Alla inlägg under maj 2019

Av Kicki Fredlund - 15 maj 2019 16:48

Jag var uppe i tid i morse, vilket innebär före kl 7. Jag torkade golven redan innan frukost medan hundarna var ute.


Igår hade jag skakat mattorna och Berra dammsög.


Jag hann även rensa ogräs en stund innan jag skulle träffa träningsgänget.


 

Valparna utvecklas dag för dag, nu har dom lärt sig att både sitta och lyfta på huvudet samtidigt.

 

Kl 11 träffade jag mina hundvänner, Helena, Marianne och Ylwa här hemma i parken för första gången sen i höstas och vi tränade våra hundar till kl 12.15


Då åkte jag till Avesta där Berra hade tid kl 13 för bl.a ultraljud av hjärtat.


 

En otroligt trevlig och mkt kunnig läkare, som i 40 minuter gick igenom Berras hälsotillstånd, innan han gjorde ett ultraljud på hjärtat.


Det visar sig att det inte bör göras någon kärlsprängning, för Berras njurar är alldeles för dåliga för att utsättas en kontraströntgen. Njurarna har bara 20% i kapacitet och än sämre skulle de bli efter kontrasten, dessutom har Berra järnbrist, så det behöver kollas om han har blodläckage någonstans.


 

Vi åt kålpudding vid Dalahästen, gott!

 

   

Det är ett trevligt ställe med gamla udda möbler att sitta vid.

 

   

Maya och Triss fick sin promenad i Grådö.

 

 

Lupinerna, hatade av många men jag tycker om dom, har kommit långt och blommar nog snart.

 

 

Det var varmt idag +18 grader och sol och växlande molninghet.


Av Kicki Fredlund - 14 maj 2019 15:48

Idag blev valparna 3 veckor. Om man bortser från första nervösa veckan så har de senaste två veckorna gått jättefort.


Nu ska jag testa något jag aldrig gjort tidigare, men jag har förstått att det är många som gör det.


 

 

Jag har satt in en plastlåda med kattströ i stället för tidningar.

 

 

Det blir ju trängre i lådan, men det gäller bara för en vecka, när dom blir 4 veckor så får dom flytta ur sovrummet och in i köket.

 

Jag vägde valparna idag, dom är väldigt ojämna i storlek. Minsta hanen väger fortfarande 100g mindre än tikarna, dom väger 650g. Största hanen väger 990g!! Alla vikterna är ju, trots spridningen, inom det normala om jag jämför med mina tidigare kullar.

 

Idag har jag skolat de sista sådda plantorna, så nu är det blomlådor på alla hyllor i växthuset.


Jag har även rensat lite ogräs i rabatten, men jag får så jäkla ont och har så otroligt dålig ork.


Trodde jag skulle orka klippa gräset, vilket är hög tid att göra, men då kommer jag inte orka åka till klubben och träna Maya ikväll, och det vill jag prioritera.


I morgon ska jag köra igång igen med träningsgruppen som vi är några som har med våra hundar.


Maya är påtagligt låg, nu när hon inte får samma uppmärksamhet som hon är van vid p.g.a valparna.


Av Kicki Fredlund - 13 maj 2019 18:05

Flera timmar har jag sorterat pinnarna till växthuset som blåste åt fanders i höstas.


 

Efter att ha sorterat, så gott det gick eftersom de flesta pinnarna var omärkta, mätt och måttat med tumstock och provat oss fram, så börjar det likna något.


Men attan så många gånger det blev "gör om gör rätt".


 

Tadaa! Plötsligt var det på plats igen, så länge det nu varar.

 

Vi höll på med växthuset i omgångar hela dan, för kl 13,20 skulle Berra vara på VC för provtagning.


Det brukar bara ta 5-10 minuter, men idag fick han vänta i 40 minuter innan han ens kom in.


Jag satt i bilen och väntade, men när det gått 50 min. var jag tvungen att gå och kolla, men då mötte jag honom precis i dörren.


Vi handlade på ICA, Lidl och Granngården, sen blev det en kortare tur i skogen med Maya och Triss.


Dagens sötbilder:

 

 

Från igår, tröstemat sen jag avmaskat dom.

 

     

Idag har jag tagit bort skyddsramen ur valplådan, nu ska dom väl klara sig utan att bli klämda.

 

Av Kicki Fredlund - 12 maj 2019 16:42

Idag var det dags att avmaska valparna (och Triss) för första gången.


 

Bända upp lilla munnen och peta in maskmedlet.

 

 

Usch och blä så äckligt!

 

     

Många grimaser blir det.

 

Av Kicki Fredlund - 12 maj 2019 16:10

Nu börjar valparna bli så stora, så det är OK att jag åker hemifrån några timmar.


Berra är kvar hemma, så det är ju lugnt.


Idag var jag på plats kl 10, precis som dom övriga, men vi var bara 5 pers (4 hundar).


Anna la spår till Maya och jag la ett till hennes Penny.


 

Penny väntar på att få ge sig iväg i spåret.

 

 

Målmedvetet och med bra drag i linan pinnade hon iväg.

 

 

Hon brukar få godis när hon hoppar upp på stenar, så hon hoppade flera gången upp på nån sten vid funna apporter.

 

 

Maya fixar sitt spår helt på egen tass, även om hon fuskar lite och även idag missade hon ett par apporter, men leksaker gillar hon, så dom missar hon aldrig. Här håller hon på att "döda" en ikearåtta.

 

 

Pju följde med mig ut på tomten, hon är lika galen i bollar, stora som små, som mamma Triss och syskon.

 

 


 

Hur i fridens dar ska jag få ihop det här till ett växthus när jag inte hittar ritningen?

 

  Bellisen invaderar gräsmattan (men inte mig emot), hög tid att klippa gräset.

 

 

I rabatten blommar några gulsippor, jag hade gärna sett att den sprider sig lite.

 

 


Av Kicki Fredlund - 11 maj 2019 16:56

Igår skrev jag att valparna var 18 dagar och skulle avmaskas idag, men det är idag som dom är 18 dar, så det är i morgon dom ska avmaskas.


Idag har vi varit och grattat Kerstin på f.m. 


 

Anders hade bakat en paj med jordgubbsfyllning. Jättegod!

 

 

Hans toscakakor går inte heller av för hackor.

 

 

Kerstin en fräsch 82-åring, även om minnet börjar svaja ibland. Dessvärre en dålig bild i motljus.

 

  

Vi åkte som vanligt till Tjärnan och gick med hundarna. Men med tanke på vad bensinpriset är uppe i (över 16 kr), så borde vi hitta nån närmare skog att gå i.

 

 

Det flög en helikopter över hundarna och Maya stannade upp och lyssnade.

 

 

Det är märkvärdigt vad med skit som slängs i våra marker, här har ändå nån hindrat att den här rostiga hinken ska kunna ställa till elände för något djur. Så länge den nu hänger kvar i tallen.

 

 

  

Jag gick en betydligt längre vända än vad jag brukar och Triss la sig i mossan en stund för att få lite svalka.

 

 

När vi kom hem gick jag ut och plockade brännässlor och kirskål och gjorde en riktigt god soppa.

 

 

Tog även in lite rabarber och gjorde året första rabarberpaj, som vi åt till kaffet efter soppan.

 

Av Kicki Fredlund - 10 maj 2019 13:12

Idag klippte jag klorna på på småttingarna.


Berra fick även hjälpa mig att ta kort på dom. Dom är nu 18 dar gamla, i morgon är det dags för avmaskning för första gången.


 

Pju, som varit petig i maten i hela sitt liv, äter nu med glupande aptit. Man kan ju alltid hoppas att det ska hålla i sig även efter den hungriga digivningstiden.

 

   

Tik nr 1

 

   

Tik 2

 

Hane 1

 

Hane nr 1 den lilla hanen.

 

Hane nr 2

 

Hane nr 2

 

 

Hane 3 den största hanen.

Av Kicki Fredlund - 9 maj 2019 16:37

Igår var jag med Gabbi till Skinnskatteberg igen.


Innan det så skolade jag en del plantor, så nu står dom överallt i sina brödlådor.


 

Plantorna har stått inne alldeles för länge och blivit långa och rangliga, får väl se hur dom hämtar sig

 

Det är ju dessutom för kallt ute och blåsigt för att dom ska må bra. Jag måste få ihop det raserade växthuset igen.


 

Gabbi hann med att titta på valparna och ta en fika innan vi åkte.

 

Hon hade dessutom med sig älgkött till oss. Gabbi är en flitig jägare med egna jaktmarker.


Idag har det varit lite si och så och hit och dit.


 

Varje gång jag bäddar med nytvättade fällar till valparna, så river Pju upp fällarna.

 

 

"Ska det där verkligen vara bättre?" verkar hon undra.

 

På f.m fick jag äntligen ner de potatisar som jag varit på väg att sätta ett längre tag.


Jag ringde för att gratta min äldsta syster, som fyller 82 år idag, men hon var precis på väg att åka hem från sommarhuset med Anders.


Kl.11 åkte vi till Akuten i Avesta, för Berra har haft lite väl ont i bröstet några dar.

 

 

Jag stannade kvar en timme, för att förhoppningsvis hinna få träffa en läkare, men sen var jag tvungen att åka för Pju var ju ensam hemma med valparna och jag skulle även gå en promenad med de andra två.


   

Stannade i Grådö och gick en skaplig promenad med Maya och Triss.

 

 

Så otroligt fort björkslyn tar över ett kalhygge.

 

 

Men det finns gott om öppnare skog också som tur är.

 

   

Jag såg några murklor, som jag nöjde mig med att fota. Det är ett par år sedan jag slutade att plocka dom.

 


När vi kom ut på grusväg på tillbakavägen till bilen, så fick Triss tokfnatt. Jag fattar inte att hon tycker det är så kul att springa i småstenen för att det ska killa under tassarna.

 

Jag lagade en kycklinggryta medan jag väntade på att Berra skulle ringa för att bli hämtad. Det gjorde han halv 3. Så vi kunde äta halv 4.


Nu får jag vänta på att läkaren ringer så jag får reda på vad som blev sagt och vad Berras prover visade.


 

Pju och valparna mådde prima när jag kom hem. 

 

Hanvalparna är väldigt olika stora. Jag vägde dom vid 2 veckor, den minsta vägde knappa 500g, ligger strax under tikarna i vikt, medan största hanen väger dryga 800g.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards