allvar spårat med mina jyckar, en trevlig aktivitet med glada jyckar och trevlig gemenskap. Visst är det märkligt att svampen poppar upp så snabbt, i Björsjö gick jag samma lilla runda var och varannan dag och plockade nytt varje gång..Börjar bli ganska nöjd nu, plastaskarna är slut, har ingenstans att förvara mera...rimskivlingen tycker jag inte smakar så mycket även om jag läser att den räknas till en kryddsvamp. Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

30 augusti 2021 09:04

Jo, det är en trevlig aktivitet att spåra och hundarna gillar det.
Jag torkar rimskivlingen i år, annars har jag mest haft den i frysen. Jag tycker den har mkt svampsmak och lite annorlunda.
Kram

 
Ingen bild

Hillevi

30 augusti 2021 12:07

Imponerande att orka med en lång spårsöndag efter den långa hyggesvilse promenaden dagen innan!

Jag, som är latare gjorde dock en "Kicki" också igår och villade bort mig bland hyggena härhemma. Kalle tyckte förstås att det var härligt, han kunde ju se mig överallt och ändå ränna som bara han kan.

Nå, till slut hittade jag hem, svamp- och bärlös. Jo, hittade 1 gul kantarell men den står kvar... O blåbär och lingon bara som färdkost - tänk så skönt att slippa rensningen!

Kicki Fredlund

30 augusti 2021 17:04

Jag älskar dina kommentarer! Du vet hur jag saknar din blogg, ska du verkligen inte ta upp den igen?

Tur att du kom tillrätta sen du gjort din "Kicki", men man gör ju det, förr eller senare.

Men att bli utan både bär och svamp, nä då hade jag hellre tagit rensningen.

 
Ingrid

Ingrid

30 augusti 2021 14:18

Så trevligt ni har det med era hundar och så trevligt de har det med er. Det är inte alla hundar som får komma ut i naturen så mycket som era får.
Glad måndagskram!

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

30 augusti 2021 17:00

Det är ju nästan det enda sociala umgänget vi har, att komma ut och spåra med hundarna en dag i vecka.

Glad måndagskram till dig också!

 
Anki

Anki

31 augusti 2021 07:15

Trevligt att ha lite kul arbete med hundarna :)
Rimskivling - en riktigt god svamp, som de flesta går förbi -hoppas hitta dem här i nya svampskogarna - bara säsongen sätter fart även här! :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

31 augusti 2021 19:51

Ja, det är konstigt att det är så få som plockar rimskivling, dom växer dessutom otroligt rikligt i våra tallskogar, så man kan kosta på sig att bara plocka de yngsta och finaste exemplaren.
Jag hoppas att du ska hitta nya fina svampmarker.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards