Alla inlägg den 19 juni 2020

Av Kicki Fredlund - 19 juni 2020 12:55

Det är mellan 27 och 29 grader ute, beroende på vilken termometer jag titta på. Den med 27 ligger i norr.


Fy attan säger jag. Svetten forsar bara jag rör mig.


Jag gick upp redan 5.15 i morse, hade sovit riktigt bra och kände mig utsövd.


Kunde passa på att göra lite ute innan det blev för varmt. Hämtade vatten i dammen och vattnade i växthuset och i pallkragarna.


Planterade några blommor i avlånga krukor att ställa på altanen.


Fy attan säger jag också över katterna som har gett sig den på att vår tomt ska vara deras toalett.


Husets utbyggnad står på plintar, så där har katter gått under hus och altan och dassat, speciellt om vintern eftersom det finns sand och jord där.



 

Men i år har jag satt för kompostgaller, så katterna har svårare att ta sig dit. Men det finns en glipa som jag inte kunnat täcka.

 

Hundarna blir helt vansinniga när dom hör eller ser en katt under altanen.


 

Men då har katten/katterna, jag vet inte vilken/vilka av de 3-4 st som brukar vara på vår tomt, som är den skyldige, börjat gå i min nyss uppgrävda rabatt. 


Jag får sopa jord från syllen, som kantar rabatten och jämna till den uppgrävda jorden, varje morgon. De små nysatta asterplantorna i kanten har rykt all världens väg.


   

Andra plantor är fulla av uppsprättad jord.

 

Jag försökte sitta ute en stund på f.m.,men det blev snart alldeles för varmt.


 

Men det är vissa som löser värmeproblemet på annat sätt.


Jag testade om det fanns nån potatis i hinkarna, men dom var för små än, så det får bli den köpta.


Jag funderar på att göra en ljummen potatissallad till en helstekt fläskytterfilé.


Har tullat lite olika sallader och rädisor från pallkragarna.


Ha en skön midsommar! Trots att den nog blir annorlunda för de flesta p.g.a coronaviruset

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards