Direktlänk till inlägg 21 september 2022

Den närmar sig.

Av Kicki Fredlund - 21 september 2022 09:48

Med bara 2,5 plusgrader i morse och 1 plusgrad i natt så närmar sig den första frostnatten.


Hösten är så vacker just nu, 14 grader och solsken igår, men nattfrosten får gärna vänta ett par veckor till, så blommorna får leva ytterligare ett tag ute i sina krukor.


Vi åkte till Tjärnan igår med hundarna, vi skulle ändå åt det hållet för jag var tvungen att åka till Apoteket för nya ögondroppar. 


Mina ögon är för bedrövliga och blir bara sämre. 


Igår ringde jag till ögonkliniken på Falu Lasarett och frågade varför jag aldrig får nån undersökningstid, min remiss har legat där sen den 20 januari, det skulle ta max tre månader att få en tid.


Sköterskan kunde bara beklaga att de låg efter så mycket, jag kunde ju vända mig till Västerås eller Örebro men det hoppas jag att jag ska slippa.



 

Eftersom jag plockat så mycket blåbär, så gjorde jag en blåbärskaka i stället för hallon som jag brukar ha.

 

   

Maya spanar och lyssnar, kanske var det på hackspetten som var ovanligt högljudd.

 

 

Efter att ha sprungit som tokar, så var dom tvungna att stanna upp lite för att flåsa.

 

Onyx skrek plötsligt till och kom rusande medan hon fortsatte att skrika. Jag blev livrädd och tänkte ormbett! Men det var en stor geting som satt sig fast på ryggen på henne, så jag fick skrapa loss den från hennes rygg. Puh!


Det blev en del svamp plockat, mest gula kantareller, men även några smörsoppar, årets första för mig.


 

Men nåt som jag inte kommer att plocka i år är lingon, det är nog första gången som jag avstår.


Jag plockar ju inte åt andra längre och själv har jag både lingon i frysen och även gott om lingonsylt.


Nu ska jag fortsätta med dammsugningen, gjorde ett uppehåll en stund för att vila ryggen.


Jag har även tvättat ett par maskiner med sommarjackor, det är väl dags att hänga undan dem nu.



 
 
Ingrid

Ingrid

21 september 2022 11:15

Hoppas att du snart får en tid för dina ögon. Det är ju verkligen viktigt att synen fungerar.
Jag kollad hur kallt vi har haft det i natt och det var +5º, men visst närmar frostnätterna sig, men ännu har vi klarat oss.
Den där blåbärskakan såg läcker ut!
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

22 september 2022 09:00

Sköterskan skulle göra så gott hon kunde för att peta in mig nånstans.
I natt var det 0 grader, så nu står det inte på förrän blommorna ryker.
Jag gör den kakan flera gånger i veckan ibland, men med hallon, snart får det bli med äpplen, man tar vad man har.
Ha det så gott du också!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 28 mars 17:48

Idag fick jag sätta lite fart på förmiddagen. Berra hjälpte mig att skaka mattor innan han åkte på sin dagverksamhet, sen röjde jag undan lite, dammsög, torkade golv och la på de skakade mattorna.   I kväll kommer Cissi och Martin från Göteborg. ...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards