Direktlänk till inlägg 23 juni 2021

Lättja modell värre.

Av Kicki Fredlund - 23 juni 2021 19:28

Vädret är varken bra eller dåligt. Inte för varmt i alla fall med 17 grader som mest idag. Mulet, men inget regn.


För blött i gräset för att klippa det, trots att det nu är jättehögt igen.


Jag gör minsta möjliga, lusten saknas.


Igår tvättade jag ett fönster till. Det är väl så det kommer att bli, nåt enstaka fönster då och då.


Stora rabatten är som en djungel. Det går inte att rensa ogräs där, för den är helt igenvuxen av marktäckande växter samt törel, aklejor och prästkragar.


 

Paradisbusken har vuxit enormt. Jag klippte ju ur den massor förra året för att fönstret, som nu inte alls syns, skulle kittas och målas.

 

   

I hostan har de senaste dagarnas regn samlats.

 

 

Jag putsade tomatplantorna genom att ta bort alla nedre bladen, som bara tar näring från plantan och gör att man knappt kommer åt att vattna när bladen sprider ut sig.

 

 

Idag var skogsvägen helt upptorkad, trots att det var stora pölar för två dagar sen.

 

 

Jag skulle ta kort på den lilla oansenliga, men söta linnéan, men det kom en Onyx och ställde sig i vägen och fick skärpan på annat ställe än blommorna.


Idag åt vi varma svampmackor. Det har inte blivit så mycket svamp i maten på sistone, trots att föresatsen är att vi ska äta nåt med svamp minst en gång i veckan.


Förresten har jag sett pyttesmå kantareller, har man tur kanske nån Karl Johan också dyker upp. Vädret har ju i alla fall varit svampvänligt med både regn och värme.



 
 
paula

paula

23 juni 2021 23:06

Du säger att du inget gör o så gör du något precis hela tiden. För du har myror i brallan! Jag försökte också fota linneor idag. har inte tömt kameran dock. Ja Saija bor i Herrhagen, vi gick ju in till stan så det är inte långt, kanske 3 kilometer. Mycket trevligare än Bojsen där hon bodde förut tycker jag. Saija var så less när hon skulle hjälpa mig o packa upp o det var svamp överallt, enligt henne är det dom som gör att alla köksskåp är fulla, kan inte begripa vad hon menar? Kram och hälsa Berra

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

24 juni 2021 15:54

Jag gör verkligen inte många knop på en dag, men lik förbaskat går tiden så fort att veckorna rusar iväg.
6 månader till julafton (ja, det var fult sagt)
Jag förstår inte heller vad Saija kan ha menat att det var mkt torkad svamp i skåpen, hihi!
Kram!
Berra hälsar tillbaka.

 
Anki

Anki

24 juni 2021 08:15

Perfekt med marktäckande i rabatterna - skönt att slippa rensa ogräs :)
Det går väl an att du är lite lat ibland - tror du får mycket gjort ändå!
Onyx bland linneorna ... mysigt!
Ja, nu är det bara att hoppas att det kan bli lite svamp snart - mina bästa ställen är försvunna, men när vi flyttat får jag ta nya tag och leta reda på nya svampmarker. Lyckligtvis har jag en del kvar i frysen och en hel del torkat också.
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

24 juni 2021 15:42

Det får väl vara nån måtta med de marktäckande växterna. Jag tycker om blommor, men nu blir ju en del av perennerna kvävda. Det gäller dessvärre inte ogräset, som tar sig upp överallt.
Jag hoppas du hittar nya fina svampmarker.
På tal om torkad svamp, så borde jag ut med en annons om torkade trattisar, jag har minst ett kg kvar och själv äter jag bara av den svamp som är i frysen.
Ha en skön midsommar!
Kram

 
Ingrid

Ingrid

24 juni 2021 14:43

Tänk så det växer hos er! Det märks att ni har fått regn i mängd. Paradisbusken är ju enorm nu igen.
Ha en Glad midsommar!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

24 juni 2021 15:37

Ja, jag har knappt varit med om maken till växtlighet.
Men tyvärr har ju värmen gjort att det blommar över så fort.
Ha en glad midsommar du också!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards