Alla inlägg under mars 2019

Av Kicki Fredlund - 22 mars 2019 11:01

Gårdagen, som bjöd på rena vårvädret med +8 grader, men det var just ingen sol. Men det var bra det, för då kunde hundarna sitta i bilen utan att det blev för varmt.


Vi var nämligen på olika besök. Vi var först bjudna på 11-kaffe hos Pia och Nisse i Hedemora.


Jag hade blivit lovad att få lite sprängticka (chaga) av Pia, ja egentligen var det Lena i Leksand som erbjöd mig att prova på svampen, som ska vara så undergörande för de flesta krämpor..


Vi fick, förutom fika, prova en kopp med te på svampen. Det var riktigt gott, så nu får vi dricka det på mornarna så länge bitarna som vi fick räcker.


Det var ju synd att jag inte visste vad det var jag hittat, när jag för några år sen såg en sprängticka på en björk.


 

Det blev bara en bild på deras hundar, för dom var så glada att de inte gick att få dom stilla. Acke snart 8 år och Skorpans lillasyster Olga 9 år, båda pigga som valpar.

 

   

Det blev en tur till skogen, där det fortfarande är så mycket snö så det inte går att börja spåra än.

 

Sen fick hundarna sitta i bilen ett tag igen för nu skulle vi gosa med Helenas valpar.


      Fullständigt ljuvliga så klart. Nu 4,5 veckor gamla.


 

Det blev mat lite sent, strömming och potatismos.


Egentligen skulle vi haft en 5:2 dag, men den har vi skjutit på till idag. Så idag blir vi blåsta på fikabröd till kaffet.


Av Kicki Fredlund - 21 mars 2019 09:31

Jag hade ju tänkt fortsätta att skriva om min barndom/ungdom. Jag kan ju ta det i episoder.


Sommaren 1957, jag var 13 år då, tillbringade jag med moster Ruth, morbror Ville och kusinerna Eva och K-G på en liten bondgård.


Dom bodde i Uppsala då, men hade den här sommaren hyrt en stuga på tomten hos en äldre man utanför Harg, i en liten by som hette Boda. Morbror Ville kom ut på helgerna, men arbetade i veckorna i Uppsala.


Den gamle mannen, som  hette Mejnar, han var nästan helt blind. Han fick en otrolig hjälp av moster och morbror, men även av oss barn den sommaren.


Eva och jag fick knäskura golvet i det rum på övre våningen i Mejnars hus där hon och jag bodde.

Våra madrasser fyllde vi med halm från logen


Vi målade ladugården både utvändigt och invändigt. Alla dessa små ladugårdsfönster tvättades och målades.


Vi hässjade hö, körde hem hö, lindade upp alla dessa trådar efter höbärgningen var klar. Jag vill minnas att vi fick 2 öre per rulle.


Vi körde ut dynga på en åker bakom ladugården, jag rasade ner med hela benet en gång i dyngstacken.


Vi mockade i ladugården och hjälpte Mejnar att släppa ut korna efter mjölkningen och ta in dom för mjölkning. Det var mest jag som gjorde det, trots att jag var yngst så var jag nog den oräddaste av oss.


Mejnar hade en häst, Putte, 5 kor och några höns.


Jag lärde mig mjölka, både med maskin och för hand. Mejnar hade en knepig ko, som hette Filia hon var tvungen att handmjölkas.


Jag som hade börjat gå i stallarna allt mer på Solvalla, tog det där med hästen på stort allvar.


Han hade nog aldrig blivit så ompysslad som den sommaren. Jag badade och skrubbade honom, hittade en gammal järnring som nog suttit runt en tunna, den gjorde jag en svettskrapa av.


Vi skurade upp en gammal fyrhjulig trilla med trähjul, som jag körde till handelsboden med.


Vi skrev "Mejnars hästdroska" med krita på sidorna.


 

Vi red på Putte till och från åkrarna.

 

 

Hönsen blev väldigt tama, vi döpte dom alla. Minns att en fick heta Matsson för den hade lika blå ögon som hovslagen som hette Matsson.

 

En sak som jag funderat på bakefter är hur någon vuxen kunde låta mig och Eva gå till tjuren med en ko. Det var flera km att gå och en brunstig ko är ju väldigt oberäknelig.


Men kossan blev betäckt och vi kom tillbaka helskinnade.


Man skulle ju kunna tro att vi inte gjorde annat än arbetade den sommaren, men dom ljusa varma kvällarna (var det alltid varma somrar när man var barn?) så lekte vi "burken" i kohagen (minns inte ens hur den leken gick till) med grannbarn i närheten.


Det var den här sommaren jag började skriva dagbok, Eva hade redan gjort det länge.


Jag vet inte ens om jag har den dagboken kvar, men jag har fortsatt att skriva sen dess.



Av Kicki Fredlund - 20 mars 2019 14:22

Idag blev det ett lämpligt väder för vårdagjämning, även om morgonen startade molnit och grått, så ändrades det ganska snart till solsken och uppemot 8 plusgrader.


Åh så härligt snön rasar från taken! Och det rinner som ett vattenfall.


Vi åkte redan på f.m till Hedemora och handlade. Det blev både Apoteket, Lidl, Hemköp och Ica.


Genom att nyttja de olika affärernas extrapriser, så sparade jag in ca 500 kr i rabatter.


När vi kom hem och hade lastat in allt som köpts, så gick vi varsin promenad med hundarna. Jag en kort med Maya och Berra gick med Triss.


 

Nu porlar det duktig i alla vattendrag.

 


 Jag filmade en snutt så man kan lyssna på det vårlika ljudet. Man ser också på slutet av filmsnutten hur blött och dagsmejigt det är på vägen.

Av Kicki Fredlund - 20 mars 2019 09:25

I morse ringde jag faktiskt till Vårdcentralen och pratade om mina magsmärtor.


Jag kunde bli inpetad på en akuttid i morgon, men jag tyckte inte att det var nån brådska, så jag tog istället en vanlig bokningstid, den tiden blev 3 april, men jag fick lova att höra av mig om jag skulle få mer ont eller feber.


 

Maya håller mig sällskap medan jag sitter vid datorn.


 

Jag bloggar, lyssnar på en ljudbok och spelar WF, medan Maya sover i sitt hörn.


             

I köksfönsterna blommar nu 7 st olika orkidéer, här är 3 av dom

 

Så snart jag är klar här så ska vi åka till Hedemora och handla. Det blir veckohandling idag i tre olika butiker.


Vädret är grått, + 2 grader, men det ska visst bli lite sol på e.m

Av Kicki Fredlund - 19 mars 2019 15:37

Trots att det är ett strålande soligt väder idag, så blev inte jag piggare för det.


Jag har dessutom ett tag haft ont i magen, faktiskt sen jag hade mitt hemska kolikanfall för ett tag sen.


Jag tror att det är tarmfickorna, som jag vet att jag har, som är orsaken till smärtan.


Symptomen stämmer när jag googlat på det.


Jag avvaktar ett tag, sen får jag väl ta kontakt med vården om det inte blir bättre.


 

Att Triss börjar bli grå om nosen är ju inte så konstigt, hon blir ju 8 år i juli, men nu ser jag att även Maya börjar bli lite grå på hakan.

 

 

Men hon är söt ändå gamlingen, trots sin sura uppsyn.

 

 

Skatorna har promenerat på snön på altanen. Jag trodde att takdroppet skulle synas på bilden, men det gör det inte.

 

Det är flera plusgrader ute, även om det var minus i morse.


Av Kicki Fredlund - 18 mars 2019 15:27

Jag känner mig lika trist som vädret.


Grått, grått, grått!


Arbetslusten är lika med noll. Men å andra sidan så är det ingen som kan bry sig om det, inte ens jag.


Vi har har 5-2 dag idag. Jag höll på att hoppa över, för jag var så sugen på fikabröd till 11-kaffet, men jag lät bli.


 

Vi fortsätter att köra wokinspirerade grönsaker varje 5:2 dag, men idag med köttrester från gårdagen isf kyckling.

 

 

Igår åt vi fläskkarré med svampsås och syltade trattkantareller.

 

Idag blev det ingen promenad med Maya. Jag tänker vila henne nu fram till magnetröntgen som ska göras 27/3.


   

 

Jag fick en bild från Cindy igår på Pju. Nog ser dom spenarna ut som om hon är dräktig. Tre veckor på väg. Vi håller tummarna!



Av Kicki Fredlund - 16 mars 2019 16:23

Plötsligt fungerar inte funktionerna på min dator.


Jag kan inte lyssna på ljudböcker från biblioteken. Har ringt till två olika bibliotek och kollat, men dom känner inte till att det skulle vara nåt som var fel på överföringen.


När jag skulle redigera dagens bilder, så kunde jag bara spara dom som en kopia, inte spara direkt.


Dessutom tar det lång tid innan skärpa och tydlighet framträder på bilden.


Bokstäverna i texter är bara delvis synliga, det gäller all text på nätet, både i min blogg och på Face Book.


Hjälp! Nån som vet vad det kan vara för fel?


Idag har jag mått dåligt, illamående, uppkörd i magen, darrig på benen och darrig i händerna. Känner mig ungefär som när man kommit ur sängen efter några dagars feber, svag helt enkelt.


Vi promenerade med hundarnai Tjärnan medan jag hade en fläskkarré i stekgrytan.


Jag gjorde även nåt som jag inte gjort på evigheter. Jag hade en "korv" med färdig risgrynsgröt, den gjorde jag en pudding av och till det gjorde jag saftsås. Som sagr det var verkligen länge sen vi åt nåt sånt.


Bakade några misslyckde kakor också, medan ugnen ändå var varm.


Har efter långt uppehåll, lagt ut några auktioner på Tradera idag.


     

I skogen fick Maya ett återfall av smärta när hon busade med Triss om en pinne.

 

Fasen också, hon la sig genast när vi kom hem, hon hade nog fortfarande ont då.



Av Kicki Fredlund - 15 mars 2019 15:01

Nu börjar det klia lite i fingrarna för att börja att så för kommande utplanteringar.


Lidl har billiga fröer, 5 påsar för 10 kr för de billigaste sorterna, det är inte ens halva priset mot vad de kostar på andra håll.


 

Jag köpte nyligen 10 påsar, inte så många blommor..  

men jag har en del kvar från förra året, som jag hoppas har grobarheten kvar.

 

 

Maya sitter med bedjande blick vid frukostbordet...


 

När jag ignorerar henne så börjar hon "sjunga" och opponera sig. (Dåliga bilder med mobilen, som är usel som kamera)

 

Idag var vi in till Hedemora, innan vi tog en kortare skogspromenad i våldsamt snöfall.


Jag hämtade ut en omgång Cyopoint. Maya har den senaste tiden fått återfall i sitt tasslickande, så det var dags för en ny spruta, får se hur länge den håller.


Det mest otroliga är att hon inom en timme efter sprutan inte ens ens tittar åt tassarna.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards