Alla inlägg under oktober 2021

Av Kicki Fredlund - 19 oktober 2021 12:21

Med 2 minus och mörk himmel i morse, så fanns risken för att vi skulle få den snö som det varnades för, men det blev regn i stället.


Eftersom dagarna är same, same så finns det inte mycket att skriva om i bloggen. Alltså blir det inte dagliga inlägg.


I söndags spårade vi med hundarna som vanligt, den här gången kom även Lisbet med Grynet, hon hade kommit redan klockan 10, eftersom hon inte visste att vi senarelagt träffarna till halv 11.


Jag fortsatte att tömma krukor, spolade de största med trädgårdsslangen, andra kom med in för att rengöras i tvättstugan och sen hamna i förrådsboden. Även den stora svamptorken är nu undanställd.


Igår hade Berra tid hos sjukgymnasten igen, sen blev det en handlingsrunda, Granngården (Doggy hade ett nytt foder för kastrerade hundar, som jag ska prova på Maya), Lidl (där det var ofantligt mycket folk, såg sen att de har stängt tisdag och onsdag, kanske ommöblering är på G), Hemköp och ICA fick också sina besök.


Det innebar att vi var hemma sent och åt sent, för klockan var över 4 (det fick bli mat värmd i mikron), mitt blodsocker så lågt då att jag darrade som ett asplöv.


Idag har jag fortsatt att skura krukor, det går inte så fort, för ryggen tycker inte om att stå nån längre stund.


Stå fick jag också göra när jag skalade och klyftade 1 kg äpplen till en paj.


 

Såg ett recept i senaste ICA-kuriren, som jag ville testa.

 

 

De stekta äpplena fick stå ute och kallna.

 

 

Inte den vackraste pajen, jag klarade inte av att kavla degen så den höll ihop, men man kan ju hoppas på att den är god ändå. Får testa efter maten, kanske med lite vaniljsås till.

 


Av Kicki Fredlund - 16 oktober 2021 15:20

Så har vi hafr den första nattfrosten, med -2 grader i natt.


Blommorna har vi redan börjat tömma ur krukorna. Idag tömde jag altanens krukor, alla utom två 

dahlior som stod så nära väggen att dom klarat natten.


   

Plötsligt såg jag att Maya hoppat upp på bordet på altanen.

 

Vi tog promenaden i Tjärnan, där hundarna visade på gula kantareller som var dolda under en större gren. Nu står dom på spisen i en svampsås som strax är klar att ätas. I ugnen har jag rotfrukter som rostas och i stekpannan ligger två kotletter av vildsvin.


 



Av Kicki Fredlund - 15 oktober 2021 08:57

Gårdagen förflöt i samma stilla lunk som de flesta dagar.


 

Berra klippte ner utblommade perenner, jag tog bilden uppe från altanen.

 

Berra gillar att röja i trädgården, men måste få tydliga instruktionen om vad som ska bort, annars är risken stor att han drar upp något i tron att det är ogräs.

 

Jag hade tid på VC för att mäta blodtrycket, det ska kollas med några veckors mellanrum. Varför vet jag inte, för jag har alltid haft normalt blodtryck (så även den här gången). Men jag ordinerades detta när jag var hos läkaren för ett tag sen för att kolla varför jag var så trött. Jag är inte lika otroligt trött längre.


Eftersom jag inte skulle vara på VC förrän 15.30, så hann jag både laga mat och gå på skogspromenad med hundarna innan.


     

Det var mycket bus och Onyx tumlade omkull så hon blev full av pinnmojord.

 

 

Finns det godis i trädet?

 

Efter Vårdcentralen så stannade vi till hos Anders och Kerstin, dom ville bjuda på kaffe, men vi hade druckit efter maten och tackade nej.


Vi gör ofta små visiter där för att Kerstin inte ska glömma vilka vi är. Hennes anhöriga tycks inte bry sig om att hon borde få medicin igen för sköldkörteln. Hon slutade med medicinen för flera år sedan på eget bevåg när hon började bli dement. Nu går det utför alldeles för fort.


Ingen tar min oro för hennes hälsa på allvar. Det är ju välkänt att demens försämras när man har fel på sköldkörteln.


Text kopierad från Demensförbundet:

Störningar av till exempel ämnesomsättningen kan ge demenssymptom om det föreligger en överproduktion av sköldkörtelhormon eller om det föreligger en underproduktion av sköldkörtelhormon. Dessa störningar kan behandlas och demenssymptomen kan försvinna.

 

 

 

   

I natt har det regnat, men det ser ut att klarna upp.


Nyss ringde de från Folktandvården i Säter, där Berra hade en tid i slutet av den här månaden, men kunde få en återbudstid idag kl 11. Så idag blir vi blåsta på 11-kaffet, för han tog naturligtvis tiden.



Av Kicki Fredlund - 13 oktober 2021 16:18

I morse var det +0,4 grader, men solen gjorde att det i alla fall blev 7 grader fram på dan.


Vi passade på att börja höströja i trädgården. Det bjuder alltid på ett visst motstånd, det blir så definitivt att vintern nalkas. Men det är mycket att göra och kroppen klarar bara korta stunder, så det är bäst att sätta igång.


 

Den senblommande dahlian vid namn Cafe Au Lait klarade även den här natten.

 

Berra har hjälpt mig att köra ner tunga krukor, som tömts på trädgårdslandet.

 

 

Den sista potatisen plockades upp.

 

 

De dåligt gallrade morötterna får stå kvar i pallkragen ett tag till.

 

 

Hög tid att tömma växthuset som gjort sitt för i år.

 

På eftermiddagen åkte vi till skogen och gick med hundarna. Vi har avslutat svampplockningen för i år (tror jag).

 

Maya och Onyx har olika uppfattningar om vilket håll dom ska titta åt .

 

 

Men så bestämde dom sig för att titta åt samma håll.

 

Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska anmäla hundarna till My Dog i Göteborg i början av januari.


Gabriella vill gärna att vi åker och eftersom det är hon som kör, så kanske jag nappar ändå.


Anmäler man tidigt så är anmälningsavgiften lägre och man sparar in några hundralappar.

 


Av Kicki Fredlund - 11 oktober 2021 11:13

I lördags startade Gabbi och jag resan mot Sundsvall, där vi skulle övernatta på Gaffelbyns vandrarhem innan färden fortsatte till utställningen i Timrå.


 

Jag är tacksam att Gabbi inte har något emot att köra bil, så den biten slapp jag helt.

 

Vandrarhemmet är ett tacksamt ställe att bo på med hund och den här gången fanns där massor, för det var flera hundutställningar i närheten, så det vimlade av hundar och hundfolk.


Dessvärre blev det klent med sömnen, det var tjo och tjim och musik utanför halva natten.


 

Redan kl 8 på söndagsmorgonen var vi på plats vid ringside och kunde i lugn och ro både rasta hundar och äta medhavd frukost innan utställningen drog igång kl 9.

 

Det visade sig tidigt att domaren inte gav några "gratispoäng",  jag tror aldrig jag sett så många VG och även G. Dessvärre fanns även några hundar som inte alls höll måttet för rasen och tilldelades 0 eller sufficient.


Så vi hade inte så stora förhoppningar när det blev Falcons tur, där det var 8 hanar i öppna klassen.


 

Det var även en domarelev på plats, så hundarna blev väl genomgångna, Anders Johansson hette domareleven.

  

Falcon fick exelent och placerade sig som 3:a i klassen.

 

 

Att en domare dömer efter "eget skön" heter det ju. Men när det var dags för Jennys Tummen i juniorklassen, så fattar jag inte varför han fick Good. Han är utställd tidigare med Exelent varje gång och har t.o.m ett Cert.

 

Blir domaren extra "sträng" när en domarelev är med kan man ju undra?


 

Det blev dåliga bilder överlag, men här är Susanne med sin hane, med det långa namnet Da Revoltina Sweet Madness Prince A, som blev bästa hane och BIM.

 

   

Onyx skötte sig exemplariskt, domaren Annika Ulltveit-Moe och hennes elev letar efter tigrering på Onyx och lyckades hitta så pass många streck att det dög, hon vann sin klass (ökl) exelent med ck och blev sen 3:a Bästa Tik.


Min lilla bebis fortsätter att förvåna mig, men även jag kan ju se hur hon utvecklat sig till det bättre med stigande ålder (2,5 år nu).


  

Maya kan ju det här och vet vad som väntas av henne. Hon vann Championklassen med ck och blev sen 4:a Bästa Tik

 

Bäst i rasen blev Susanne Wickmans fina ungtik Absolute Star's Exclusive-Eagle, som även fick certet. Någon bild blev det inte.


Frallorna, som var 28 st, var färdigdömda strax efter klockan 11. Så redan vid 12-tiden var vi klara för hemfärd.


Kritiken på hundarna:


 

   


 

Så tänkte vi ta en gruppbild på hundarna innan vi åkte hem, gick väl så där.


 

Men bättre när det var Gabbi som höll i kameran.

 

 

Packat och klart och redo för hemfärd, den gick lika smärtfritt som ditresan.


Av Kicki Fredlund - 7 oktober 2021 13:31

Efter allt regnande så är det otroligt blött ute i marken.


   

Gårdagens promenad i Tjärnan var fylld av vattenpölar längsmed skogsvägen.

 

Lika plaskblöt var dagens promenad till sjön. Men det var soligt och skönt med 14 grader.


   

Berra fick hålla i hundarna medan jag tog kort på fjällig bläcksvamp, som växte i parken, men jag ska ju inte plocka nån svamp denna vecka, så dom fick stå kvar. Det var inte så mänga heller som var helt vita.

 

  
Det har ju blåst kraftigt senaste dagarna, det syns på björkarna, som inte har många löv kvar nu.

 

 

Syrenhortensian har också tappat de flesta löven.

 

 

På vår infart räfsade jag ihop några högar med björklöv, som Berra sen fyllde i säckar. Man kan ju inte lägga alla löv på komposten.

 

Nu har jag en laxsida i ugnen, som vi snart ska äta. Passar på att köpa när det är extrapris, nu var det 99 kr/kg på ICA.


Av Kicki Fredlund - 5 oktober 2021 10:07

Vi åkte inte till nån skog igår. Jag ska ta det lite lugnt med min värkande höft några dar hade jag tänkt.


I stället blev det en kopplad promenad med hundarna bara här i byn.


   

Vi gick genom parken, där löven rasat, men färgerna fortfarande glöder på lönnarna.

 

   

Vi promenerade till sjön.

 

 

Sen blev det asfaltsväg hem.

 

Emelie ringde ett videosamtal, så vi fick "prata" med Ebba, som nu är 6 månader.


   

Sen skickade hon bilder på en lycklig unge som äter på sitt vis.

 

Idag har jag börjat röja på altanen lite smått, vi skulle tagit av taktyget från paviljongen, men eftersom det regnat lite i natt så var det för blött så det får vänta lite till.



Av Kicki Fredlund - 3 oktober 2021 18:04

Trots att det regnade lite så åkte vi och spårade med hundarna. Dessvärre ökade regnet på efter hand och det har fortsatt precis hela dan.


Eftersom vi skulle få besök på eftermiddagen, så snabbade jag på lite för att komma hem.


Jag gick själv ut Mayas spår, som hon fixade bra. Ylwa la spåret till Onyx, hon löste det också bra. 


Onyx markerar alla apporter, men hon har inget intresse av att ta upp dom, väntar bara på sin belöning, som idag var bitar av köttbullar.


Onyx markerar den uppspårade garnknuten med tassen.

 


När vi kom hem fick vi besök av Agneta och Kurre, dom kom från Falun där de varit sen igår, och var på väg till Vallentuna. 

 

Dom fick/köpte med sig svamp hem av alla mina sorter. Rödgul trumpetsvamp, trattkantareller, gula kantareller, Karl-Johan (där hade jag inte så mycket kvar) och rimskivling.


 

I husbilen väntade Nalle med sina döttrat Xena och Ninni och Ninnis dotter Aska.


  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards