Direktlänk till inlägg 23 juni 2020

Triss

Av Kicki Fredlund - 23 juni 2020 13:25

Den här hemska värmen är jobbig för alla och envar, i alla fall i den här familjen.


Jag sitter mitt i nåt som borde vara korsdrag utan att det fläktar det minsta.


Just nu är det 28 grader, men det stiger hela tiden, så det blir säkert minst 30.


Jag är orolig för Triss, det har jag varit redan innan värmeböljan.


Hon är sig inte lik, sitter ofta i sin egen värld utan att reagera när man pratar med henne (det är inga fel på hörseln).


Hon går ofta undan och ligger på nåt eget ställe, t.ex.i hallen.



Hon står ofta och är i en egen värld, som här på altanen. 

 

  

Eller här ute på tomten. Det händer när jag ska kalla in henne, att jag får gå ut och putta på henne för att hon ska vakna till.

 

 

Nu har hon lagt sig på kylmattan i hallen.

 

Triss börjar bli gammal, hon blir 9 år nästa månad. Skulle ju kunna få många år till, men dessvärre tror jag inte det. Hon börjar stelna till allt mer och jag märker att hon inte gärna står nån längre stund utan att börja knäa.


Det är så sorgligt när man vet att tiden för en älskad hund börjar löpa ut.


Det är det allra värsta med att vara hundägare.


   

 
 
Ingen bild

Ingebritt

23 juni 2020 14:23

Förstår att det känns jobbigt med att se att Triss inte är sig lik. Har upplevt det med mina katter. Hur påverkas Maya och Onyx?

Kicki Fredlund

23 juni 2020 16:11

Det är lika svårt varje gång att veta när det är för jobbigt för hunden, så det inte längre är försvarbart att vänta, men än är det inte dags i alla fall.
Maya och Triss är som vanligt, men Triss är mer irriterad på dom.

 
Ingrid

Ingrid

23 juni 2020 15:52

Så tråkigt att Triss inte mår bra. Det är synd om henne och det är synd om er. Hoppas att värmen ger med sig snart, då kanske hon piggnar till igen.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

23 juni 2020 16:09

Ja, jag hoppas att hon ska bli piggare när det blir svalare. Men dessvärre tror jag inte det.
Värmen vi har nu är vidrig. Det går inte att göra nånting, varken ute eller inne.
Kram

 
Ingen bild

Hillevi

23 juni 2020 16:16

Kära Triss, förstår att det är tungt att se henne svacka. Men hon har det så otroligt bra och det bör vara en tröst hur det än blir. 💕

Kicki Fredlund

23 juni 2020 16:49

Det är det jobbigaste. Enklare när allt går fort och det inte finns några val.
Jag väntar på en e-postadress till dig. Jag vill ju höra av dig oftare.

 
Herr Nilsson Fru

Herr Nilsson Fru

23 juni 2020 16:49

Stackars Triss och er, ja som hundägare är de värsta när man förlora dem. Och se när de inte mår bra och man inte redigt vet vad det är, man öskar de kunde prata och berätta. Min Lillan är inne på sitt 13 år och en stor hund, man glädjs för varje månad som går och hon är med. Nu mår hon kanonbra och är pigg som få sedan hon fick tabletter mot värk och inflammation. Jag vågar knappast tänka på den där dagen som komma ska.

Konstigt de är så vart uppe i norr och lite sämre här nere i söder. Fast idag är de varmt och gott men lite moln som då och då skuggar solen. De har lovat vi ska få kanonväder nu närmaste veckan. De ser jag fram mot, jag gillar värmen så har vi kylaggregat inne om de behövs, nätterna kan bli ganska jobbiga om de är för varmt när man ska sova. Jag köpte en sån där kylmatta till Lillan men hon vägar ligga på den. Hon lägger sig bredvid o hjälper jag henne att lägga sig på den så reser hon sig och går bort. Men hon gillar också värmen o ligger gärna mitt i solen långa stunder.

Håller tummarna för att Triss pigga på sig 9 år är ju ingen ålder på en sån liten hund, så länge de finns liv finns de hopp.

Kramiz

http://https://anki-nilsson.blogspot.com

Kicki Fredlund

23 juni 2020 19:51

Ja, det är verkligen ett dilemma när man inte vet hur illa det är. Men jag har ändå märkt ett tag att hon tacklar av.
Triss äter också värkmedicin, precis som Lillan. Men jag tycker inte att hon svarat så bra på det.

Fransk Bulldogg blir generellt inte så himla gamla, även om det finns dom som blivit både 13 och 14 år.
Kramiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Måndag 29 april 16:33

Idag hade jag tid med valparna hos veterinären för besiktning, chipmärkning och vaccinering.     Quick Pay väntar på veterinären.     Dags för den otäcka sprutan med microchipet.   Allt var som det skulle och testiklarna på plats, ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 28 april 08:55

Den här vinterkräksjukan vill inte släppa sitt grepp. Trots att magen är bra och att jag inte kräks längre, så mår jag rysligt illa.   Efter att ha haft "sjögång" i sängen i natt p.g.a. illamående, så var det bara att ställa in resan till Västerå...

Av Kicki Fredlund - Lördag 27 april 11:32

Det har varit tyst på bloggen under veckan.   I tisdags var Berra så dålig hela dagen och natten, så jag ringde 112 på onsdag morgon, då hade han spytt och haft diarré oupphörligt i ett dygn och var riktigt medtagen när ambulanskillarna kom och h...

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards