Direktlänk till inlägg 26 oktober 2021

Vi åkte till Avesta.

Av Kicki Fredlund - 26 oktober 2021 19:10

Nu har jag haft kontakt med alla tre av våra barn.


Igår ringde Thomas, vi ska tillbringa julen där i Trollhättan.


I morse ringde jag till Cissi, vi är båda dåliga på att hålla kontakt, vi kör den telepatiska linjen, för naturligtvis tänker jag på henne oftare än vad vi hörs av.


Mitt på dan åkte vi till Avesta och hälsade på Peter på skolan där han går och lär sig timra.


 

Peter går i skolan och lär sig timra hus.

 

 

Tillsammans med en annan elev så håller han på att bygga en timmerstuga.

 

 

En tidigare uppgift hade varit att bygga en rök.

 

 

Peter bor på skolan i veckorna och äter i den här rymliga ljusa matsalen.

 

 

Maya och Onyx fick hälsa på många människor, men här sätter Berra tillbaka henne i bilen, medan Peter håller undan Welsh corgin, som fanns på skolan.

 

Det var fint väder med +10 grader hela dan och en hel del sol.

 

 

Vi hann precis äta dagens på Dalahästen innan kl 15. Raggmunk och fläsk, som jag gör allt för sällan själv.

 

Var även in på Outletbutiken, där Berra köpte nya skor. Förutom att det var halva priset på dom så ingick ett par extra sulor som var ergonomiskt utformade (ord. pris 299 kr) samt två par strumpor (ord. pris 158 kr).


Nåt annat som jag inte gör så ofta är kroppkakor, trots att det faktiskt inte tar så lång tid som jag vill inbilla mig.


 

Så igår blev det av att jag gjorde kroppkakor, dessutom dubbel sats så vi kan äta en gång till av dom.

 

Igår blev det ingen skogstur, utan vi gick åter bara till sjön.


 

Himlen var ganska mörk och det blåste rejält under promenaden

 

   

Spännande dofter här tydligen.



 
 
Ingen bild

Gabbi

26 oktober 2021 20:41

Härligt att få timra och forma stugor med mera, ser ut som det blir bra dessutom. Tjusigt Peter! 👍 🤩 Synd vi inte träffades idag men snart så 🤗

Kicki Fredlund

27 oktober 2021 11:49

Peter trivs jättebra med sin nya syssla.
Hur ska vi lyckas få till en träff när du arbetar så intensivt?

 
Ingrid

Ingrid

27 oktober 2021 10:11

Visst fungerar den telepatiska slingan. Mamma sa alltid, att om jag och min syster Barbro ringt till henne under dagen, så kunde hon nästan vara 100% säker på att Kerstin också skulle göra det.
Så roligt det måste vara att få lära sig att bygga såna där vackra timmerhus.
Kroppkakor är det länge sedan jag gjorde nu, men vi planerar en kroppkaksfest inom kort. Det gillar både gotlänningar och sicilianare.
Ha en fin onsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

27 oktober 2021 11:47

Ja, man vill ju tro att tanken är ömsesidig, men visst borde jag prata med våra barn oftare.
Det passar Peter bra att få arbeta utomhus med rejäla saker.
Ha en fin dag! Här regnar det, å den är inte så värst fin.
Kram

 
Anki

Anki

27 oktober 2021 13:28

Att timra hus ser ut som ett trevligt yrkesval. Härligt att träffa barnen ibland - både irl och via telefon eller dator. Så det blir Trollhättan i jul - det blir en bit att åka.
Raggmunk med fläsk och likaså kroppkakaor - såå gott!
Ha en fin fortsättning på denna dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

27 oktober 2021 18:07

Ja, sonen som aldrig gjort nåt liknande tidigare, trivs hur bra som helst.
Vi träffar våra barn och barnbarn alldeles för sällan p.g.a avstånden.
Jag kör inte bil så långa sträckor längre om jag slipper, Berra har slutat att köra helt. Men son och sonhustru i Trollhättan hämtar oss och skjutsar sen hem oss igen, för att vi ska slippa åka tåg med hundarna och packning. Närmare 40 mil enkel resa.
Både raggmunk och kroppkakor tillhör favoriterna, men jag gör det inte ofta.
Kram

 
paula

paula

27 oktober 2021 22:17

Hej, så kul att Peter lär sig timra, blir det ett nytt yrke för honom när skolan är klar? Och vad trevligt att ni åker till Trollhättan i jul. Åker ni bil eller tar ni tåget? Och nu läser jag alla svar på mina frågor här ovanför där du svarar Anki! Så bra, då vet jag. Så du tycker jag kan sätta mig på tåget till Hedemora? Ja vem vet, men jag kan ju inte lämna Daniel hemma så många timmar så det beror på det...Men det vore jätteskoj att träffas, o nog är det väl enklare för er att ta bilen hit några få mil? Så trångt har jag inte så vi inte får plats att ta en fika, alla är ju vaccinerade! Man kan ju inte sluta leva...
Hälsa Berra, kram från pörtet

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

28 oktober 2021 12:29

Jag vet inte vad som händer när skolan är klar. Han är i alla fall inne på att även läsa en årskurs till, den här första är slut i juni.
Daniel följer så klart med om du kommer hit, men sant är ju att vi lika gärna kan komma till dig. Nytt pörte att se, vilket i ordningen har jag tappat räkningen på.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 28 april 08:55

Den här vinterkräksjukan vill inte släppa sitt grepp. Trots att magen är bra och att jag inte kräks längre, så mår jag rysligt illa.   Efter att ha haft "sjögång" i sängen i natt p.g.a. illamående, så var det bara att ställa in resan till Västerå...

Av Kicki Fredlund - Lördag 27 april 11:32

Det har varit tyst på bloggen under veckan.   I tisdags var Berra så dålig hela dagen och natten, så jag ringde 112 på onsdag morgon, då hade han spytt och haft diarré oupphörligt i ett dygn och var riktigt medtagen när ambulanskillarna kom och h...

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards