Alla inlägg den 27 december 2015

Av Kicki Fredlund - 27 december 2015 14:30

Det blev en annorlunda jul, men ändå inte.


   

Dan före dan gick Emelie med på hundpromenaden.

 

Det hade ju regnat en hel del kvällen innan, så droppar hängde fortfarande kvar i grenarna.

 

Det blev en selfie i skogen på Emelie med mormor.


Den 23:e på kvällen var alla som skulle stanna på plats.

 

Det blev lite trångt, men finns det hjärterum, så finns det stjärterum, även om Max hamnade på golvet.


Berra har tyvärr haft jätteont och våldsam klåda av sin bältros, så han har legat väldigt mycket.

Bl.a var han inte med på julaftons förmiddag då vi var 17 st som fikade. 


 

Tobias och Erika väntar smått i januari, då blir man farmorsmor för första gången.


Felix och Kim kom bara på fikat, sen fortsatte dom för att fira sin jul med Kims mamma.


Jag fick all hjälp jag behövde på julafton, så jag behövde inte anstränga armen så mycket.


 

Det kom ett blombud helt överraskande, med denna pampiga bukett från min syster Anita och hennes familj.


   

Nåt mer som var överraskande (och trevligt) var att Peters familj var här på julafton, dom brukar annars komma juldagen eller annandagen.


 

Ville förevisar en av sina julklappar, ett legobygge, som han satt ihop med bistånd av en äldre kusin.


  Maya njuter i Emelies knä.


På juldagen åkte Cissi, Emelie och Ludwig och hälsade på släkt och vänner i Säter, Gustafs och Borlänge.


Thomas och Katinka tog med sig småhundarna på promenad till motionsspåret här i Vikmanshyttan, på förmiddagen.


     

Berras och min skogsvända på eftermiddagen fick sällskap av Katinka Max och Victor.


Thomas stod för matlagningen den dan. Potatismos och kokt julkorv (den kom aldrig fram på julafton)


 

På kvällen blev det lite vin, ost och kex.


Men medan övriga såg på TV, så gick jag och la mig tidigt. Nu fick jag känna av att jag grejat lite för mycket. Jag var väldigt öm och svullen i både arm och bröstkorg. Det blev inte mycket sömn den natten.


Nu är vi framme vid annandag jul.


Redan kl 8 på morgonen åkte Nicklas och Natalie från Stockholm, så dom kom vid halv 11.


Då åkte vi alla (utom Berra) till Regina på fm-fika, jag plockade ihop en burk med kakor som vi tog med oss.


 

Vi satt i det fantastiska burspråket, så härligt stort. Jag följde med på den invändiga husesynen, för jag hade ju inte sett sen det blivit möblerat och klart. Men när det var dags för  att titta utvändig så åkte jag hem.


Regina och Jerker hade inbrott i sitt nyinflyttade hus för en vecka sedan. Dom kom hem på söndagkvällen från Skåne och såg att tjuvar brytit sig in genom ett fönster i Reginas "walk in closett", där hade dom letat sefter smycken och rivit ut allt som fanns att riva ut ur skåp och lådor.


Polisen varnar för att det kan vara nån liga som är i farten och just riktar in sig på smycken.


Tog en kortare promenad med hundarna på vägen hem.


 

Hann hem precis när Kim och Teo kom. Dom var på väg från julfirande i dalafjällen till Stockholm och var gulliga nog att stanna till här.


 

Mayas syster Bodil, tyvärr väldigt tunn då dom har svårt att få hull på henne. Hon var i löp och eftersom mamma Triss också är det, så var Triss lite i grinigaste laget...



 

men med Maya gick det bra att busa. Bodil är så otroligt lik mormor Skorpan.


Jag hade satt på fläskkarré i stekgryta, så jag lagade mat lite vid sidan medan Kim och Teo var här.

Thomas hade skalat potatisen redan innan. Så det var mest bara att göra såsen, som blev två, en med karl johan och en utan och en sallad.


       

Här väntas också smått, då Natalie och Nicklas ska bli föräldrar i maj. Mera farmorsmor blir jag.


Efter middagen började Thomas och Cissi packa ihop, för på nyheterna pratade dom om snökaos i sydvästra Sverie till natten. Så i stället för att vänta med att köra hem idag efter frukost, så kom dom iväg vid 6-tiden igår.


Det var nog rätta beslutet för när jag hade kontakt med Cissi i morse så snöade det i Göteborg.


Här finns fortfarande ingen snö, men det har plötsligt blivit kallt. På julafton var det 6 plusgrader, igår 4 minus (som kändes ännu kallare, för det blåste) och idag är det - 9 grader!


Men nu är det vardag igen. Egentligen skulle Berra och jag gått på bio idag och se En man som heter Ove. Men Berra ligger igen, så vi får ta det en annan dag, den går ju i flera dagar.


Thomas och Katinka hade sett den redan på förhandsvisningen i Trollhättan (filmen är ju inspelad där, i ett område inte så långt från dom).


Det blev ett långt inlägg idag, men det var lika bra att ta hela julen i ett svep.


Nu ska jag rota lite i kylskåpet, sillsallad och skinkmackor tror jag att det får bli. jag får väckaa upp Berra så jag slipper äta ensam.



  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards