Alla inlägg under februari 2021

Av Kicki Fredlund - 28 februari 2021 12:35

Idag åkte vi till Tjärnan för att spåra. Jag skrev ju nyligen att vi skulle vara där idag, men det var ingen annan från spårgänget som var på plats, så det var bara Berra och jag.


Igår var Berra dålig och låg fram tills det var dags att se på V75, det ville han inte missa, det var ju dessutom från Romme.


Därför åkte jag ensam till skogen med hundarna.


Jag hade tagit med mig grus i en hink för att sanda lite där parkeringen var som isigast.

  

 

Skoterspåren kan man forfarande inte gå på, men nu är det ju snöfritt i skogen.


 

Maya spanar efter något.

 

I morse var det 5 plusgrader redan när vi steg upp. Trots att ingen sol fanns så steg det till +8 efter ett par timmar.


Idag var även Berra betydligt piggare än igår, så han hade inget emot att följa med till skogen


Men tyvärr blåste det friskt, så spåren som jag la till Maya och Onyx blev inte så enkla för dom att lösa.


 

Vi gick en kortare promenad medan spåren låg till sig.

 

 

Maya fixade sitt spår alldeles utmärkt, trots blåsten, Här har jag jut selat av henne vid slutet, som var en garnknut.

 

Onyx däremot hade det marigare och var ganska så yvig i spårandet och missade en pinne (av 5).


   

Men här har matte varit lurig och hängt en bit fårskinn på en kvist, den markerade hon fint och ville dessutom leka med den ett tag.


Eftersom det bara var vi som spårade så var vi ju klara ganska snart och i stället för att sitta ute och fika i snålblåsten, så åkte vi hem och intog vårt f.m.-kaffe

  

Av Kicki Fredlund - 26 februari 2021 16:12

Idag hade Berra tid för provtagning på VC strax före kl 12. Jag handlade lite på ICA, utan att egentligen behöva, men nu behöver jag inte handla nästa vecka.


Vi åkte och fick fika hos Kerstin och Anders, det var första gången på ett år som vi varit hem till någon och fikat.


 

Anders var pigg, medan Kerstin tyvärr blir allt mer dement. Jag blir så ledsen över att hon inte vill åka och testa sina sköldkörtelvärden för att åter få medicin mot det, en medicinering som hon på eget bevåg bara slutade att ta för flera år sedan.

 

Sen åkte vi till skogen med hundarna, det var solsken och +9 grader, även om det blåste ganska friskt.

 

   

 

   

Hundarna hittade en snöfläck där Onyx rullade sig njutningsfullt.

 

 

Idag har jag lyssnat på Äldre dam med onda avsikter, en småmysig bok, blandning av feel good och feel bad. Den var bara drygt tre timmar lång, så nu har jag börjat på del 2 Äldre dam med mörka hemligheter.

 


Av Kicki Fredlund - 25 februari 2021 15:20

Det har varit +6 grader sen igår, även i natt, så med lite duggregn på det så är det nu nästan helt snöfritt, inte bara på vägarna utan även i trädgård och skogen. Men ack så blött!


 

Vi åkte till Tjärnan och gick med hundarna, isgata i skoterspåret, men annars inte svårt att gå nånstans.


 

Tossiga Maya, hon började leta godis i ett träd när jag tog fram mobilen för att fota, men jag hade inte lagt nåt godis där och inte bett henne leta heller.

 

På söndag åker jag till skogen och börjar spåra igen, får se om några fler kommer. Man får nog ta med sig lite sand, för platsen där vi ställer bilarna är vattensköljd isgata. 


 

Igår såg vi dessa rådjur på en åker intill vägen. Idag var samma åker helt snöfri.

 

 

Så här trist 11-kaffe får jag de dagar som vi har 5:2. Jag saknar fikabrödet, men får lov att härda ut två dar i veckan.


 

Idag kom en rörmokare och fixade vattenkranen, som inte gått att skifta från kran till dusch. Tur att vi haft duschen på gästtoan uppe.

 

Samma sorts mat idag, som förra 5:2 dan. Kyckling, broccoli och morötter tillagat i ugnen.


Boken jag lyssnar på just nu är Ytspänning av Oliver Norek. Lite svårt att hålla reda på namnen i boken, för att det är franska namn.


 

Klart läs/lyssnarvärd är den i alla fall. 



Av Kicki Fredlund - 24 februari 2021 16:46

Vi åkte in till Hedemora idag, för jag skulle köpa såjord och blomjord. Hög tid att börja förså en del, men framför allt sätta om krukväxter som faktiskt ser rätt eländiga ut, så dom behöver lite omvårdnad och kärlek.


Vi gav Tjärnan en ny chans till promenad, det var +6 grader och snön sjunker undan med rasande fart.


  

Och visst hade snön försvunnit en hel del, men i skoterspåren kunde man inte ta sig fram, så vi höll mera till inne i skogen.

 

Om den här vädertypen fortsätter så kan vi spåra igen med hundarna på söndag.

 

Men det finns ju annat man göra i stället, leta godis i träd t.ex

 

Onyx tittar på utan att fatta vad Maya höll på med

 

 

Men med lite hjälp kom hon också på vad man skulle göra.

 

Onyx ljusnar mer och mer, men några ränder är svåra att se.


 

"Kan man inte få kissa ifred, utan att få en kamera i ansiktet?"


Vi åt ugnspannkaka, i morgon är det ju vår andra 5:2-dag och då måste det bli nåt magrare än pannkaka.


Igår lyssnade jag klart på en bra bok, om man gillar genren. De kapabla av Klas Ekman (debutbok).

Klicka på länken om du vill veta handlingen.


 




Av Kicki Fredlund - 23 februari 2021 16:18

Idag har det, trots att det inte varit nån sol, varit +6 grader.


Det var riktigt vårvarmt när jag promenerade med hundarna. Men vi fick nöja oss med att gå till badplatsen idag.


Nu kan man inte gå på isen längre, det är alldeles för blött.

 

Stigen bort mot badplatsen var också väldigt blöt.


 

Jag vet inte vad det blivit för fel på min lilla kamera (inte mobilen) det blir en ljus fläck mitt på bilden. Nån som vet?

 

Man ser väl inte så bra av fotot, men här porlade vattnet fram från stigen ner till sjön.

 

 

Idag fick vi trevligt besök till 11-kaffet. Roland hade t.o.m bakat sockerkaka och tagit med sig.

 

Berra blir så uppiggad av att träffa gamla vänner att prata minnen och annat med.


Igår testade vi att åka till Tjärnan och gå med hundarna, men det var inte så lyckat. Ja, hundarna hade ju inga problem, men det var jobbigt för Berra och mig att gå i den blöta snön, för skoterspåret var helt vattenfyllt så där kunde man inte gå.


 

Tjärnan igår. Till en början kunde man gå utmed sidan på skoterspåret, men sen blev det för mycket vatten.

 

Av Kicki Fredlund - 22 februari 2021 12:52

Gårdagen försvann i en dimma nästan. Jag hade ont i magen i princip hela dan. Det som från början verkade som lite magknip bara blev en smärtsam omgång kolik.


Hundarna blev blåsta på promenad då jag inte vågade gå hemifrån.


Idag mår jag bra, ja det gjorde jag redan i går kväll när det hela gått över.


Hundarna har fått lite inomhusaktivitet, men strax ska vi ta bilen och kolla hur det ser ut i Tjärnan efter den pågående snösmältningen.


 

Jag skulle träna hundarna lite i att "sitta bamse" medan Berra tog kort. Med Maya gick det OK.

 

   

Men att få båda att sitta upp samtidigt var inte så enkelt. Onyx är inte speciellt samarbetsvillig.

 

 

"Kan vi inte sluta nu, du ser ju hur trött jag är".

 

Idag är det +1 grader, alltså lite kallare än igår, då det var uppe i +4 grader och snön rasade i stora sjok från taket.


 

Om det fortsätter så här så kan man snart ta en fika på altenen.

 

På tal om fika, så blev vi blåsta på det idag. Startade nämligen med 5:2-dieten.


Få se hur vi klarar det, provade för nåt år sen, men gav upp. Den här gången får jag inte misslyckas om jag ska kunna komma i mina kläder. Som det är nu har jag bara ett par jeans som jag kan knäppa i midjan.


Det här senaste hemmasittande året, som coronan är skuld till, har inte varit så bra för figuren. Det är en dålig kombo att gilla kaffebröd och ogilla att motionera.


Mitt mål är att gå ner 2,5 kg, det är värre för Berra som behöver gå ner 5 kg. Den som lever får se.



Av Kicki Fredlund - 20 februari 2021 13:15

Kraftigt omslag i vädret, +3 grader och regn, så himla trist.


Får väl bara se det positiva med att snön decimeras rejält, takdropp är ju aldrig fel.


 

Hundarna fick en trist koppelpromenad i byn, vi fick gå mitt i vägen där det inte var halt.

 

     

Annars är det pussel som gäller. Det här är det svåraste hitintill av de jag lagt.

 

 

Har fått till några små "öar", men det värsta återstår med hundratals pyttesmå detaljer, vars bitar ser så liknande ut.

 

 

Så fortsätter jag att lyssna på böcker av varierande slag. Det här är den andra i serien om Maja, som fortsätter med flera. Om man klickar på namnet Sörja för de sina, så hittar man en länk till handlingen.


 

Dagens mat blev inköpt vårrulle som jag hade i frysen, men fasen så jag ställde till det.

 

Jag stekte vårrullarna i ugnen med olja över, när jag sen öppnade ugnsluckan så välde det ut rök, hela huset blev helt grått av rök och brandvarnaren ylade länge.


Men dom var goda, kanske inte så mättande, så jag ska göra semlor åt oss nu till e.m.-kaffet

 


Av Kicki Fredlund - 19 februari 2021 17:10

Idag fyller Maya och hennes syskon 7 år, dessvärre har ju två gått bort genom olyckshändelser redan när dom var allt för unga.


Dessutom fyller ett av våra 9 barnbarn 22 år. Vi har ringt ock grattat Victor som pluggar i Göteborg, annars bor han ju i Trollhättan, där han och hans flickvän söker för fullt efter lägenhet.


Idag har det varit osedvanligt grått väder, men även nåt alldeles oerhört halt. Noll grader och underkylt regn, gjorde att även vägen som blev sandad i morse ändå var snorhal. Hörde på nyheterna att bussturer i Örebro fått ställas in p.g.a halkan.


Jag startade morgonen med att baka bullar direkt efter frukost.


 

Bullarna var klara lagom till 11-kaffet.

 

 

Sen halkade vi iväg ut på sjön i det grågråa vädret.

 

 

Berra har gått en bit på isen och vi kommer ikapp honom med sparken.

 

 

Han fick åka snålskjuts en bit hemåt.

 

 

Hemma igen så gjorde jag iordning rotfrukter som skulle in i ugnen.

 

 

Smakade alldeles utmärkt till kallskuren fläskytterfilé med gräddsås.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards