Alla inlägg under december 2018

Av Kicki Fredlund - 13 december 2018 17:37

eller som Gösta Ekmans sketch "Aftonbladet eller Expressen".


Jag har varit hos optikern idag för synkontroll och titta på nya glasögon.


Vad är det då som är så svårt?


Jo, antingen köper jag ett par nya glasögon för 10.000 eller hyrköper tre 3 par för 830 kr per månad i 24 månader.


Hyrköpet innebär att jag kan välja t.ex ett par vanliga, ett par läs och ett par solglasögon. En gång per år får jag byta ut ett par till ett par nya.


Behöver jag mer än ett par?


Men visst kan det vara bra med solglasögon som också är progressiva och med ett par extra läsglasögon (jag har ett par vid sängen när jag läser på kvällen) så kan jag ha ett extra par som terminalglasögon vid datorn.


Jag har inga 10.000, men där kunde man få två års räntefri avbetalning. 416 kr /månad, är hälften av hyrköpets kostnad på dryga 800 (men då är det för tre par).


Som sagt här är det inte bara att välja mellan Aftonbladet eller Expressen, det liknar mer valet mellan pest och kolera.


Nästa vecka ska jag tillbaka till optikern.


 

Så var det det här med hur dom ska se ut. Provade dessa, lutar åt dem till vänster.

 

Tips och råd tack!


Av Kicki Fredlund - 12 december 2018 18:17

Natten till igår blev jag magsjuk. Jag vet inte om julbordet var orsaken, men eftersom Berra också mådde illa, men inte på natten utan först på dan igår, så ligger det nära till hands att tro att maten var orsaken.


Jag låg blickstilla för det mesta, för att inte kräkas. Hela gårdagen var jag sen lite darrig.


 

Triss tyckte att jag var jättetråkig när hon och Maya blev blåsta på promenad.

 

Jag sov i omgångar utan att ta mig ur sängen fram till kl 10.30 igår. Då är man inte frisk.


 

När jag äntligen kom ur sängen tog jag mig ett låångt skumbad.

 

Till kvällen gjorde jag en pepparkaksdeg.


Idag har jag tillbringat en evighet med att få den nya skrivaren kompatibel med datorn.


 

En massa funktioner finns det på skrivaren, men att skriva ut ett dokument, där gick jag bet länge och väl.

 

Det som förbryllade mig mest var att det inte fanns nån kopplingskabel till datorn, bara en elkabel och en kabel till nätverkets router, men den är ju så långt från dator och skrivare, så den går ju inte att använda.


Efter mycket om och men så fick jag till det själv, men då hade jag även ringt till ElGiganten, utan att få hjälp. Han tyckte jag skulle ta skrivaren med mig till Borlänge för hjälp. Det skulle varit med en CD-skiva med drivrutiner, men det fanns det inte.


Man skulle kunna söka en trådlös anknytning till routern och det lyckades jag med till slut, men då går skrivaren mycket långsammare än om jag haft en kabel mellan skrivaren och datorn. Naturligtvis gick inte kabeln från gamla skrivaren att använda.


Håhåjaja!

 

 

I morse var det dags att veckofylla våra medicinkassetter, det är inte lite att hålla reda på för Berras del.

 

Sen bakade jag några plåtar pepparkakor på morgonen.


 

Och resterande pepparkakor på e.m så nu är den biten avklarad.


Hundarna fick sin promenad, och kors var dom sprang efter att ha blivit utan promenad igår.


Av Kicki Fredlund - 11 december 2018 13:26

Idag fick jag bilder från dopet i lördags, som Cissis Martin hade tagit. Han är en duktig fotograf och har dessutom en "riktig" kamera. Till skillnad mot min, som bara tog usla bilder.


     

Barnen uppförde sig exemplariskt i kyrkan, trots att dom borde tycka att det blev lite långdraget, men dom kanske tyckte det var spännande.

 

När dopet var klart så bjöd prästen att fotografera släkten i olika konstilationer.

Här flankeras föräldrarna av sina föräldrar. Cissis exman Roger till vänster och Maggis exman Dan till höger.

 

 

Här har vi nog en blivande fotograf, då Eddie redan när han bara var ca 3 år passat på att låna kameror för att fotografera.

 

Här nedan kommer en svit av bilder på farmor Cissi och lilla Tuva, som trots att hon bara är 3,5 mån, så är hon otroligt med på vad som händer.

 

                 


Av Kicki Fredlund - 10 december 2018 18:28

Jag satt hela f.m och försökte komma till rätta med varför skrivaren inte skriver ut den svarta färgen och därmed inte skriver ut alls.


Jag har testat alla reparationer och tester som går, men det var bara att acceptera att den sagt upp sig.


Vi åkte alltså in till Borlänge för att köpa en ny.


   

Men först fick hundarna springa av sig i snöblasket i Tjärnan.

 

Sen var vi till Kupolen och Kjell&Co, där jag bl.a inhandlade en ny klockradio och en adapter som går att koppla mellan min gamla filmkamera och datorn. På det viset kan jag spara alla gamla videoband på en extern hårddisk.


 

Sen vidare till Backa, nu började det snöa rejält, vilket syns på vår bil som står närmast i bild.

 

 

Så fick ElGiganten besök och jag blev lite fattigare, när jag inhandlade en ny skrivare. Men jag lyckades i.a.f pruta 330 kr på extra bläckpatroner.

 

 

Faktiskt fick IKEA också besök och vi åt vårt andra julbord, sen köpte jag en ny stekpanna.

 

 

Den enda bilden är på Berras gigantiska efterrättstallrik, där han lyckat få med alla sorterna, ostkaka, lingonpaj, risgrynsgröt, sylt och vispgrädde.

 

Nu tar jag kväller. I morgon ska jag koppla in nya skrivaren och så ska jag göra en pepparkaksdeg, som ska vila ett dygn.

Av Kicki Fredlund - 9 december 2018 16:03

Det har varit en ganska intensiv helg för oss gamla soffpotatisar.


Vi var 4 st från torsdag kväll till fredag kväll, sen var vi 7 st från fredag, för att sen vara 8 st när även Felix trevligt nog anslöt efter dopet på lördagen.




   

Hundarna har blivit såå kelade med av Emelie och Henric. Triss fullständigt dyrkade Henric.

     

Henric hade jobb med sig som han försökte få lite tid för.

 

 

Lite vila för Triss blev det i alla fall.

 

Igår var Berra och jag tvugna att åka in till Kupolen före dopet, som var kl 13 i Gustafs kyrka.


En urdålig bild från dopet. Jag hade inte tagit med systemkameran. Jag hoppas få bättre bilder av Henric eller Martin.

 

Barnen var så otroligt duktiga, Eddy fick hjälpa till att fylla på dopvattnet i funten, storasyster Melissa bar Tuva under dopet.


 

T.o.m Novalie, som nästan aldrig är stilla, gjorde bara små utflykter i kyrkogången.

 

 

Efter dopet gick vi till församlingshemmet mitt emot kyrkan för kaffe.

 

 

Ett rikligt presentbord fanns för lilla Tuva.

 

 

 

   

Två vackra och enormt stora och höga tårtor prydde kaffebordet.

 

 

Felix så stiligt uppklädd dagen till ära.

 

 

Emelie fick passa på att hålla sitt lilla brorsbarn.

 

När vi kom hem på eftermiddagen, så var man så fikabrödstinn att jag absolut inte kunde tänka på att laga mat.


Men efter några timmar var det ändå dags.


       

Men innan dess så ölades det lite och och umgicks i största allmänhet.

 

 

Men framåt 7 var ändå de flesta hungriga och jag hade gjort helstekt fläskytterfilé men karljohansås till.

 

   

Kära barnbarn.

 

I dag åkte alla vidare redan efter frukost, för de skulle hinna med ett besök hos Tobias och Erika i Borlänge.


Tomt och tyst blev det.


Alldeles nu har jag fått resultat från Stora Stockholm där Nalle (Travarens Nahar) åter visade framtassarna och blev bästa hane BIM och Svensk vinnare 2018.


Han har dessutom blivit pappa för några veckor sedan till 6 fina valpar, varav en tik ska flytta hem till honom och familjen.

Av Kicki Fredlund - 9 december 2018 15:46

Trots att göteborgarna kom på fredagen, så lämnade jag dom i sticket och åkte på den redan inplanerade grötfesten/julfesten på klubben.


 

Som vanligt trevligt med både stora tomtar ...

 

 

och små tomtar.

 

 

En jättegod kladdkaka avslutade efter ägg, sill, skinka och gröt.

 

           

I år skulle klappen börja på bokstaven Ä och gärna med ett rim. Inte så lätt och följaktlligen var det flera paket med ägg, äggklockor, älgar, änglar och en och annan ädelost.

 

 

Vi fick även roa oss med en julquiz, där jag kom på delad andraplats (fick stryk av Ninni som vann med 9 rätt av 10) priset synes här, en kexchoklad.


Av Kicki Fredlund - 7 december 2018 17:29

I morse vaknade vi och det var vitt på marken. Lite ljusare blev det.


Emelie och Henric kom kl 23 i går kväll, så då var det bara att bädda och göra natt.


 

Vid frukosten blev dom väl uppvaktade av Maya.

 

 

Triss gillade verkligen Henrics skägg.

 

  Hundarna fick följa med Emelie och Henric på f.m promenad.

 

 

Henric fotograferade på promenaden och hundarna fick agera fotomodeller.


Nu, halv  6 har just Cissi, Martin och Ludwig kommit från Göteborg. Emelie och Henric har åkt på middag till Gustafs och jag är på väg till klubben på grötfest.


Av Kicki Fredlund - 6 december 2018 16:22

Vädret växlar hit och dit. Sol och blåst ena dan, grått men vindstilla dan därpå.


 

Igår soligt, men ganska blåsigt och kyligt.


Det blir bara promenader till badplatsen. Dagarna är korta och mörkret kommer fort.


Jag försöker hinna städa lite mellan varven, även få ut en och annan auktion på Tradera. Jag är lite för sent ute med julsaker, får väl sälja dom nästa jul.


  

Idag var vädret betydligt gråare, men inte lika kallt. Maya hoppar ofta upp på de uppochnervända ekorna.

 

 

Triss är så framtung att hon måste ta sats för att hoppa upp. Lilla gumman börjar bli grå om nosen och lite på ögonbrynen. Det är så olika hur dom grånar, hon är ju 7,5 år nu. Hennes pappa Caesar var inte grå ens vid 10 års ålder.

 

Ikväll kommer Emelie och Henrik från Göteborg, i morgon kommer resten, d.v.s Cissi, Martin, Felix och Ludwig, men Felix ska bo hos Tobias och Erika, så honom träffar vi först på lördag när dopet blir.


Idag har jag ringt till Skåne och gratulerat min syster Sissi som fyllde 71 år. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards