Direktlänk till inlägg 23 februari 2024

Veckan som gått, så här långt.

Av Kicki Fredlund - Fredag 23 feb 12:47

Jag har varken haft ork eller lust att blogga på ett tag, men nu drar jag ihop den här veckan från söndag till idag, fredag, som ändå varit ganska händelserik.


Söndag 18/2 årsmöte för brukshundklubben.


 

Årsmötet hölls i Sparbankens lokaler, klubbens kassör arbeter på banken.

 

 

Årsmöteshandlingarna var ganska snabbt avklarade (ca 1 timme), sen blev det prisutdelning till många av klubbens duktiga tävlingsekipage. Som vanligt vann Ninni många priser med sina hundar. Klubbens ordförande Yvonne delade ut priserna.

 

Avslutningsvis bjöds på smörgåstårta, men ingen bild på de två tårtorna. Jag bröt snabbt upp efter det.

 

Måndag 19/2 Berra åkte till dagcentret strax efter kl 9, han blir hämtad med taxi.

Berra trivs alldeles utmärkt med dagverksamheten två dagar i veckan. Det fikas och äts mest hela dan, det gillas.


Maya fyllde 10 år, hon är fortfarande en fräsch veteran.


 

Även om hon är lite tröttare och går och lägger sig lite då och då

 

Jag åkte till Säter i fullständig isgata för att klippa klorna på Puma.


 

Puma har hoppat upp på bänken, där hon väntar på att få klorna klippta.

 

 

Naturligtvis har jag fortsatt att pussla på nya pussel. Köpte det här för 20 kr på Erikshjälpen.

 

Tisdag 20/2 Onyx på 61:a dygnet hennes temp började dippa.


 

På kvällen började hon hässja och bädda runt lite, så det blev en vakennatt för mig.

 

Onsdag 21/2 Krystvärkarna började på morgonen.


 

 

Kl 11.15 kom första valpen, en stor hanvalp på 275 g

 

Valp nr 2 kom kl 14.45, även det en hanvalp, den kom baklänges och satt otroligt hårt fast, när vi lyckats dra ut den, (Gabriella var min valpmorska), så kom varken fosterblåsa, eller efterbörd ut.


Nu började Onyx bli lite trött, så sista valpen dröjde. Vi bestämde att åka till veterinärklinik i Örebro, som jag stått i kontakt med hela dagen.


Vi stannade till hos min hemmaveterinär i Hedemora, jag hade ju känt att valpen låg i läge och klar att födas.


 

Onyx fick kalkinjektioner, men tyvärr utan resultat. Nu återstod bara att åka till Örebro för ett troligt kejsarsnitt.


Veterinären i Örebro skulle vara på plats till 19.30, så det var bara att åka. Gabriella ställde åter upp som chaufför. Vi var framme i Örebro 19.15


 

I bilen hade jag de två födda valparna i en kartong och Onyx fick sitta på golvet.

 

 

Vi räknade med att det skulle bli snitt för att få ut den sista valpen, som var så stor. (Det visade sig att den  vägde 280g) Men med värkstimulerande injektioner så klämde Onyx ut valpen själv, tyvärr ytterligare en hane, ännu mer tyvärr var att han hade en liten gomspalt.

 

 

Nu fick valparna dia upp sig lite inför hemfärden.

 

 

Onyx blev bjuden på och matad med en burk stärkande hundmat, medan Gabbi och jag fick kaffe och chokladpraliner.

 

Halv 1 på natten var vi hemma igen.


Torsdag 22/2 Natten var lugn även om det inte blev så värst mycket sömn för mig.


Berra blev hämtad för sin dagverksamhet. Jag gjorde ingenting, kollade bara att valparna åt och sov.


 

På e.m. kom Stig-Ove och Kristina med semmeltårta och 80-årspresenter till mig i form av fin blomma och en vinflaska.


Idag fredag 23/2 I morse märkte jag dessvärre att sista valpen inte alls åt, han bara låg med en spene i munnen och mjölktrampade. Han hade tappat oroväckande mycket i vikt, nästan 40 g till 243 g, medan den andra stora valpen vägde 303 g.


Nu blev det lite kris. Gabriella kom på morgonen efter att ha varit hos veterinären köpt tikmjölkersättning.


Men jag mjölkade ur Onyx och matade med en liten ml-stor  spruta.


   


Eftersom valpen började bli uttorkad så ringde jag till veterinären och Gabriella kunde  hämta koksalt att vätska upp med och B-vitamin som han fick en spruta idag och ska ha en till i morgon.


Lite piggare blev valpen och jag lyckade få i honom mjölk från Onyx i nappflaska.


Men nu till natten kommer jag att ge mjölkersättningen, för att slippa mjölka Onyx. Det är inte det snabbaste företaget att mjölka en liten tik


Maya sitter olycklig utanför grinden för hon vill också vara hos valparna.

 


 
 
Ingen bild

Yvonne

Fredag 23 feb 19:44

Säger igen... vilka bjässar!😯
Håller tummarna för att gomspalten går ihop.

Kicki Fredlund

Lördag 24 feb 11:33

Det var ju inte vad jag önskade, att vara tvungen att flaskmata varannan timme dygnet runt. Jag är redan jättetrött.

 
Anki

Anki

Fredag 23 feb 20:14

Grattis till valparna ... håller tummarna för att den tredje klarar sig med lite hjälp!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

Lördag 24 feb 11:32

Tack! Jag håller också tummarna för den sista valpen, men jag är osäker på om han klarar sig. Jag gör i alla fall ett försök med flaskmatning.
Kram

 
paula

paula

Fredag 23 feb 21:35

Oj så mycket dramatik kring valpfödslarna. Tur att du har vanan inne, annars hade man fått panik. Hoppas allt blir till det bästa, de blir väl starkare för var dag som går. Grattis!
Daniel fick somna in igår, och jag sörjer såååå
Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

Lördag 24 feb 11:30

Ja dramatiken är inte över, för jag vet inte om jag klarar den sista valpen, trots att den var så stor.
Men, så tråkigt med Daniel, han verkade ju så pigg. Jag känner så med dig.
Kram

 
Ingrid

Ingrid

Fredag 23 feb 21:44

Oj vilken dramatik med valpningen, men det blev tre valpar i alla fall. Hoppas att ingenting tillstöter och att alla tre klarar sig, men det är ju inte första gången du har en valpkull, så det ska nog gå bra.
Lycka till!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

Lördag 24 feb 11:28

Den senast födde hade ju lite gomspalt så han klarar inte av att dia Onyx. Jag matar honom med flaska varannan timme, så det blir inte mycket sömn för mig ett tag framöver.
Kram

 
Ingen bild

Hillevi

Lördag 24 feb 15:08

Grattis - vilket mastodontarbete ni alla gjort, oj oj. Vad månde bli av dessa mirakel?! Den siste hoppas jag ni lyckas med också. 💞

Kicki Fredlund

Söndag 25 feb 16:22

Tack!
Jag får ge den lille en chans, men man vet inget om utgången än.

 
Ingen bild

Thomas

Tisdag 27 feb 22:39

Skönt att det inte blev kejsarsnitt, hoppas det går bra nu med alla tre, förstår du ville ha en eller fler tikar, men förhoppningsvis får du tre fina & ståtliga hanar 🥰 Kram & lycka till

Kicki Fredlund

Onsdag 28 feb 19:03

Tack Thomas!
Valparna ser lovande ut så här långt, men det är lång väg kvar innan vi vet om det blir några ståtliga hanar ;)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 27 april 11:32

Det har varit tyst på bloggen under veckan.   I tisdags var Berra så dålig hela dagen och natten, så jag ringde 112 på onsdag morgon, då hade han spytt och haft diarré oupphörligt i ett dygn och var riktigt medtagen när ambulanskillarna kom och h...

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards