Direktlänk till inlägg 29 juli 2022

I princip klart.

Av Kicki Fredlund - 29 juli 2022 18:25

Idag var det bara en målare här. Allt är i princip färdigmålat, killen som var här gick bara runt och kollade om det fanns nån fläck av färg, vitt på det röda eller rött på det vita.


Han målade på minsta lilla fläck.


Vi bjöd honom att fika med oss på altanen när det var dags för 11-fika. Jag hade bakat kubbar och vaniljhorn på morgonen.


Det visade sig att han bara var 18 år gammal, jag hade gissat på 25. Han berättade på knagglig engelska hur fattigt det var i hans hemland Kosovo och hur bra han trivdes med svenskarna, som han tyckte var öppna och trevliga.


 

Det är en ställning kvar, för där ska en vindskiva bytas ut på gaveln.

 

 

Altanen är så fräsch och nymålad nu att jag behöver skura golvbrädorna.

 

Igår kväll var vi bjudna på middag i Milsbo på Björkbackens Stuteri. 


Berra körde ofta deras hästar medan han var aktiv. Bl.a B.B.S Vitus, B.B.S Biggles, m.fl


Vi har inte varit där sen vi flyttade hit till Vikmanshyttan, så det var mer än 14 år sen.


Jag var bedrövligt dålig på att använda kameran. Margareta hade en alldeles fantastisk trädgård, med otroligt vackra blommor, som jag helt missade att fota.


 

Bosse var sig väldigt lik. Han och Margareta har varit gifta nästan lika länge som Berra och jag (dom gifte sig 1964).

 

Vi blev bjudna på en fantastisk god potatisgratäng och till det tjälknöl på älg.


 

Barnbarnet Jenny, duktig travkusk, henne hade vi inte träffat sen hon var liten.

 

Då när hon hade en häst gjord av björkstammar i lagom storlek. Den trähästen fick bandage på benen och fick följa med i hästburen när B.B.S Vitus startade.


Idag har vi plockat ganska mycket hallon, efter maten blev det hallon med gräddmjölk. Mums!


 
 
Anki

Anki

29 juli 2022 20:10

Så skönt att målarna är klara ... och trevligt fikasällskap hade ni också.
Kul också att träffa vänner man inte sett på länge ... åren går fort!
Jag är ingen bärplockare, men hittar jag hallon så brukar jag ändå inte kunna låta bli, för det är nog mitt favoritbär!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

30 juli 2022 09:01

Ja, nu är det skönt att kunna plocka tillbaka efter allt som plockats undan, medan målarna varit i farten.
Jag har älskat att plocka bär, men nu är det ett nödvändigt ont, eftersom vi äter blåbär dagligen.
Men nu är det ett smärtsamt företag att bara gå i skogen, än värre att plocka bär och svamp.
Hallon är även min favorit, hellre det än jordgubbar.
Kram

 
paula

paula

29 juli 2022 21:13

Ni hade allt några minnen att prata om, när det varit så länge sen ni sågs. Kul! Tjälknöl, när åt jag det senast, en favorit, speciellt om man får tag på älgkött. Helgkram från pörtet

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

30 juli 2022 08:56

Ja, det var en trevlig kväll.
Tjälknöl alltid lika gott, men väldigt sällan vi äter det.
Kram

 
Ingrid

Ingrid

30 juli 2022 15:05

Så härligt att målningen är klar nu. Det har verkligen gått undan!
Tjälknöl har jag aldrig ätit, men jag vet ju vad det är och det låter så gott, så jag förstår att det var en delikat middag.
Ha det så bra!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Göran

Göran

30 juli 2022 15:29

Tjälknöl minsann! Roligt att vår lanskapsrätt här i Medelpad nått utanför gränserna och ut i landet. Visste du att den tillkom av ett misstag? Ragnhild Nilsson i Torpshammar (Ånge kommun) bad sin man att ta fram en älgstek ur frysen o tina den i ugnen några timmar. Men maken glömde bort steken som hittades först nästa morgon. Då försökte sig Ragnhild på att lägga den i saltlake i några timmar och resultatet blev denna tjälknöl som är så god. När lokalradion här utlyste en tävling om vår landskapsrätt så skickade hon in receptet och vann. Nån gång på 80-talet om jag minns rätt.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Kicki Fredlund

31 juli 2022 19:13

Tack för den upplysningen om tjälknöl, det visste jag inte. Intressant.
Själv har jag aldrig haft förmånen att göra den på älg, jag har fått hålla till godo med nötkött.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards