Alla inlägg under maj 2019

Av Kicki Fredlund - 8 maj 2019 11:12

Igår, när valparna blev två veckor, kom Helena hit för att hjälpa mig att ta kort på dom.


 

Helena kom lagom till 11-kaffet, så vi började med att fika. Maya som vanligt kärvänligt närgången.

 

   

Valparna var inte så lätta att ta kort på, dom vill ju inte att man håller fast dom. De här är de två tikarna.

 

 

Pju undrar misstänksamt vad vi håller på med med hennes barn.

 

   

Sen blev det skogspromenad med pinnglada hundar.

Av Kicki Fredlund - 7 maj 2019 13:32

Gårdagen bjöd på grått kyligt väder, med regn, hagel och snö om vartannat, ynka +4 grader.


Vi åkte till apoteket och köpte salvan, inotyol, som jag blivit rekommenderad till valparnas rumpor.


Regnet vräkte ner, men vi var klädda i regnkläder, så en hundpromenad skulle vi nog klara.


När vi svängde av R70 mot Tjärnan så upphörde regnet och vi slapp bli blöta på promenaden.


 

Det klarnade upp bortöver, men marken var sjöblöt.

 

 

Maya och Triss somnade när vi kom hem och sov sen gott ett bra tag i sin favoritställning.

 

På kvällen åkte jag till brukshundklubben där en veterinär bjudits in kl 18 innan medlemsmötet började 19.30


Det var många medlemmar som passade på att komma till mötet.


 

Veterinär Maria Westlund svarade på frågor om vaccinationer, parasiter m.m


Av Kicki Fredlund - 6 maj 2019 11:01

Nu när det är lugnt på valpfronten, dom äter och sover och jag hör just ingenting av dom, så borde ju allt vara bra, men det är det inte,


Två av valparna har fula vätskande rumpor efter den svåra diarrén som dom hade första veckan.


Är det nån som har tips på vad man kan göra åt det?


Jag tvättar dom med en bomullstuss i varmt vatten, sen pudrar jag med ett puder som heter Stomahesive. Det är mot vätskande sår vid stomioperation. Jag har kvar det efter Berras stomi.


Men jag kan inte få tag i information om pudret, varken hos veterinär, eller apoteket. Finns heller inte angivet på Fass. Bara att det används vid vätskande stomiområde.


Så jag vet ju inte om det påverkar Pju när hon slickar valparna. Jag låter henne vara ifrån dom ca en timme efter behandlingen.


   

De två tikarna är mörkare än hanarna. Minsta hanen, närmast i bild, är mindre än tikarna.

 

 

Ena tiken.

 

 

Minsta hanen.

 

Vädret är fortsatt opålitligt. Minusgrader om natten, regnade lite på morgonen och nu ca 7 grader.


 

Fjolårets dahlior är nu på väg upp i god fart, men får bäras fram och åter, ut och in p.g.a kylan.

 

 

Jag har testat att så dill i en bytta, den står ute hela tiden, jag får väl se vad som händer med den.

 

Nu är det dags för fika.

Av Kicki Fredlund - 5 maj 2019 15:00

Idag kom Cindy och hälsade på Pju och valparna igen. Pju blev jätteglad att träffa sin matte. Hon gick t.o.m och la sig vid ytterdörren när Cindy åkt.


 

Cindy får njuta av att se på valparna.

 

När Cindy åkt så ringde det strax på dörren. Nu var det Stig-Ove som dök upp på en fika och valptitt.


 

Tur att jag gjort en hallonkaka på morgonen.

 

Trots att det varken regnar eller snöar idag, så kommer jag ändå inte ut i trädgården för att göra nån nytta, men jag ska ändå försöka skola några småplantor, som finns i groventrén.

Av Kicki Fredlund - 4 maj 2019 11:12

Jag har för första natten sen valparna föddes (11 dygn idag) fått sova.


Dom har bara väckt mig en enda gång, det var strax före 4 när största hanen pep lite.


Dom fick Minifomdroppar igår och det gjorde tydligen nytta för deras magar.


Idag fick dom sista dosen antibiotika för diarrén, så även där är det bättre nu.


 

Nöjda och belåtna.

 

 

Men så vaknar lilla tiken, som på förra bilden låg lite vid sidan, och kravlar fram till sina syskon.

 

I värmelampans sken fortsätter dom sin sömn.

 

Jag har klippt klor på dom för första gången idag, tog bara framtassarnas, dom har ju synålsvassa klor som dom trampar mamma Pju på magen med.


Det kyliga vädret fortsätter, men det verkar som det blir uppehåll idag i.a.f Det var - 1,8 grader när jag gick upp i morse.


Igår hade vi alla sorters väder, regn, snöblandat regn, snö och hagel, även en del sol, men ca 5 kyliga grader.


 

Tur att det inte hunnit bli något satt i dessa förberedda planteringskrukor, nu står dom med ett lager hagel från igår.

Av Kicki Fredlund - 3 maj 2019 13:06

Nu när valparna har passerat första veckan, så vågar sig Pju att ta lite egentid utanför valplådan.


 

Pju knaprar en stund på ett rådjurshorn.

 

 

Medan valparna sover mätta och nöjda under värmelampan.

 

 

Minsta tiken i skön stil.

 

 

Jag bakade bullar på morgonen, som blev klara lagom till f.m.-kaffet

 

Den här gången använde jag pappersformar, för att inte bullarna skulle flyta ut till platta blaffor, som de gjort vid de senaste bakningarna, men i stället blev dom lite brända på topparna.


Jag ska åka till Apoteket och köpa Minifom (fasen att jag inte kommit ihåg det tidigare). Största hanen, som är så glupsk, har ofta magsmärtor efter han har ätit.


Inatt fick jag sitta med honom i knät och massera hans mage i 20 minuter innan han blev lugn.


Flera av valparna har fortfarande diarré, för Pju har väldigt gott om mjölk.

 

Av Kicki Fredlund - 2 maj 2019 17:09

Idag följde jag med en gammal god vän, Gabbi, tillika en av mina valpköpare under boxertiden, till Skinnskatteberg.


 

Den här lilla skönheten från Ryssland, här i matte Joannas knä, följde med till Dalarna för att förhoppningsvis passa in i Gabbis flock.

 

   

Vi fick även följa med och träffa en av mina favoritfrallor. "Timon" Askelepion, som normalt bor hos sin uppfödare i Finland, men som var i Sverige hos Joanna en tid för att ställas ut. Han blev bästa hane (BIM) i två dagar i Timrå under påsken.


Berra hade kollen på valparna medan jag var borta några timmar. Dom börjar bli allt nöjdare nu, sover som dom ska ett par timmar i taget mellan diandet. Det innebar att jag fick motsvarande sömn i natt.


Igår började dom öppna sina ögon, 8 dygn gamla.


Nu har vi fått det hemska vädret som utlovats, graderna har sjunkit med mer än 10 grader, så i morse var det +4, och nu är det regn och snöglopp och 2,5 grader.


Av Kicki Fredlund - 1 maj 2019 13:00

I natt har valparna inte varit så skrikiga och därmed har jag fått lite mer sömn, men visst tittar jag fortfarande till dom en gång i timmen på natten och stup i kvarten under dan.


 

Pju går oftare åt sidan och lägger sig utanför valplådan, det är bra för då är det lugnare hos valparna.


 

Men hon har en jäkla förmåga att bädda över valparna, och dom lyckas hela tiden kräla längst in i nåt hörn.

 

   

Idag har jag gjort klart vårt lite provisoriska växthus, jag tänkte att det skulle hamna ett par tomatplantor där vad det lider.

 

Jag hade altandörren öppen och plötsligt får jag höra ett herrans oväsen från stora rummet, det var Maya som skällde och for omkring helt hysteriskt kring väggarna


Det visade sig att den här lilla krabaten lyckats flyga in genom den öppna dörren. Om det var Maya som förkortade hans liv, eller om han slog ihjäl sig mot väggarna, jag misstänker det förstnämnda, för det var så mycket fjädrar och dun på golvet.

 

Igår blev det ju ingen matlagning, Berra fick i stället åka och hämta varsin kebabbtallrik på Pizzerian. 


 

Massor av mat, både kebabbkött och kycking. Jag blev proppmätt och Maya och Triss blev glada att få ta del av köttet som blev över.

 

Men idag kommer jag inte undan matlagningen. Hittade några pannbiffar i frysen, till dom gör jag en svampsås på Karl-Johan.


Berra har just kommit tillbaka från skogen, där han varit och promenerat med Maya och Triss.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards