Direktlänk till inlägg 1 juli 2023

Trädgård med förhinder

Av Kicki Fredlund - 1 juli 2023 12:18

När jag går ner och vattnar i växthuset så ser jag varje gång vår förfallna trädgård.


Att inte fått göra något ansträngande på mer än två månader har visat sig nästan förödande för allt som har med blommor och trädgård att göra.


   

Små ynka tomater på gång, men det blommar på alla plantorna, så än finns det hopp.

 

 

Man får titta på långt håll med svaga ögon för att inte se hur ogräset tar över rabatten.

 

 

Gräsmattan är inte klippt på flera veckor, men det är mer p.g.a torkan än att jag inte fått göra det.

 

 

Gräsklipparen är övervuxen av hallon, hallon som inte blivit gallrade.

 

   

Äppelträdet ska vi inte tala om, eller? Fick det ju kraftigt gallrat för ett par år sedan, men jag kunde väl aldrig drömma om att det skulle bre ut sig så här.

 

Dessutom i stort behov av rejäl gallring, med massor av äpplen som sitter alldeles för tätt, dessutom de flesta angripna av rönnbärsmal (?)


 

De välbehövliga regnskurarna som kom igår, lyckades fälla några lupiner.

 

 

Som jag önskar att min enda lilla stjälk av löjtnantshjärta skulle bli lite större och fler.

 

Igår fick jag en akuttid på VC för att träffa en läkare för mitt vansinnigt onda knä. Kunde knappt ta mig fram. Knät var svullet och och så ont. 


Fick kortisontabletter att ta tills jag ska på återbesök på måndag.


Men idag är all smärta borta, försvann lika hastigt som den kom, lite svullen än, men annars ingenting.


 

Det innebar att jag kunde göra kubbar och gaffelkakor i morse.

 

 

Sen fick jag hjälp av Berra att fylla jord i krukorna, fortfarande inte tillåtet för mig för tyngdens skull.

 

Nu har snart, äntligen, blommorna kommit på plats men än saknas det en del.


Nu har den första sommarmånaden gått till ända. En juni som varit ovanligt torr och varm. Hela senaste veckan mellan 28 och 30 grader, precis som helgen innan.


Hoppas att juli blir mer lagom. Idag är det bara 20 grader och blåser ganska mycket. Så skönt!



 
 
Ingrid

Ingrid

1 juli 2023 13:23

Jag tycker att det ser frodigt och grönt ut hos er, men jag förstår att du irriterar dig på att du inte får hålla på som du är van. Här har vi inte fått något regn på flera månader nu, så jag är förundrad över att det ser ut som det gör. Värst är ju gräsmattorna som är helt bruna med stora områden som bara är jord. Kommer det regn får man hoppas att de tar sig igen.
Så bra att knät känns bättre nu!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

1 juli 2023 14:23

Ögat lurar dig, det är allt annat än frodigt.
Våra gräsmattor har också stora bruna fält utan gräs.
Ja, det var nåt konstigt med knät. Samma sak hände för några år sen. Akut våldsam smärta som sen bara försvinner lika hastigt.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 28 april 08:55

Den här vinterkräksjukan vill inte släppa sitt grepp. Trots att magen är bra och att jag inte kräks längre, så mår jag rysligt illa.   Efter att ha haft "sjögång" i sängen i natt p.g.a. illamående, så var det bara att ställa in resan till Västerå...

Av Kicki Fredlund - Lördag 27 april 11:32

Det har varit tyst på bloggen under veckan.   I tisdags var Berra så dålig hela dagen och natten, så jag ringde 112 på onsdag morgon, då hade han spytt och haft diarré oupphörligt i ett dygn och var riktigt medtagen när ambulanskillarna kom och h...

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards