Alla inlägg under december 2016

Av Kicki Fredlund - 18 december 2016 14:17

Sakta men säkert, eller snarare, sakta och osäkert kommer jag igen från influensan


Darrig och svettig gör jag inte många knop, men det får bli som det blir.


Det ser dessbättre ut som om Berra klarar sig från influensan. Feberfri är han och bara lite hängig.


Men jag har ändå skakat några mattor, sen var jag lika skakig som mattorna.


Igår fick äntligen hundarna komma ut på en kortare promenad och springa av sig nere vid sjön.


 

Tur att det går att kammoflera med lite juldukar och några tomtar här och där, när det brister i städningen.



Av Kicki Fredlund - 17 december 2016 12:36

Feberfri och på benen igen. Visserligen inte på så stadiga ben och med en hosta som håller på att vända ut och in på lungorna (känns det som iaf), snor i litervis, som aldrig tar slut hur mkt man än snyter ut.

Men som sagt jag är på G igen.


Hundarna har blivit feta som små grisar, under deras ofrivilliga viloperiod.


             

Fulla i bus och lek med varandra. Antingen i brottning, eller tokrusningar mellan rummen så mattorna flyger.


Jag ska ut en liten promenad idag iaf.


Jag har precis misslyckats med en plåt kakor. Hade en deg, som legat klar i kylskåpet sen jag blev klen.


 

Skulle bli regenter med hallonsylt (men det hade jag ingen, så det fick bli drottningsylt).

Kakorna flöt ut som blaffor på plåten, inte alls så prydliga som jag hoppats.


Idag ligger Berra nedbäddad, han är feberfri än, men den kanske kommer.





Av Kicki Fredlund - 16 december 2016 16:28

Den här influensan var/är fasen inte att leka med.


Gårdagen försvann i ett töcken. Jag läste lite, spelade lite WF, men mest sov jag .


I morse kände jag att nån sorts förbättring skett, tempen var bara en halv grad från normaltemp. Jag tänkte ändå stanna i sängen en dag till, för säkerhets skull, men sov gjorde jag bara ett tag på f.m


Hostan är för jävlig, men den får jag väl leva med ett tag. Jag har ju dessutom hostat hela året, ett resultat av strålningen över bröstet.


Gick upp och satte på en maskin med tvätt, men när jag hängde densamma så fanns ju ingen ork. Hjärtklappning, svettbrytning och darrande knän bara av att hänga en tvätt.


Fram på e.m fick det vara nog, då klädde jag mig och lagade mat, sen bäddade jag rent i sängarna.

Oj, då där tog orken tvärslut igen.


Dessvärre har även Berra åkt på flunsan nu, han hade feber i morse, men nåt annat var ju knappast att vänta. Han är inte helt däckad än, det blir väl i morgon.


 

Det blr skönt att få lägga sig nyduchad i rena lakan till kvällen.


Tack för alla vänliga "krya på dig" hälsningar, mest på FB. Jag har inte orkat kommentera dem, men dom värmer.

Av Kicki Fredlund - 15 december 2016 10:04

Idag blir det sängläge hela dan, för nu är jag däckad av influensan.


 

Hundarna har normalt inte tillträde till vårt sovrum, men om matte ligger och är klen så måste dom vara nära, även om det är på bekostnad att jag knappt kan röra mig.

Bilden är från igår, då jag la mig på sängen med filt på e.m


Idag blir det värre än så, jag stannar mellan lakan. Hoppas att den här skiten ger sig kvickt. Knappast den bästa timningen att få inluensan en dryg vecka före jul.

Av Kicki Fredlund - 14 december 2016 13:05

Berra hade tid kl 10.15 på medicin i Avesta. Eftersom han inte gärna kör bil längre, speciellt inte i den halka som råder just nu p.g.a ytterligare omslag i vädret, så var det bara för mig att pallra mig iväg.


Jag kan nog anta att det är influensan som drabbat mig. Hade för jä..gt ont i benhinnorna igår kväll.


Sov som ett barn i natt med lite extra tabletthjälp. Trodde att jag var frisk i morse, men benen bar mig knappt när jag skulle ur sängen. Tempen visade ynka 37,5 grader, men för mig som har en morgontemp på 36,3 i vanliga fall, så kändes det som jag hade massor med feber.


Nåväl, till Avesta körde jag och hemma är vi igen, släppte av Berra att klippa sig i Hedemora medan jag gjorde en snabb onsdagsinhandling på ICA. Tur att vi ine alls skulle ha så mycket den här gången.


Nu ska jag faktiskt lyda läkaren och ta en kopp varmt te och gå och lägga mig med en filt över mig.


Det är ett strålande väder med sol från klarblå himmel, men det hjälps inte, hundarna får nöja sig med tomten idag också.


Förhoppningsvis är jag bättre i morgon.


 

I köksfönstret slår den ena orkidén efter en andra ut. Den vänstar har dessutom "ett barn" som blommar en bit upp på stammen.

Av Kicki Fredlund - 13 december 2016 09:46

Ingen vidare natt, då jag haft feber, yrat runt i sängen, hostat och haft/har en mindre trevlig huvudvärk.


Fasen också att vi inte blev vaccinerade, men vi fick ju inte p.g.a bältrosen.


Men med lite tur så är det en vanlig förkylning och inte influensan som slagit till.


För många år sen, 20 eller så där, då åkte jag på influensan lagom till jul år efter år efter år. Men sen vi började vaccinera oss (för ca 7 år sen), så har jag inte ens haft en förkylning värd namnet.


Igår fick vi en riktigt fin och solig vinterdag, när graderna stigit till ca -5.


Även om promenaden inte blev så lång p.g.a den myckna snön och/eller snorhala vägen, dags att ta fram sparken kanske, så fick hundarna sitt.


 

Är det en självmordskandidat som varit ute på sjön? Isen var ju inte stort mer än nattgammal.


 

Skönt att nån gått här före mig, då blev inte så jobbigt att ta sig fram.


     

Men hundarna brydde sig inte om det var djupsnö eller inte, dom gillar snön i alla lägen.


Idag vete' sjutton om inte hundarna blir blåsta på promenad. Jag stannar inne och vårdar min begynnande förkylning. 


Det är inte soligt som igår och det är -6 grader.


Jag kan ju roa mig med att läsa, om ögonen vill vara med. Hundsport kom igår och Travrondens vinternummer i morse.






Av Kicki Fredlund - 12 december 2016 09:51

Det har varit -13,5 grader inatt. men nu har det i.a.f stigit till -7. Men burr, det käns inget vidare.


Det är ändå för kallt och jag vänjer mig aldrig vid dessa snabba omställningar. Det var faktiskt +8 grader och barmark för bara ett par dar sen.


Jag ska tända en brasa i kaminen, även om det är 20 grader i rummet så är det skönt med lite extra värme.


Igår var det auktion i Borlänge, Dalarnas auktionsbyrå. Jag har slutat att åka dit, bjuder oftast inte heller för dom har blivit så dyra.


 

Men igår budade jag in rabattfrimärken. Det går ju åt många när jag säljer på Tradera.


Jag bryr mig inte om att åka dit och hämta idag, det får vänta ett tag. Jag borde ta itu med städningen, eller baka ett par kakor, eller gå ut och skotta, det blev ju inte gjort igår. Det finns gott om borde.


Det är väl uppemot 3 dm snö som kommit.


 

Köpte en amaryllis för ett par veckor sen, den var snabb på att blomma när den kom in i värmen, som tur är kommer en knopp till, så det kanske finns blommor även till jul.



 

Igår satte jag ett par hyazinter i krukor, som dotter Cissi målat för många år sedan.


Av Kicki Fredlund - 11 december 2016 11:48

Om det kom mycket snö igår, så är det inget vad som kommit ned idag, och som fortfarande faller ymnigt.


 

När jag släppte ut hundarna i morse såg det ut så här.


 

Än har jag inte varit ute och skottat, men nog behövs det.


 

Om man nöjer sig med att titta, så är ju inte vintern helt fel. Bara - 2 grader, det kan man ju också stå ut med.


Nedan några bilder från gårdagens promenad, den blev bara till badplatsen.

  

Isen har börjat lägga sig så smått, men nog vore det bättre om det frös först och kom snö sen.

Inte så mycket snö igår, det gick fortfarande att gå i den utan större besvär.


 

Maya den tokan, fick hindras från att försöka dra pressenningen från en upplagd båt.


   

Även om det inte fanns mycket till pinnar, så duger även en nedblåst björkkvist att ha dragkamp om.


Det som borde handla om julstädning går oerhört långsamt framåt.


Det blev ju inget spårande idag pga snön, så jag har ju inget att skylla på när jag varit hemma och inne hela dan.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards