Alla inlägg under februari 2019

Av Kicki Fredlund - 9 februari 2019 17:12

I eftermiddag har jag och många från brukshundklubben varit och grattat klubbens eminenta köksansvarige Gunnel som fyllde 80 håromdagen.


 

Vi bjöds på goda sandwishar...

 

 

och hembakad tårta och minisemlor.

 

 

Födelsedagsbarnet med svärdotter (ex.)

 

Jag hade hämtat upp Kerstin på vägen dit, så vi samåkte till Gunnel.


Idag fick jag ett trevligt meddelande från Cindy, att Pju till slut börjat löpa, det var 9 månader sen sist.


Nu är det bara att hålla tummarna för att allt ska gå bättre den här gången.




Av Kicki Fredlund - 7 februari 2019 17:23

Ja, det var filmen Britt-Marie var här som jag syftade på.


 


Berra och jag har varit på cafébio idag på eftermiddagen i Säter. För 100 kr fick man biobiljett och kaffe med hembakad bulle före filmen.


Efter att ha sett En man som heter Ove, så vill jag inte påstå att den här kom upp i samma klass, men lagom feel good ändå.


Vi hade gått promenad med hundarna innan vi åkte, så dom kunde vara hemma i lugn och ro.


Vädret fortsätter att vara oberäkneligt, bara - 2 grader idag. Nu är det väl bara att vänta på ännu mer snö kommer ner under helgen.


Idag fyllde ett av barnbarnen, Tobias, 29 år. Det blev ingen resa till Borlänge för att gratta.



Av Kicki Fredlund - 6 februari 2019 08:55

Det skiftar snabbt i vädret nu. Nu har vi -21 grader igen, medan det igår bara var -4.


 

Det snöade ymnigt på gårdagens promenad.

 

 

Jag gick med Triss till sjön, medan Berra tog en kortare tur med Maya utefter vägen.

 

   

Det var jobbigt att ta sig fram på sjön. Trots kyla så kommer vattenslask upp ur fotspåren på isen.

 


Triss har då ingenting emot att det är snöigt och busväder.

 

Inatt har det varit en orolig natt med nästan ingen sömn allt. Det började strax efter att jag somnat, med att Maya var både rädd och förbannad. 


Katterna häromkring har ju börjat med sina serenader och det var slagsmål under vårt hus inatt. Det går ju bra att vara där eftersom det är snöfritt, men Maya blev rädd för oljudet och det tog lång tid innan hon lugnade ner sig, slutade skälla och gick och la sig igen.


Jag har haft en konstig magsmärta hela natten, det började igår. Det känns som om det vore nåt med äggstockarna, för smärtan är densamma som jag hade förr vid ägglossning.


Jag har ringt 1177 på morgonen, sköterskan som jag pratade med tyckte att jag skulle åka in till Falun akut, men jag avvaktar lite och ser hur det utvecklar sig.

 


Av Kicki Fredlund - 5 februari 2019 10:57

Jag har ganska många orkidéer. Jag brukar ställa dom i groventrén när dom inte blommar.


 

Eftersom gardinen skymmer, så hade jag inte sett att två av dom börjat blomma igen.

 

     

Så nu har jag 6 st som blommar i köket i stället.

 

Jag har varit ute och skottat lite snö idag också, får lov att ta det pö om pö för att orka. Men när jag gör det i rätt takt så är det ingen fara alls att skotta.


 

Men på framsidan får hundarna fixa sina egna gångar, här har jag inte skottat.

 

Nu ska jag strax gå ut med Maya, idag får Berra gå med Triss. Det har slagit om i vädret rejält och är bara -4 grader, men lite mer onödig snö hade det kommit i natt.


Av Kicki Fredlund - 4 februari 2019 14:02

Jag är betydligt bättre i ryggen idag, för igår släppte låsningen.


   

Snön har ju fallit ymnigt ett par dagar, men än är det inte lika mycket snö som det var förra året. Då gick snön ända upp till bordskivan. 

 

 

Idag fick även vi känna av kylan för det var kallt i morse.

 

 

Att hundarna valt platsen framför braskaminen är inte så konstigt.

 

 

Jag var t.o.m ute och skottade en del, reagerade på hur otroligt det är att snön kan hänga kvar på staketet, trots överhänget.

 

 

Jag tog med båda hundarna på promenad, Berra brukar ju ta Triss, men idag var det för kallt för honom att gå ut.

 

Av Kicki Fredlund - 3 februari 2019 10:03

Igår fick jag ett sorgligt besked om Mayas kullbror Allan (Travarens My Running Pride).


Han hade blivit så skadad vid olyckshändelse att han fick sluta sitt liv.


Det är den andra i den kullen som gått bort p.g.a olycka. För två år sedan drunknade Mayas bror Marre (Travarens Maharajah).


 

Jag har tagit mig friheten att använda Jessicas foto av Allan.

Av Kicki Fredlund - 2 februari 2019 11:39

Gårdagens "tacksägelsemiddag" på brukshundklubben, blev lika trevlig som vanligt.


 

Trevligt dukat, och som en fin gest från styrelsen fick alla som var där varsin ros.

 

 

Massor av god mat. Jag nöjer mig med att visa min tallrik, för min kamera var på dåligt humör och tog bara risiga bilder.

 

 

Ninnis Pelé, som har blivit en stor gosse nu, fick komma in i klubbstugan sen vi ätit klart. Han har bara ögon för sin matte när de tränade lite på att hålla en apportbock.

 

Idag är jag helt knäckt av ett sjujävla ryggskott.


Vaknade i natt av att jag inte kunde förflytta mig i sängen. Det var omöjligt flytta kroppen i liggande ställning.


Jag kan varken sitta, stå eller gå. Faan också!  Det kom ju så mycket snö igår att jag borde vara ute och skotta, men den här gången är det bara att inse sin begränsning.


Det är ryggläge som gäller.


I sängen har jag fått sällskap av Maya, hon som aldrig får vara där annars, men hon vill ju vara där matte är.

Av Kicki Fredlund - 1 februari 2019 15:07

Länge har vi varit på väg till Borlänge för att handla, men av olika anledningar inte kommit iväg.


Men idag blev det äntligen av. Det var bara två minus, så hundarna kunde följa med. Rikligt med snö var utlovat, så jag ville gärna komma iväg så snart som möjligt, för att kanske hinna hem innan det började snöa.


Jag hade nogsamt skrivit lista för allt som skulle handlas. Turligt nog fanns alla affärerna på Backaområdet.


Nu gällde det bara att ta alla ställen i rätt ordning, så det skulle bli så enkelt som möjligt.


   

Började på Arkens Zoo, men dom hade inte det täcke jag skulle köpa till Maya, men en kloslip blev det i alla fall.

 

 

Fortsatte in till Hööks, men fick gå tillbaka till bilen och hämta Maya så jag kunde prova täcket på plats. Hon var som vanligt nyfiken på allt.

 

Sen in på Coop, som är så attans stort, så jag fick fråga flera gånger om var varorna fanns.


   

På Coop drack vi vårt 11-kaffe. Jag tror dom missade att ta betalt för kaffet, trots att jag påpekade att det blev så billigt. 42 kr, och då ingick 2 paket tuggummi för 22 kr i den summan.

 

Jag fortsatte till apoteket, medan Berra gick till bilen med matvarorna. Där tog det lite tid, som alltid på apotek.


 

Nästa stopp var först Clas Ohlson, sen Elgiganten.


På Clas Ohlson skulle jag köpa en fläkt att sätta på kaminen för att fördela värmen bättre i rummet när man eldar. 


Jag hade sett att dom hade extrapris på en för 500 kr, men då sa expediten att den var inte lämplig för täljstenskamin, och den fläkte som var lämpad för det kostade över 1,000 kr (trots att den var nedsatt med 500 kr), så det blev ingen fläkt den här gången.


På Elgiganten skulle jag köpa två kablar, en ny till min Samsung läsplatta, för den gamla har det blivit veck på så den har blivit glapp, så den laddar inte alltid. Sen ville jag ha en kabel till skrivaren, som jag nyligen köpt, men skrivaren är trådlös, det visste ju jag också, men den hittar inte datorn.


Då blev jag visad hur jag på datorn skulle söka reda på och välja rätt skrivare. Det hade jag faktiskt gjort tidigare, även helt tagit bort gamla skrivaren från datorn för att den inte skulle kunna ta fel.


Inte fasen gick det, för när jag kom hem så kan jag fortfarande inte skriva ut, för datorn hittar inte skrivaren, eller om det nu är skrivaren som inte hittar datorn.


Sista stoppet i Borlänge blev IKEA. Åh fy fasen! Jag säger bara det. Det är nog det värsta jag vet att gå dit.


Jag skulle bara köpa en ny visp, som går att veva med handkraft och en hållare till läsplattan som jag sett att dom hade för en billig penning.


Startade med att leta på deras dataskärm vid entrén, jo det skulle finnas såna hållare vid hemelektronik, men var fasen fanns det?


Började leta på nedre planet, utan att hitta, inte ens med hjälp. Upp till övre planet, fasen så långt man måste gå, genom hela jäkla byggnaden. Efter flera förfrågningar, där dom som jobbade inte heller visste var det fanns. Nån ville ha ner oss en trappa igen, men till slut hittades det jag skulle ha på kontorsavdelningen.


Nu hade jag så satans ont i ryggen och knäna, så jag var på gränsen till gråtfärdig, bilkörningen hem blev en pina.


Hundpromenaden när vi kom hem gick ändå ganska bra.


 

Maya i sitt nya Back on Track-täcke, hon såg lite ut som läderlappen i slängkappa.

 

   

Jösses så inplastad vispen var, knappt att saxen tog sig igenom och risken att skära sig på den stenhårda vassa plasten var överhängande.

 

 

Klofilen var inte mycket bättre, rejält inplastad i alla delar den också.

 

 

Skönt att slippa laga mat, det blev bara att värma på gårdagens soppa.

 

Mat får jag förresten ikväll, för det är "tacksägelsemiddag" på klubben halv 7. Spännande att se vad vi bjuds på i år.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards