Direktlänk till inlägg 12 december 2022

Vilken avslutning för Maya!

Av Kicki Fredlund - 12 december 2022 10:21

Igår var det dags för årets sista utställning, det har blivit många i år.


Klockan 5 på morgonen drog jag och Maya iväg. En snäll granne tog på sig att rasta Onyx under dagen så jag kunde åka.


Gabriella mötte upp i Hedemora, sen körde hon min bil både till Stockholm och hem å jag slapp.


I Avesta hämtade vi upp Annika, tur att hon inte är så stor, för det blev trångt i min lilla bil.


Vi kom fram till Hundmässan i god tid för att få parkering i P-huset. Jag har ju mitt hemska minne, för några år sedan, när jag fick parkera långt utanför området och sen höll på att missa tiden med Triss.


Eftersom det var så många frallor anmälda 97 st tror jag, så gick hanar och tikar i varsin ring Karl-Erik Johansson dömde hanarna och Karl Eddie Berge från Norge dömde tikarna (58 st)


Det gick inte att ha uppsikt över båda ringarna samtidigt, så vi satt vid hanhundsringen tills den var

klar.


Falcon blir noggrant kollad. Agneta tog kort från en annan vinkel än jag.

 

Falcon deltog i en ovanligt stor öppen klass 12 st. Han fick exelent och fin kritik, men blev opacerad i klassen den här gången.


När hanarna var färdigbedömda så flyttade vi över till ringen för tikarna. Den domaren tog mycket god tid på sig så han var inte klar med juniortikarna, när hanarna var klara i andra ringen. Det var hela 25 juniorer anmälda.


Det innebar att det tog lite tid innan det var dags för Maya, som gick sist som vanligt. Men den här gången hade hon konkurrens i klassen, då det var ytterligare två fina veteraner, alla tre fick ex med CK, men det var Maya som vann.


Domaren var helt lyrisk över Maya och jag blev totalt chockad när hon stod etta Bästa Tik.

 

Kritik: Snart 9 år, kompakt helhet, feminint välskuret huvud, utm ögon och öron, bra panna, öppna näsborrar, god nosparti, underkäke med bra bredd och turnup, kompakt hals, typisk överlinje, bra svans, härligt förbröst, utm substans i kropp och benstomme, balanserad vinkling, rör sig rastypiskt med utm steglängd, kunde haft aningen stramare tassar, prima päls, härligt temperament. Svensk veternavinnare Svensk vinnare

1a
Nordic Show certifikat
 
 
Att det sen var "Boxerkalle" som dömde BIR och BIM var ju också trevligt.
 
Det var då tur att inte Maya blev BIR, för det vandringspriset hade vi aldrig fått in i bilen. Och jag tycker inte om att ha ansvar för något man ska lämna ifrån sig efter ett år.
 
Nån final blev det aldrig för vi åkte hem innan. Dan hade varit lång nog ändå.
 
Mayas rosettskörd. Jag brukar aldrig köpa nån rosett, jag tycker att det är en självklar sak att hunden ska få det den har vunnit. Men den här gången hade jag ett inteckningskort som det var sista chansen att lösa in, så det blev även Svensk Veteranvinnarerosett.
 
Jag har gjort en slutsummering av Mayas år som veteran.
 
Tre titlar har det blivit Dansk veteranvinnare 2022, Svensk veteranvinnare 2022 och Svensk vinnare 2022.
 
Jag hade faktiskt missat att det var en vinnarutställning i Danmark, trodde "bara" att hon blev bästa veteran.
 
Antal utställningar totalt 2022, 20 st inkl. 2 i Danmark
 
Antal Exelent 20
 
Antal CK 18
 

Antal Bästa Veteran 19 därav 2 i Danmark

 

Placeringar i Bästa Tikklass 11

 

BIR 1

 

BIM 3

 

Kan jag bli annat än imponerad och tacksam av hur bra det har gått för henne under året.


När vi åkte hem så stannade vi till på Avesta lasarett för jag skulle lämna medicin till Berra, en sort som de inte hade.


Han ligger på enskilt rum, får inte ta emot besök. Han har covid, fan också! Han måste ha blivit smittad på VårdCentralen, när han träffade både läkare och var på lab och vi fick vår säsongsinfluensa-spruta.


Inte nog med det, i natt vaknade jag kl 3 och hade ont i halsen och kände mig vissen.


Så nu är jag livrädd att jag också fått covid och smittade någon igår, speciellt som jag blev överöst av kramar efter Mayas framgångar. Men igår var jag ju helt frisk så jag hoppas på det bästa.



 
 
Ingrid

Ingrid

12 december 2022 13:31

Grattis till alla Mayas framgångar. Jag förstår att du är stolt.
Men så tråkigt att Berra fått covid. Jag hoppas verkligen att inte du också är smittad. Jag snorar och hostar jag, men jag har testat mig och covid är det inte.
Krya på er!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

12 december 2022 13:43

Tack!
Det troliga är väl att jag också har covid, för förkylningen jag hade har varit helt borta några dagar.
Kram

 
Ingen bild

Ann-Marie

12 december 2022 16:11

Det var inte roligt att läsa att ni ramlat dit på covidden.
Tänker på er. Varm kram Ann-Marie

Kicki Fredlund

12 december 2022 16:31

Vi har ju tagit alla våra sprutor, så man kan ju hoppas att det bara blir som en vanlig förkylning.
Kram

 
paula

paula

12 december 2022 18:14

Just som allt var så trevligt och bra, och en massa fina resultat så går Berra o får covid och nu kanske du också. Jo det pratas mycket om att spridningen är hög nu, både av covid, av rs-virus och av influensan. Tar det aldrig slut???
Grattis till placeringen i alla fall, då har du något att glädja dig åt
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

12 december 2022 19:31

Jag hade väl tyckt att det kunde räcka med den förkylning jag dragits med i en månad. Men vi får väl fixa detta också.
Ja Mayas enorma framgång igår kan jag suga på länge.
Kramen

 
Ingen bild

Hillevi

12 december 2022 18:34

Stort grattis till Mayas framgång och till dig som format henne så fint genom alla härliga skogsvistelser.

Hoppas nu att coviden uppför sig väl och att vårdcentraler är farliga - det är sen gammalt! Jag måste dit den 23/12 annars får jag inte förnya blodtrycksmedicinen, så jag får väl också covid eller vinterkräksjuka bara för det.

Nåväl, ni hade boxerkalle på er sida, jag har Sveriges Bästa Kalle jag fast han inga rosetter har!

Kicki Fredlund

12 december 2022 19:29

Tack! Det har verkligen varit ett framgångsrikt år för Maya.
Nu ska vi bara vänta på att Onyx's kullbror Falcon blir champion nästa år.
Jag hoppas att jag får hämta hem Berra i morgon.

Dan före julafton, det var väl en olämplig dag för läkarbesök, tycker jag.

Så klart att du har Sveriges bästa Kalle, med eller utan rosetter.

 
Anki

Anki

13 december 2022 08:59

Stort Grattis till Mayas framgång och BIM! Det var ni värda både hon och du!
Så tråkigt att Berra drabbats av covid - håller tummarna att inte du blivit det också!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

13 december 2022 09:55

Tack! Det var alldeles fantastiskt att min veteran kunde slå alla övriga tikar, fler än 50 st.

Dessvärre har jag blivit smittad av Berra, så jag är däckad sen igår.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Måndag 29 april 16:33

Idag hade jag tid med valparna hos veterinären för besiktning, chipmärkning och vaccinering.     Quick Pay väntar på veterinären.     Dags för den otäcka sprutan med microchipet.   Allt var som det skulle och testiklarna på plats, ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 28 april 08:55

Den här vinterkräksjukan vill inte släppa sitt grepp. Trots att magen är bra och att jag inte kräks längre, så mår jag rysligt illa.   Efter att ha haft "sjögång" i sängen i natt p.g.a. illamående, så var det bara att ställa in resan till Västerå...

Av Kicki Fredlund - Lördag 27 april 11:32

Det har varit tyst på bloggen under veckan.   I tisdags var Berra så dålig hela dagen och natten, så jag ringde 112 på onsdag morgon, då hade han spytt och haft diarré oupphörligt i ett dygn och var riktigt medtagen när ambulanskillarna kom och h...

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards