Alla inlägg under september 2014

Av Kicki Fredlund - 11 september 2014 08:54

 

Det här är verkligen havet, man ser inget land i horisonten.

Av Kicki Fredlund - 10 september 2014 10:33

Igår var vi in till Borlänge på dan!


Dels skulle jag kolla var mina glasögon tagit vägen, som jag väntat på i tre veckor nu. Dom hade inte gått från England än.


Mötte Helena på Kupolen, vi satt och pratade på en bänk medan Berra var och köpte ett klockarmband. Nu blev det en ny klocka i stället, för priset för ett armband var lika mycket som för klockan (hoppsan!)


Så köpte jag ett tikskydd. Triss löper ju nu, men med tre tikar, så kan det nog vara bra att ha ett extra par. Dessvärre fanns dom inte i trikå, dom jag köpte senast har varit jättebra, men nu var dom i nåt nylonaktigt tyg och måste fästas runt midjan jättetajt för att inte glida av.


Jag vet inte om Skorpan också löper, i så fall med ett "tyst" löp för andra gången. Hon är svullen i vulva som om hon höglöpte men inget blod.


Vi var även hem till barnbarnet Felix och fikade, han hade hämtat biljetter till fredagens föreställning i Borlänge av musikalen FootLoost, som var Cissi och barnbarnens present till Berras födelsedag.


Vi tog en promenad med hundarna i Tjärnan innan vi kom hem.


 

Jolly hittade så klart en pinne att bära.


 

Men det blev snart tre mot en, för dom andra ville också ha pinnen.


 

Envisast av alla är den minsta, hon ger sig aldrig.


Igår kväll startade jag ringandet, för att få tag i dom som anmält sig till valpkurs. Trodde jag skulle slippa ha nån i höst, men det ser ut att bli ett gäng kinesiska nakenhundskorsningar igen. Jag startar upp redan i morgon kväll.


Nu ska jag ha förmiddagskaffe, har suttit vid datorn hela morgonen, har bl.a skickat in fler bilder från Visby till klubbens webmaster, så dom kommer ut på hemsidan.

Har även lagt ut flera temabilder, men jag är långt ifrån ikapp, vet knappt om jag blir det heller.

Av Kicki Fredlund - 10 september 2014 10:15

 

När vi åkte hem från Borlänge igår var det tvärstopp i trafiken mot Säter. Det gick inte ens att smyga fram. Vad som orsakade stoppet vet jag inte , men i 10-15 minuter blev vi stående.

Av Kicki Fredlund - 10 september 2014 10:11

 

Det är väl ett hösttecken att blåbären tappar sina blad, men det gör det onekligen lättare att plocka dom, för nu syns dom i alla fall.

Av Kicki Fredlund - 10 september 2014 10:03

 

Det är gott om såna här rullar på hövallarna. Det var länge sen man fick se några hässjor.


Av Kicki Fredlund - 10 september 2014 09:40

 

Ett tag trodde jag att jag skulle få nöja mig med den här bilden under temat fågelliv. Men det var ju inte mycket liv i den fågeln som utgör gatukonst i närheten av hamnen i Klintehamn.

Av Kicki Fredlund - 10 september 2014 09:31

 

Mellan Visby och Klintehamn finns en försäljare av vindfångare. Det är en hel flock av dom som syns från vägen.

Av Kicki Fredlund - 9 september 2014 09:03

Mitt bloggande går inte så snabbt, men eftersom jag gör det för mitt eget minne, så spelar det inte så stor roll för mig att det dröjer ibland.


På måndagen förra veckan, efter två dagar vid solig ringside, så såg jag ut som en tvättbjörn i ansiktet, vit runt ögonen efter glasögonen och vit mellan ögonbrynen av att ha kisat mot solen i timmar.


Det var den dan vi skulle ha som extra dag för att åka på ytflykt på ön och se oss om lite mer.


Vi hämtade upp Ingrid vid 10-tiden och hon var vår guide under dagen.


     

Vi åkte söderut, för Hoburgen var vårt mål, men vi stannade även till på vägen bl.a för att jag skulle fotografera.

   

Hoburgsgubben med sin gulmålade näsa


       


 

Ingrid har tagit den här bilden när vi plockade fram fikakorgen som var med.

 

sen svalkade sig hundarna nere vid vattnet.


 

 

Jag älskar den gotländska naturen, som är så totalt olik den vi har här i Dalarna.


Vi rundade Gotlands sydligaste del och vände norrut igen.

 

Fina amkossor gick i hagar utefter vägen.


Jag ville gärna åka genom Hemse. En av mina käraste vänner, MayBrith Janewall kom därifrån.


 

Det visade sig att Kupans secon handbutik, där Ingrid brukar hjälpa till, fanns i Hemse. Tur hade vi också att just då hade dom rea, så ALLA kläder kostade 20 kr/st. Berra fick en snygg kortärmad sommarskjorta och jag en blus. Provade också en vit linnekavaj, men den var tyvärr lite trång över magen.


På kvällen var vi bjudna hem till Ingrid på middag. Pannbiffar på rådjur var inte fy skam, såna läckerheter kan man få på Gotland, när Ingrid har en son som är duktig jägare.


Det blev inte så sent, för tröttheten gjorde sig gällande och vi skulle upp tidigt på tisdagen för att ta båten hem.


Tisdag:

Som jag skrivit tidigare så blev det ingen hemfärd på tisdagen. Vi missade båten, som jag trodde gick kl 8, men som gick halv 8.   

Klantigt så klart, men ingen katastrof. Hundarna hemma fick stanna på pensionat en extra dag. Jag fick ringa till Avesta lasarett där Berra skulle vara på onsdag morgon och ändra tiden.

Vår biljett fick vi byta utan extra kostnad, trots att den inte var ombokningsbar, men eftermiddagens båt hade inga bilplatser kvar så vi fick ta onsdag morgon. Det var egentligen bra, för jag vill inte gärna köra bil i mörker nån längre sträcka.


 

Stugan fanns ju kvar så det var bara att flytta in igen.


Nu fick vi i stället möjlighet att åka och besöka travbanan i Visby, där vi aldrig varit.

   

Dom hade jättefina stallar, med massor av hagar och fina grönområden. Här pågår inkörning av en ett-åring.


Plötsligt på dan blev jag så otroligt trött och kunde inte fatta varför, tills jag kom på att vi hade ju tagit åksjuketabletter på morgonen inför den tänkta båtresan   

Berra sov gott i flera timmar när vi kom tillbaka till stugan, medan jag nöjde mig med en tupplur på 30 minuter, men sen slappade jag med en bok.


Åkte in till Klintehamn och köpte lite sallad till kvällsmat och lite bröd till frukost, för allt hade ju tagit slut.


På onsdag morgon var vi i mycket god tid vid båten, havet var lugnt och jag struntade i åksjukemedicinen och det gick bra. Vi var lyckligt hemma igen till eftermiddagen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards