Alla inlägg under maj 2019

Av Kicki Fredlund - 23 maj 2019 17:25

Igår kväll såg jag att Triss nog hade ett sår på hornhinnan, så idag ringde jag till Veterinären och fick komma dit idag på e.m


Såret verkade inte så djupt, så vi provar med salva och droppar i drygt en vecka. Där rök 1.000 kr för veterinär och medicin, från min redan ansträngda kassa.


 

Jag tog lite bilder på valparna idag, dom trivs fint i sin nya hundsäng.

          Från vänster: Tik 1 (utan namn än), tik 2 Travarens Ozo, blir nog kvar här hemma, lilla hanen Travarens Onion, hane 2 Travarens Opal och tredje hanen Travarens On Gard.

 

Bilderna går att klicka på för att få större.


När vi varit hos veterinären så åkte vi till Tjärnan och gick med hundarna.


 

Pju och Maya samsas om en pinne.

 

 

Man ska visst kunna göra sirap av granskotten, men det har jag aldrig provat.

 

Maya och Triss rullade sig i nåt äckel i skogen, så jag var tvungen att bada dom när jag kom hem.


Skithunden Triss, hon har ingenting emot att bada och bra för hårfällningen också.


Maya: Ta upp mig då!!  

Av Kicki Fredlund - 21 maj 2019 10:52

Idag fick valparna flytta ut i köket.   

Triss är ännu mer intresserad av valparna nu när hon kan se dom.


Dessvärre blev det slagsmål mellan henne och Pju, nåt som jag misstänkt att det skulle bli. Så nu får inte Triss vara i köket samtidigt som Pju.


 

Nu har valparna kommit till ro i sitt nya boende.

 

Igår kväll fick vi besök av Pjus ägare, som ville träffa valparna.


Cindys tvillingsyster Catrin var också med den här gången. Och äldsta systern Caroline kom också, men hon kom från Borlänge, dom andra från Västerås.


   

Valparna var pigga och bjöd på bus på kvällen.

 

Kvällen var varm så vi kunde sitta ute på altanen och fika, innan 

   

Av Kicki Fredlund - 20 maj 2019 15:19

Idag kom både Helena och Gabbi på fm-fika och valptitt.


Det är så trevligt att fördriva ett par timmar i trevligt sällskap.


 

Pju var hellre med oss än med sina valpar.


 

Helena blev uppvaktad av Triss...

 

 

och Maya vill som vanligt komma så högt upp som möjligt i famnen.

 

 

Har du något till oss?

 

 

Måntro kan On Gard, den största hanen, vara nåt för Gabbi?

 

Jag rensade lite ogräs på e.m På f.m hade jag grävt upp många olika plantor som jag sålt på Tradera.

Gabbi tog med sig paketen och postade, så jag slapp åka in till Hedemora.


Värmen som är nu är kvalmig och tryckande, gör att det är otroligt svettigt och drygt att göra något utomhus, så det blir ännu mindre gjort än vanligt.


Bara att hämta några kannor vatten i dammen gjorde mig helt darrig i benen.



Av Kicki Fredlund - 19 maj 2019 14:11

Eftersom mina kompisar i spårgänget hjälper mig att kunna komma och spåra trots en valpkull hemma, så hade jag ett spår att gå med Maya när jag kom dit en timme efter alla andra.


Jag följde med och tittade på Queensis och Selmas spår innan jag gick Mayas spår, som Angelika hade lagt ett par timmar tidigare.


Alla tre hundarna var tveksamma i spåren, körde över en del apporter, men tog sig ändå fram till sluten på egen tass.


Det borde varit ganska enkla spårförhållanden för hundarna, med tanke på nattens regn som gjort att det inte var så snustorrt i marken.


 

Boxerkorsningen Selma avslutade sitt spår utefter asfalt.

 

 

Maya har kommit till slutet på sitt spår, där det låg en trädgårdshandske...

 

 

som hon nogsamt ruskade livet ur.

 

Eftersom Pju varit med till skogen och gått promenad med Berra och Triss, så var det hungriga valpar när vi kom hem.


 

När Pju gett dom di så somnade dom med trinda magar i ren "paltkoma".

 

Av Kicki Fredlund - 19 maj 2019 10:15

Det händer nåt nytt i valplådan hela tiden. Dom äter sin puré och vet precis hur man gör nu.


Dom är duktiga att gå på lådan när dom vaknar.


Idag började öronen resa sig på de minsta valparna.


 

Nyfiken moster Maya kom in och tittade på valparna medan jag gjorde rent i valplådan och Pju och Triss var ute på tomten.

 

Hon hoppade förskräckt bakåt när en valp gav ljud ifrån sig.

 


Dom är ömsesidigt nyfikna på vrandra.

 


Dom busar allt mer med varandra och testar att morra och prova rösten på olika vis. 

 

 

Snart vill vi ut härifrån.    

 

Av Kicki Fredlund - 18 maj 2019 15:48

För första gången sen valparna föddes så fick Pju följa med på promenad i skogen idag.


Vi var till sopstationen i Hedemora och gjorde oss av med lite skräp. 11-fikade på Erikshjälpen, köpte två stora pizzatallrikar för 10 kr/st. Jag har letat efter såna ett tag. Men däremot kunde vi inte lämna prylarna som vi hade med oss, för det var inlämningsstopp till den 9 juni.


 

Medan jag bäddade rent hos valparna, så fann dom sig väl tillrätta med att vänta i Pjus säng.

 

 

På ostadiga ben lät dom sig väl smaka av valpmaten. Med rumpan mot kameran ligger ena tiken, sen till vänster är lilla hanen, mellanhanen och största hanen. Till höger den andra tiken.

 

 

Sen blev det efterrätt hos mamma Pju.

 

 

Triss vill gärna smyga in till valparna. Jag är faktiskt lite orolig för hur det ska gå när dom kommer ut på golvet. Risken är att Triss vill lägga beslag på dom. Maya vågar inte gå in trots öppen grind.

 

 

 

Pju var nog rätt nöjd med att få komma ut i skogen igen.  

Storasyster Maya och lillasyster Pju. Pju som alltid varit så tunn är riktigt fin i kroppen trots att hon högmjölkar till sina snart 4 veckor gamla valpar.

 

 

Det ryms faktiskt 3 frallor i den relativt lilla buren. Det måste ju betyda att vi kan behålla en av valparna.



Av Kicki Fredlund - 17 maj 2019 18:27

Det blir inte många knop gjorda nu om dagarna. Tur att valparna är så lite krävande än. Dom äter och sover mest dygnet runt. 


Men nästa vecka blir det nog ändring på det när dom kommit mer på benen.


Jag har en trötthet i kroppen som jag inte alls känner igen. Ont i ryggen är jag van vid, men det här är en jobbig trötthet i hela kroppen.


I morse bakade jag i.a.f kubbar och två sorters snabbgjorda kakor.


Valparna har fått provsmaka burkmat för valpar idag. Tikarna och lilla hanen var på som sjutton, medan de stora hanarna inte tyckte att det var så märkvärdigt.


   

Dom är duktiga på att gå på lådan och kissa när dom vaknar, men ibland är det bara framtassarna som hamnar där.

 

 

Dom har börjat morra och testa på nån form av lite bus.

 

 

Men strax sover dom i en hög igen.

 

Jag rensar ogräs i rabatten, men det går så sakta framåt, eftersom jag får så ont i kroppen, så det blir bara korta stunder.


 

Gulltöreln blommar som mest just nu.


 

Den här gulltöreln (dilltörel) också, men den sprider sig så förbaskat och är omöjlig att hålla på begränsad plats.

 

Jag ska nog lägga ut på Tradera och se om nån vill köpa plantor av den.


  

Vintergröna säljer jag just nu på Tradera, liksom Jakobs stege och Bellis.


 

Pju är med mig när jag är rensar i rabatten, hon håller sig på tomten, utom när hon behöver göra ifrån sig, då pinnar hon iväg till allmänningen utanför tomtgränsen.


Av Kicki Fredlund - 16 maj 2019 11:12

Eftersom det verkade bli en varm dag, det var +7 grader kl 7 på morgonen, men det steg snabbt, så beslutade jag mig för att äntligen klippa gräset och göra det tidigt på förmiddagen.


   

Gräsmattan är hemsk, det minsta som finns är gräs, mest är det mossa, maskrosor och bellis.

 

 

Alldeles gulbrunt av mossa.

 

 

En hel korg med mossa räfsade jag ihop, men vet inte riktigt var jag ska göra av det. Knappast lämpligt att lägga det på komposten.

 

Ytterligare en klippning, eller snarare två, ska göras idag då både Berra och jag ska till Borlänge och klippa oss i e.m Det har inte blivit gjort sen före jul.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards