Direktlänk till inlägg 1 september 2021

Sällskap i skogen.

Av Kicki Fredlund - 1 september 2021 17:10

Idag går vi in i den första höstmånaden, även om redan halva augusti varit ganska höstlik.


Vi fick besök av Marianne på f.m då hon lämnat av en av sina hundar hos veterinären för operation, att hämtas senare under dagen.


Det innebar att vi hade sällskap till 11-fikat.


Sen åkte vi gemensamt till skogen för hundpromenad och svampplockning.


       

Mariannes hundflock fungerar alldeles utmärkt med Maya och Onyx. Lilla Nala var väldigt förtjust i Onyx och höll sig gärna nära henne.


Trattkantarellerna ser det ut att bli ett rekordår av, för jag har nog aldrig sett så många var man än gick. Ännu för små att plocka rakt av, men det blev i alla fall ca 7 liter sen vi skummat av de största.


Marianne nöjde sig med att plocka gula kantareller, som hon sen lämnade kvar hos oss.


 

Trots att vi går i den här marken flera gånger i veckan så levererar den svamp hela tiden. Kantareller som tidigare dolts av mossa är plötsligt fullt synliga.

 

Marianne, som hade fler ärenden att uträtta, fortsatte till sitt när vi lämnade skogen efter en timmes svamp/hundpromenad.


Berra och jag tog hand om svamprensningen på e.m


Karins lasagne, en räddare i nöden när man (jag) inte vill/orkar laga mat


Efter det var jag ut och klippte gräs i 40 minuter, då har jag hälften kvar till i morgon.


De sista (?) hallonen plockde Berra in, det blev ca 1 liter.


Är det nån som tittar på den svenska serien Hjertson? Det var ju 3:e avsnittet igår och jag fattar ingenting, varken av vad som händer eller vad den går ut på. Men lik förbaskat fortsätter jag att titta, kanske klarnar det längre fram.



 
 
paula

paula

1 september 2021 23:44

Jag plockar mest bara Karl-johan men de är inte fy skam. Inte en enda taggsvamp har jag sett i år. De brukar vara tidiga. Ni går i så fina skogar där det är lätt att gå. Här är det bröte överallt, massor av grenar och kvistar, stenigt underlag som är bedrägligt och svårgånget. Inte hittat en enda mossig skog ännu. Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

2 september 2021 09:10

Det finns gott om kalle nu, men dessvärre fortfarande mest maskätna.
Jag har hittat ganska mycket taggsvamp på de första svampturerna i juli, men nu ser jag inte så många som är plockbara längre.
Ja, vi har en del fina skogar kvar än, trots att det försvinner minst en svampskog om året p.g.a kalhuggningen.
Trist att din skog hitintills varit stenig, det är verkligen drygt att gå i sån skog, Berra kan det inte alls.
Kram

 
Anki

Anki

2 september 2021 07:33

Härlig skog! Jag väntar fortfarande på svampen :)

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

2 september 2021 09:06

Trots alla kalhyggen, som decimerat våra svampmarker, så finns det, tackolov, fortfarande några favoritskogar som inte ligger för långt bort.

Den som väntar på nåt gott.. (väntar alltid för länge) :-)

 
Ingrid

Ingrid

2 september 2021 13:41

Jag såg två avsnitt av Hjertson och bestämde mig för att inte se fler, men igår började jag ändå att titta, men bara en stund, sen bytte jag kanal.
Ser du på Deg? Det är också en serie som gör att man skäms över att den är svensk.
Kram

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

2 september 2021 15:28

Jag började titta på Deg, men har inte bestämt än hur jag gör med fortsättningen.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards