Direktlänk till inlägg 28 juli 2020

Sista besöket

Av Kicki Fredlund - 28 juli 2020 16:47

Vaknade till en mulen morgon. Hade sovit uselt med många tankar som snurrade.


Rätt eller fel? Nu eller senare?


Var ute och vattnade i växthuset och plockade in första buketten höstflox.


 

Nu blommar dom för fullt, så det blir att ha nån bukett på bordet.

 

Halv 11 fick vi fikabesök av Joanna. Hon var lika stressad som jag, för hon skulle vara hemma kl 12 (8 mil härifrån) och jag skulle vara hos veterinären halv 12.


Men en dryg halvtimme hann vi med, innan vi åkte iväg åt varsitt håll.


 

Joanna har Triss i knät för sista gången.

 

Orsaken till vårt besök hos veterinären var att låta Triss få sluta sina dagar, 9 år och en vecka gammal.


Jag var helt knäckt efteråt och nattens funderingar på rätt eller fel kom tillbaka. Men jag hade medhåll från veterinären att det var rätt beslut.


Bästa trösten hittar jag i skogen, så jag tog Maya och Onyx med och åkte dit.


Jag orkar inte skriva om det nu, men jag kommer med ett In memoriam om Triss senare.


 

Onyx i en myr...


 

där jag i.a.f hittade ett hjortron, eller en näve.


Jag blev kvar i skogen nån timme och plockade blåbär.



 
 
paula

paula

28 juli 2020 17:59

Kära vän så ont det gör i hjärtat, jag var inte riktigt införstådd i att det var såpass illa. Men du är en klok kvinna som tar riktiga beslut, även när det river i hjärtat. Alla varma tankar och sympatier, och tröstekramar!

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

28 juli 2020 20:16

Tack Paula!
Det var ju inget som kom akut, därför var det ännu svårare att bestämma sig. Jag har förstått i ett par månader att det började gå utför med Triss. Det har inte bara varit en sak utan flera symptom på att hon mådde sämre och sämre. Jag ville att hon skulle få sluta medan hennes liv ännu var värdigt.
Kram

 
Ingen bild

Pia

28 juli 2020 20:11

Varm kram från mig <3

Kicki Fredlund

28 juli 2020 20:12

Tack Pia!

 
Ingen bild

Yvonne

28 juli 2020 20:59

Kram!

Kicki Fredlund

28 juli 2020 21:28

Tack Yvonne!

 
Ingen bild

Beat

28 juli 2020 21:19

Så svåra beslut att ta men nödvändiga
Kram till er ! / Bea

Kicki Fredlund

28 juli 2020 21:27

Ja, tyvärr är det ju så.
Kram

 
Ingen bild

Ann-Marie

28 juli 2020 21:34

Usch och huu så fruktansvärt hemskt det är innan beslutet tas och efter med. Känner så med Er. Varmaste kramen från Ann-Marie o Baxter

Kicki Fredlund

29 juli 2020 10:15

Tack Ann-Marie!
Ja usch och fy vad det är jobbigt när man tar beslutet, sen saknaden och tomheten efter det.
Det hjälper föga att det finns fler hundar i familjen.
Kram

 
Ingrid

Ingrid

28 juli 2020 22:46

Men kära Kicki! Så tråkigt att behöva ta ett så svårt beslut, men jag är säker på att det var väl övertänkt och den dagen kommer ju alltid till slut.
Varm kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

29 juli 2020 10:13

Vi har pratat om det ett längre tag att det gått utför med Triss.
Men ändå våndas man både dag och natt hur länge man ska vänta.
Kram

 
Skyttlat

Skyttlat

28 juli 2020 23:53

Nej, så tråkigt! :(
Inte roligt att se när det bara blir sämre? Men en tröst i sorgen måste ju vara att Triss och alla dina hundar har och har haft ett härligt liv? Inte många som blir så väl omhändertagna!
Förstår dina kval, för man funderar ju alltid, var det rätt eller fel? I Triss fall tycker jag att Du resonerat rätt.
Första veckorna är ju värst, både för Er och hundarna Förutom den plats hon tagit, alla vanor och speciella ljud som hon haft för sig och som försvinner? För även om man har flera hundar, så blir det ju en som fattas.
Vila i frid lilla Triss! Styrkekramar till Dig och Berra!
Jag bävar själv för den dagen? Klicker är 13,5 år nu.

http://skyttlat.blogspot.se

Kicki Fredlund

29 juli 2020 10:11

Ja, det är många tankar. Men jag måste intala mig att jag gjort rätt, även om hon kunnat hänga med ett tag till.
13,5 år, det är en aktningsvärd ålder på en collie, jag förstår att du bävar för den dagen.
Hoppas att han bara somnar en dag så du slipper ta beslutet.
Kram

 
Ingen bild

Hillevi

29 juli 2020 16:38

Så ledsen för er skull, Triss visste alltid var skåpet skulle stå. Glömd blir hon aldrig.

Kicki Fredlund

29 juli 2020 18:30

Tack Hillevi!
Jag blir så glad varje gång jag ser en rad från dig här. Jag saknar både dina kommentarer och din blogg.
Ja, du har ju fått följa den egensinniga damen Triss under många år. Men hennes år blev för få, hade absolut både hoppats på och räknat med att hon skulle bli minst 12 år.

 
Ingen bild

Ann-Charlotte

29 juli 2020 21:54

Hej på er! Å vad tråkigt att få läsa om Triss. Vi träffade henne bara två gånger men hon gick rätt in i hjärtat på oss. Vi pratar ofta om ”mormor Triss” här hemma. Hur hon Bland annat slickade Peter på benen och att Gösta gör lika. Många kramar från oss i Spånga!

Kicki Fredlund

30 juli 2020 09:59

Det är tufft när man måste ta beslutet att ta bort en älskad hund. Men det är tyvärr hundägandets baksida.
Här hemma är det Maya som nu tagit över slickandet på benen.
Ha det bra! Jag hoppas det går bra med Gösta!
Kram

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

30 juli 2020 08:14

Lilla Triss - så hjärtskärande det är att förlora dem. De är så viktiga, små familjemedlemmar, ja de är tungt, så tungt.
Tänker på er.
Kramiz

http://https://anki-nilsson.blogspot.com

Kicki Fredlund

30 juli 2020 09:43

Ja, det är tungt, trots att jag varit beredd på ganska länge att vi skulle behöva ta det här beslutet.
Tack!
Kramiz

 
Lena Frick

Lena Frick

1 augusti 2020 08:47

En del hundar sätter sig extra djupt i hjärtat. Var glada att ni haft henne. Ha det bäst och kram till er från mig.

http://mwpx

Kicki Fredlund

1 augusti 2020 15:05

Triss var ju inte den hund som känslomässigt stod mig närmast, men man älskar dom ju alla och saknar dom alla.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 18 maj 18:37

Joanna erbjöd sig att ta med Maya till Gimo och ställa ut henne i morgon. Joanna skulle även ställa ut egna hundar idag.   Eftersom hon åkte redan i morse, sedan hon sovit här i sin "husbil", så kunde jag inte följa med även om jag fått skjuts. ...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 16 maj 09:50

Nu har jag varit helt orkeslös ända sedan jag hade vinterkräksjuka för flera veckor sedan.   Jag får ingenting uträttat p.g.a. den otroliga tröttheten.   Jag har lite förhöjd temp och mår ofta illa.    Efersom jag ingenting orkar, kan kna...

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards