Alla inlägg under september 2014

Av Kicki Fredlund - 26 september 2014 08:57

Gårdagen blev verkligen fullspäckad.


Vi åkte till Borlänge direkt efter frukost, skulle fylla på matförråden på ICA Maxi. Det fanns bl.a färsk laxsida för 79 kr/kg. Eftersom vi ofta äter lax (att göra en större bit i ugnen är ju bara så gott), så passade jag ju på nu när priset var ungefär det halva normala.


En snabbis in till S-O hann vi också med, han hade som vanligt jobbat natt och som vanligt sovit alldeles för kort tid.


Sen gick vi med hundarna på skogsprommis i Tjärnan. Det är så skönt nu när vädret är svalare och hundarna inte behöver lida av värmen längre.


 

På väg hem från Tjärnan såg jag den största flock tranor jag nånsin sett. Inte lätt att få en bra bild med mobilen från vägen.


Jag stannade även till en kortkort stund hos en som ville att jag skulle titta på svampar i hennes trädgård. Det var kopiösa mängder av några som såg ut som honungsskivling, men jag var osäker, och jag tror att det bara var några som liknade den svampen.


Vi hann precis hem och sätta på kaffet, väntade nämligen fikagäster halv tre.


Lena hade ringt för ett par dagar sen och sagt att hon skulle ha någon med sig, det skulle bli en överraskning för Berra, och det lovar jag attt det blev.


 

Den som var med Lena var nämligen Monica, som arbetade i stallet hos Berra för drygt 30 år sen.

Oj, så mycket det fanns att prata om. Dessvärre fick vi nästan köra iväg dom efter tre timmar, för vi skulle åka på teater, som började kl 19.


Vår dag avslutades på Folkets hus i Säter där föreställningen Ta det rätta ta Cloetta gick endast den dan. Men dom turnerar och har en föreställning i Hedemora den 1 november. Jag kan verkligen rekommendera att se den. Speciellt om man är lite äldre, för det var en härlig och rolig nostalgitripp i 50 och -60talets anda.

Dom fick med publiken i allsång och att delta i föreställningen, som t.ex skolklass som skulle säga efter "fröken".

Det var fullsatt salong .


Efter två års turnerande med nostalgiföreställningen "Ta´t lugnt ta en Toy" kommer nu uppföljaren "Tag det rätta, tag Cloetta" En underhållande och musikalisk berättarresa genom 50/60-talet
”Plikten framför allt” står det på enkronan och solen lyser över vår kärnfamilj. Pappa får 3 veckors semester med löning och mamma köper nylonstrumpor. Köpefrukt är sällsynt och nymodigheten i kiosken är glassen Top Hat! Snoddas sjunger haderianhadera i folkparkerna. Hagasessorna och lillprinsen pryder tidningssidorna, men den riktige kungen heter Elvis.
Kvinnorna börjar ta sig ton. I Jukeboxen sjunger Lill-Babs ”Mina kärleksbrev dom vill jag ha igen!” Mammor börjar förvärvsarbeta och klassen får sitt första skilsmässobarn. Vår gamla träskola rivs och istället bygger man en i tegel. Vi unga läser Bildjournalen och lyssnar på radio Luxemburg. John Lennon och Yoko Ono uppmanar från tevesängen: Make Love Not War!
Solveig Bergqvist Larsson, Cecilia Kyllinge, Bengt Kyllinge och Anders Larm bjuder på minnen och musik vi minns.

Föreställningen i två akter, 1 tim 35 min inkl 20 min paus.


Av Kicki Fredlund - 26 september 2014 08:01

I onsdags kväll hade jag valpkursen igen. Eftersom det var på kvällen så delade vi träningen utomhus och inne allt eftersom mörkret kom.


 

Valparna är ju bedårande söta t.ex Nelson här.


 

Här tränar Alexander på kommandoordet "ligg" med  sin lilla Stella.


 

Man blir trött av att träna, så Stella slocknade på golvet.


 

Det är lite extra pyssel också att ha kurs. Man lär ju snygga till i klubbstugan när deltagarna åkt hem.

Diska och torka av bord och bänkar så klart, men även sopa golv och skaka av mattor vid behov.




Av Kicki Fredlund - 24 september 2014 13:46

 

Fick så trevligt besök till förmiddagsfikat. Kunde ägna oss åt lite skvaller, gammalt som nytt.

Jag hade bakat en äppelkaka på morgonen, för jag visste att dom skulle komma. Skänkte lite djupfrysta murklor, som skall bjudas på ett kalas som snart ska ske.

Av Kicki Fredlund - 24 september 2014 07:41

 

En rejäl sak för att hissa upp vatten ur brunnen.

Av Kicki Fredlund - 24 september 2014 07:34

 

Bild från Gotland och Tofta strand, där det var gott om sanddyner för Maya att springa på


Av Kicki Fredlund - 23 september 2014 11:36

Fasen också! - 1,1 grad inatt. Jag vill inte ha nattfrost än, det tar kål på mina blommor.


Baksidan på tomten har nog haft det ännu kallare, för där var det rejält med frost i morse.


 

Det var så pass svalt inne på morgonen att jag tände en brasa, den första för säsongen.


 

Skorpan placerade sig omgående vid värmen och fick strax sällskap av Maya.

Av Kicki Fredlund - 23 september 2014 11:00

   

Telenor hade ju gett löfte om 4G med bättre mottagning än nåt annat, men det löftet hölls inte alls.

Jag fick t.o.m ta med dator och router till brukshundklubben för att bevisa att jag inte har mottagning nog i Vikmanshyttan.


 

Mätningen där visade dessa värden (som inte heller är utlovad fart). Men i Vikmanshyttans hade jag inte ens 1 Mbit.

Aldrig mer ska jag lita på deras löften.



Av Kicki Fredlund - 22 september 2014 09:50

Jag hade valpkurs igår och var lite orolig för det utlovade regnet, men hade sån tur att regnet kom precis när vi var klara.


 

Här är gänget som ska lära sig ord som sitt, ligg och kom. Jag har aldrig tidigare haft en hel grupp där alla är dvärghundar, dessutom 6 av 8 korsning med kinesisk nakenhund. De två övriga är blandade med dansk svensk gårdshund.


 

Yngst i gänget är blott 10-årige Karl med sin 4 månader gamla Kipling.


Regnet, som dröjde så lämpligt, tog mer än väl revanch sen, för det spöregnade resten av dan och kvällen och en bit in på natten.


Sen tog blåsten vid och det blåser fortfarande kraftigt, hörde på radion om kullblåsta träd över vägar och nedblåsta kraftledningar.


 

Här är det mest björklöv och deras frön som rasat ner och ligger klistrade i blötan.


Regnmätaren var knökfull när jag tömde den på morgonen, det har nog kommit uppåt 40 mm.


Nu ska jag ta reda på en bulldeg som står och jäser.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards