Direktlänk till inlägg 25 juni 2022

Växter.

Av Kicki Fredlund - 25 juni 2022 09:46

På morgonen skulle jag ut och rensa lite ogräs innan det blev för varmt.


Men det var ett hopplöst företag nu när ogräset tagit över på så många ställen.


Jag fotade lite blommor i stället.


Igår exploderade värmen, så de som firade midsommarafton behövde inte frysa. Vi hade 40 grader på altanen när solen låg på. Klockan 21 var det fortfarande 24 grader.


 

I en ampel vid entrén har jag köpt en surfina med dubbla blommor.

 

 

Rhododendron blommar hyfsat bra i år.


 

Det gör även den storblommande klematisen.

 

 

För att inte tala om paradisbusken, som nu blommar ända uppe vid garagetaket.

 

 

Jakobs stege, blågull, som jag haft så gott om, har jag nu bara några enstaka. Det gäller både den vita och den blå.

 

 

Det är inte bara av godo att ha en blommande syren som skuggar altanen.

 

 

För den skräpar ner, det hjälper föga att jag sopar dagligen.

 

 

Lite kuriosa. Jag visste inte att man kunde övervintra en paprika. Jag hade kvar en av fjolårets plantor som en grön växt, när den började blomma igen i våras och nu har en liten mogen minipaprika.

 

 

I våras fick jag två små skott av Inger Fjellman. Nu blommar både den ovanliga pelargonen, som doftar skog om man gnuggar på bladen och fuchsian. Fuchsia har jag inte haft nån på många år

 

Är det nån som vet namnet på pelargonen med den ovanliga doften?


 
 
paula

paula

28 juni 2022 15:15

Tack vare appen jag skaffade går jag nu o fotar alla möjliga blommor, igår hittade jag jordrök! Himla kul är det fast jag glömmer förstås snart vad dom hette. Nu inväntar jag regnet, Daniel är redan placerad under min stol så jag anar åska i luften. Hoppas på lite lättnad i värmen. Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

29 juni 2022 12:10

Det kom massor av regn i Borlänge, men ingenting här hemma, bara ett par korta skurar på kvällen.
Idag är det lite mänskligare väder.
Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards