Direktlänk till inlägg 29 juni 2021

Trädgård och blommor och första kantarellerna.

Av Kicki Fredlund - 29 juni 2021 12:33

I morse innan det blev för varmt var jag ute och plockade grässtrån ur rabatten. Gräset växer i mängder över blommorna, som ändå är meterhöga.


Nu är det vidriga 28 grader i skuggan. Vill inte ens tänka på hur varmt det är på altanen. Att gå ut dit barfota går inte, för då bränner man sig under fötterna.


 

Igår, på hundpromenaden, så plockade vi några små gulingar, det var årets första.

 

 

Stjärnflockan sprider sig mer och mer för varje år. 

 

På håll är dom ju ganska intetsägande med sin svagt rosa färg, men på nära håll är den vacker.


 

Vitpyttan blir dessvärre undanskuffad av stjärnflockan.


 

I skymundan kommer också den här lökväxten, som jag inte vet namnet på. Den är snart begravd mellan övriga växter.

 

 

Här är fler som brer ut sig, men det gör mindre för under ligger vintergröna (vinca).

 

   

Det är även helt ok att backnejlikan sprider sig, eftersom den mest växer i kanterna.

 

 

Tomaterna sköter sig.

 

 

Men det gör inte gurkan. Hur sjutton kan det vara bara hanblommor på plantorna. Jag har redan kastat bort 2 st av 6 och det ser inte ut som om jag får några gurkor alls i år.

 

Först trodde jag att det var pollinering som saknades, men det finns inte en enda honblomma.


Idag plockade jag upp några potatisar ur hinkarna där jag satte några i våras.


Värmen tar kål på mig. Jag tror att den nya cancermedicinen (antiöstrogen), som jag nyligen bytt till, är en del av orsaken till att jag svettas med enorma vallningar.


Fasen, inte kul att känna sig som om man vore i klimakteriet när man snart är 80 år.


I eftermiddag ska jag åka och assistera Helena när hon ska veterinärbesikta och vaccinera sin labbekull.


Och i kväll kommer Cissi och Martin från Göteborg.



 
 
Ingrid

Ingrid

29 juni 2021 18:23

Stjärnflocka tycker jag är jättevackra. Jag hade dem i en rabatt på Stenstugu, men tog ingen planta med mig hit till Odvalds.
Vi har varmt vi också, men inte så varmt som ni.
Hoppas att det svalkar av så att ni får en skön kväll i alla fall.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

29 juni 2021 19:14

Det blir inget Gotland för oss i år, annars hade jag kunnat ta med en stjärnflocka.
Det blir så stressiga veckor i augusti, när utställningen i Visby är.
Cissi och Martin gifter sig 14 aug. 4 september är det utställning i Leksand, så det blir lite tajt att även få in en gotlandsresa. Vi hade dessutom hoppats kunnat stanna lite längre.
Nån svalka känner jag inte av än, det är äckligt varmt.
Kram

 
paula

paula

29 juni 2021 22:54

Så tråkigt att du ska behöva lida av värmen när du inte gjort det förut. Jag har aldrig tålt värme, o Simon har blivit likadan. Han åkte gladeligen söderut på sin första semester och blev totalt sönderbränd. Han kommer aldrig att åka till sydligare breddgrader igen o mår dåligt även här hemma när det blir för varmt. Kul att du får kärt besök! Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

30 juni 2021 09:50

Jag har inte mått dåligt av värmen tidigare, jag har bara aldrig tyckt om att sola. Men nu är det vidrigt att svetten flödar hela tiden när det är för varmt.
Kram

 
Skyttlat

Skyttlat

29 juni 2021 23:32

Stjärnflocka som är så fin! Du får börja sälja frö, för den är dyr att köpa som färdig planta. Den tar visst lång tid från frö till planta?
Kan den gula vara den här?
https://www.grobar.se/Vaxtdatabas/189/Guldlok
Så fina små kantareller.
Ha det gott i värmen och kram! ☀️😊

http://skyttlat.blogspot.se

Kicki Fredlund

30 juni 2021 09:48

Tack för tipset! Visst är det en guldlök. Man kan visst äta den också.
Idag är det ett helt annat väder, det regnar och är bara 15 grader.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards