Alla inlägg under november 2019

Av Kicki Fredlund - 21 november 2019 16:58

Det går inte fort fram när det är så mycket att röja.


Det går inte att komma ifrån att det är mycken nostalgi i att kolla det gamla.


 

Jag har sparat alla mina travprogram från slutet av 60-talet till en bit in på 80-talet.

 

Nu sitter både Berra och jag och bläddrar i programmen innan dom ska kastas, och minns gamla hästar från förr, både egna och andras. 


Många minns man väl, andra inte alls.


     


Nu har jag röjt så mycket kartonger så bokhyllan har kommit fram. Nästa rensning blir kanske bland alla hundböcker.

 

Jag fick också ett ryck med att sätta ut några auktioner på Tradera, jag har inte gjort det sen jag sålde blomskott i våras.


 

Några pepparkaksformar i hårdplast

 

 

Och små glöggkoppar/muggar i glas.

 

Vi fick oväntat och trevligt besök till 11-kaffet, när Suzanne som var ute och gick stannade till här.


Sen åkte vi till Hedemora, Granngården, ICA och Hemköp var inköpsställena den här gången.


Hemköp hade grillad kyckling på extrapris, så det blev dagens middag.


Det har varit 6 grader och ett otrevligt småregnande mest hela dan.



Av Kicki Fredlund - 19 november 2019 16:54

På förmiddagen fick vi besök av Tobias, Erika och småttingarna Novali och Tuva.


Det var inte enkelt att fixa plats bland mina enormt många tidningar, som bara bärs ner fler och fler.

Jag måste få fram tomt golv på kontort för att sen kunna börja sortera och kassera alla kartonger.


Hundarna var i sitt esse, Triss mest som är galen i barn, hon både tjuter och snackar för att få uppmärksamhet, vilket så klart skrämde barnen till en början, för hon låter inte lite.


 

Tuva var lite fundersam till en början.

 

 

Tryggast att vara i pappas famn när alla hundarna ville hälsa.

 

 

Triss var alldeles tills sig av glädje över besöket.

Erikas hår var bland det längsta jag sett.

 

Jag är så glad att dom vill komma hit alla 4, för det har blivit stora förändringar där, eftersom Tobias och Erika ligger i skilsmässa.


Jag tror att jag har tillstånd att tala om att yngste sonen också håller på att skilja sig sen bara ett par veckor tillbaka.


Jag blir så lessen för allas skull när det inte livet fungerar som man vill och som det borde. 


Av Kicki Fredlund - 17 november 2019 16:29

Vi åkte inte till spårningen idag.


Det var visserligen milt väder, med +4 grader redan på morgonen, men jag tyckte det var så blött och jag höll på med tidningarna uppe på kontoret, så jag skippade Tjärnan.


Jag la ut tidningarna på flera säljsajter på FaceBook.


Fick ont i knän och ryggen att gå upp och ner i trappen (tidningar är jäkligt tunga).


Hundarna fick nöja sig med promenad till sjön även idag.


Till en början var det väldigt dimmigt över vattnet. 

 

 

Några gamla torra björkar har blivit nedsågade.

 

 

Hundarna hittade en liten björkbit, som var väldigt intressant och det kämpades om vem som skulle få ha den.

 


Vilket den här videosnutten visar.

 

Jag gjorde kålpudding och såg på fjolårets inlägg i bloggen att jag gjorde kålpudding samma dag förra året också. 


Jag har kommit på ett sätt som fungerar ganska bra för att få Onyx att äta. Jag sitter kvar vid köksbordet medan hon äter, passar på Maya och Triss så dom inte stjäl maten.


Det går så sakta för Onyx, hon äter några kulor, lämnar matskålen, går ett litet varv, kommer tillbaka och tar några kulor till. När hon hållit på ca 10 minuter så tar jag bort maten, då har hon ätit ca hälften.


Mitt på dan ställer jag fram maten igen, då äter hon upp resten med samma funderande och vandrande runt matskålen.


Vid halv 6 får alla hundarna mat igen. Samma procedur för Onyx, jag sitter kvar medan hon äter. Skulle jag eller nån av hundarna gå ut från köket så slutar hon genast att äta. Hälften går i henne, resten äter hon efter sista kissrastningen när det är dags för nattning.


På det här viset har jag fått i henne 3 dl/dag i tre dagar. Det klarar hon sig på så liten som hon är, men skulle behöva ge lite extra för att hon ska lägga på sig lite mer.


Forti Flora strör jag pyttelite på maten, 1 g räckte i 2,5 dag.


Av Kicki Fredlund - 16 november 2019 18:30

Vad har jag nu gett mig in på?


Jag har mitt gamla kontor på övre våningen och det är rena skrotupplaget.


Plötsligt fick jag för mig att börja rensa.


Massor av hästtidningar, program och andra tidningar. 


 

Flera travprogram från slutet av 50-talet när jag började gå på Solvalla. Jag kallades för Pyret på den tiden. Urklippet som ligger vid sidan av programmet är på Berra sen han vunnit sitt första lopp med Max Day (det första loppet han körde över huvud taget). Det var 1957 och Berra hade nyss fyllt 18 år, det var lägsta ålder att få köra lopp då.

 

 

Den ena traven efter den andra plockas fram.

 

 

En del står i hallen för att kastas, men ska sorteras lite först om det finns nån som vill ha.

 

   

Flera travar på bordet i stora rummet.

 

 

Fortfarande massor kvar på kontoret, tidningar som jag inte orkat ta ner än.

Allt detta har legat i och under kartonger. Jag har inte tittat på tidningarna under de 11 år som de legat där, så det är mer än hög tid för rensning.

 

 

Puh!


Finns det nån där ute som är intresserad av bl.a gamla julnummer av Travronden och Travets årsrevy m.fl tidningar?? 


Jag skänker bort till den som vill ha. Kom och hämta, eller jag skickar mot porto.

 

 

Kanske kommer jag ta itu med den här misären på skrivbordet också.


Självklart har det här inte varit bra för varken ryggen eller armen att köra igång med sånt här, men jag måste ändå göra det jag kan.


Ute har det varit lika grått och trist som det senaste dagarna. Trodde vi skulle få snö, men det är +2 grader och regn.



Av Kicki Fredlund - 15 november 2019 16:54

Det här trista vädret tär på humöret.


Jag försökte göra lite nytta inne, sopa, dammsuga, skaka mattor och torka golv.


Men det går inte så himla bra när den högra armen jävlas.


Berra hjälpte till med att dammtorka och dammsuga ett av rummen.


Hundarna fick åter nöja sig med promenad till badet. I och för sig får dom nog den motion dom behöver på den ganska korta promenaden, det är snarare jag som skulle behöva gå längre.


 



 

Dom springer i alla fall omkring så det räcker, har desutom intressanta fläckar att nosa in, så jag behöver nog inte ha så dåligt samvete för deras skull.



 

Av Kicki Fredlund - 14 november 2019 15:39

I morse hade Berra tid redan 8.30 på VC för att lämna blodprover.Tidigt p.g.a att proven skulle vara fastande.


Jag följde med, så passade vi på att få influensavaccineringen avklarad samtidigt.


 

Grått och trist även idag, med ca 0 grader. Hundpromenaden blev återigen bara till sjön och badplatsen.

 

       

Men hundarna är helt obekymrade om vad det är för väder. Dom snusar efter andra hundar, letar harskit, eller hoppar upp på båtar eller bänkar.

 

Med försiktigt hopp, så tror jag att FortiFlora kanske hjälper till att få Onyx att äta. Hon åt upp sin mat både igår kväll och i morse. Nä, förresten i morse åt hon bara hälften av maten, men mitt på dan fick hon resten och den åt hon till sista kulan (trots att den låg i matskålen och inte på fällen på golvt).


Skulle köpa kycklinglever idag när vi handlade, eftesom jag fått tips om det också, men det hade gått ur sortimentet.


Jag har fått tid till en ortoped, dom har faktiskt en sån på vårdcentralen. Jag träffade honom förra hösten med mitt onda knä. Han är ortopedkirurg och kommer från Syrien.


Med remiss till Falun hade jag säkert fått vänta länge, nu fick jag tid till den 25:e denna månad.



Av Kicki Fredlund - 13 november 2019 17:52

Igår morse bakade jag bullar innan vi åkte till Borlänge.


Idag gjorde jag ingenting innan vi åter åkte till Borlänge. Gick en slaskig skogspromenad i Tjärnan på väg till Blge.


Jag hade tid hos en sjukgymnast, som jag gått hos tidigare och har förtroende för.


Han kollade min axel och förklarade hur den fungerar, troligen är det den gamla skadan, som jag opererades för 2003. Han rekommenderade mig att få remiss till en ortoped och att en ny kortisonspruta skulle ges, men inte på samma ställe som den förra sprutan sattes.


Jag var in på apoteket och gjorde av med drygt 1.700 kr. Berras mediciner är inte så billiga och hans högkostnadsskydd var slut.


 

Har blivit tipsad om detta svindyra preparat att strö på maten till Onyx som äter så pyrigt.

 

300 kr för ynka 10 gram! T.o.m dyrare än saffran. Om det fungerar återstår att se, men jag måste få upp henne i hull på två veckor, då hon ska ställas ut på en inofficiell utställning i Avesta.


När vi ändå var i Borlänge under lunchtid, så passade vi på att äta på Coco Thai.


 

Den här gången blev jag besviken, hade hoppats på kycklingspett till deras goda jordnötssås, men det var bara på fredagar och lördagar som dom hade dessa spett upplystes jag om.

 

Dessutom hade dom bara starkt kryddade rätter, förutom de friterade rätterna. Jag kan inte äta pepparstark mat för magen (tycker inte om det heller). Men Berra han åt för två.


Vädret är även idag milt med 2 plusgrader och snön slaskar. En otrolig dimma var det, men inte regn som igår.




Av Kicki Fredlund - 12 november 2019 16:51

Ett nytt återbud, men nu var det sjukgymnasten som fått förhinder.


Nytt försök i morgon eftermiddag.


Men vi åkte ändå till Borlänge, för vi hade ju bestämt att åka till Ann-Britt och Berndt.


 

Ann-Britt är en av våra äldsta vänner, träffade henne redan 1961 när vi flyttade till Dalarna.

 

 

Berndt en ovanligt pigg 80-åring, vars fest vi missade i lördags p.g.a snön.

 

Berndt sa själv att han var piggare än på 30 år, han hugger i skogen flera timmar varje dag och skor även en och annan häst igen.


Vi bjöds på fika med snittar, tårta och hembakade kakor, från festen som vi aldrig kom på.


Det var otroligt länge sen vi varit hos dem. Det blev lite nostalgi när jag såg tapeten på väggen, som jag tapetserat för många år sen.


Det var på den tiden jag tapetserade både hos oss själva och hos andra.


Ute vräkte regnet ner, 2 grader varmt, det var oerhört slaskigt på dom mindre vägarna.


Hundarna blev dessvärre blåsta på promenad, för hela f.m satt jag och jobbade vid datorn, med fakturor och andra bankärenden. Och när vi åkte hem var det förutom regnandet mörkt.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards