Alla inlägg under februari 2020

Av Kicki Fredlund - 13 februari 2020 09:05

Trots att vi inte har nån vinter, även om det är -6 grader idag, så blir jag alldeles orkeslös den här tiden.


Latmasken kryper i mig och helst vill jag bara sitta en hel dag och lyssna på ljudböcker, just nu Triptyk av Karin Slaughter. En spännande deckare som jag gillar. Klicka på titeln och du kan läsa om handlingen på Adlibris.


Men nåt måste man ju ändå göra och strax, när värktabletterna tinat upp ryggen, så ska jag börja baka bullar, dom sista två gick åt igår. Det får nog bli några släta också, så jag kan göra semlor.


Igår regnade det på e.m Men vi hann precis gå vår skogspromenad med hundarna innan regnet kom.


 

Maya, som alldeles snart blir 6 år gammal (19 februari)

 

 

Onyx, snart 10 månader (23 februari). Tidigare var hon smal som en vinthund, nu får jag minska på maten undan för undan för att hon inte ska bli tjock som en liten gris.

 

Av Kicki Fredlund - 10 februari 2020 18:44

Vi åker ju till Tjärnan nästan dagligen för att gå med hundarna på skogspromenad.


Men nu börjar det bli FÖR äckligt att ta ut hundarna ur bilen, för folk skiter och kastar toapapper omkring sig alldeles intill vägen.


Idag hann jag nästan inte på Triss när hon var fram till en skit som låg precis framför bilen.


 

Nu blir jag tvungen att låta hundarna gå kopplade tills man passerat skiten på betryggande avstånd.

 

 

Alla vita fläckarna är toapapper som liggen precis intill stigen.

 

  Papper hänger som serpentiner i blåbärsriset.

 

Skogen är ju snöfri och det finns massor av mossa. Om nu nån (tydligen ganska många) blir så akut nödig att man måste ta skogen till hjälp. Så för faan gå in en bit från stigen och begrav pappret under mossa eller nån sten.


Det är illa nog att hundarna vill åt djurens skit, men människobajs, där går gränsen!!



Av Kicki Fredlund - 10 februari 2020 10:15







Det har gått hela 12 år sen min allra sista boxerkull föddes.



Jag är osäker på hur många som ännu är i livet. Travarens Kantarell "Vicky" blev 9 år, Travarens Klenod "Irma" blev 10 år och Travarens Kleo Will "Viola" blev 10,5 år. Tre st har jag ingen kontakt med, så där vet jag inte.


 

Av Nils fick jag den här bilden på Kash (tagen igår). Han följer fortfarande husse på eftersök och älskar att få gå fram till ett skjutet vildsvin.


Idag har vinden mojnat något och det regnar inte längre, det är +4 grader.


I går kväll var det ett riktigt busväder och jag hörde på radion att tusentals var utan ström i södra Sverige och hela Gotland.



Av Kicki Fredlund - 9 februari 2020 15:23

Morgonens ryggskott var jäkligt onödigt, för mitt på dag hade det släppt.


Det var ju så klart bra, men då var det ju redan kört med spår för min del.


Vi åkte ändå till Tjärnan som vanlgt för att gå promenaden med hundarna.


   

Spårmarkerna var tomma på folk och hundar, för alla hade åkt hem, men våra hundar var nöjda ändå, trots att det bara blev promenad idag.

 

 

Hemma igen så gjorde jag en paj på resterna av polled pork, som det fanns en bit av i kylskåpet.



Av Kicki Fredlund - 9 februari 2020 10:45

Igår var det den årliga tacksägelsemiddagen på klubben i Skoga.


Jag skulle ha hämtat upp Kerstin, vi brukar alltid samåka, men igår ringde hon återbud för hon mådde inte bra. Hoppas det bara var tillfälligt.


 

Som vanligt kom vi till ett bord fyllt med god mat.

 

 

Jag har fyllt min tallrik till brädden.

 

 

Kaffet efter maten hoppade jag över, men inte biskvin som Gunliz gjort.

 

Eftersom middagen började redan klockan 5, så var jag tidigt hemma igen.


Idag vaknade jag med ryggskott, trodde väl att det skulle släppa sen jag tagit mina tabletter, men det var fortfarande kvar, efter två timmar.


Nu börjar det ändå släppa, men så dags nu. Jag missade alltså dagens spårträff.


Det får väl bli ytterligare en lat dag. Mulet väder är det och +3 grader.



Av Kicki Fredlund - 8 februari 2020 10:46

Jag har haft en blomsterlönn i många år och tagit skott ifrån den som jag sålt på Tradera.


Men för knappt två år sen så dog moderplantan sen jag klippt ner den och tagit skott.


Så plötsligt hade jag bara två skott, varav det ena dog och det andra var väldigt "pyrigt" länge.


 

Men nu har det skottet vuxit på sig och börjat blomma. Jag skulle behöva klippa ner den, men nu vågar jag knappt det, tänk om skottet inte tar sig .

 

På tal om blommor, så har jag ganska många orkidéer, de allra flesta är vanliga brudorkidéer och dom blommar ju mest hela tiden, men så har jag en av en annan sort.


Den fick jag när jag fyllde 70 år, alltså 6 år sen, och den har bara blommat om en gång tidigare, för ca 3 år sen, men nu blommar den igen.

 

 

Det är den här, jag fick googla på den för att få fram namnet på sorten, den heter Dendrobium. Jag undrar om man kan ta sticklingar av den?

 

Idag ska jag inte göra många knop. Tidig kväll, redan kl 17 ska jag vara på klubben. Det är dags för den årliga "tacksägelsemiddagen". Spännande att se vad kökskommittén hittat på för gott i år.


Ute är det grått och +2 grader, den lilla snö vi fått är i princip helt borta igen.


 

Av Kicki Fredlund - 7 februari 2020 12:42

Fy så jag är i avsaknad av arbetslust. 


Visserligen hade jag väldigt ont i ryggen i morse, kunde knappt ta mig fram, men det har släppt nu.


Jag har sopat och våttorkat golven, men sen var det slut på den energin.


Ute skiner faktiskt solen och det droppar från taken. Snön som kommit, ca 1 cm, tinar nog bort under dan.


Barnbarnet Tobias fyller år idag, hela 30 faktiskt!


 

Maya får öronen tvättade av Triss.

 

 

Hundarna funderar väl på om vi inte ska gå ut snart. Jo det ska vi.

 

 

Kom då så går vi!

 

 

Av Kicki Fredlund - 5 februari 2020 16:33

Hade väl lite för mycket ont i ryggen igår för att kunna sova bra inatt. Så i morse var jag ganska giktbruten.


Men efter nån timme hade värk/muskelavslappnande tabletter gjort sitt, så plötsligt var det ingen fara med ryggen längre.


Suzanne M ringde och bjöd oss på 11-kaffe. Det tackade vi inte nej till.


Dessvärre hade jag varken mobil eller kameran med mig, så det blev inga bilder därifrån, varken på hus eller hundar.


Lilla Anna, 9-veckors dvärgschnauzervalp, får jag fota nån annan gång. Men då är hon förstås inte 9 veckor längre.


En till som ringde var veterinären, som talade om att alla Triss prover var bra. I måndags tog han ju blodprov på allt som gick för jag ville ha koll på Triss. Det var alltså OK med lever, njurar, sköldkörtel och Hb. Han har även kollat hjärta och patella, som fortfarande är bra.


 

Som oftast åkte vi till Tjärnan med hundarna.

 

 

Det har gallrats tallar, så det ligger massor av högar med tallgrenar 


När vi kom hem hade jag bestämt att jag skulle bada hundarna, jag hade tänkt göra det i flera dar, liksom klippa klorna. Igår blev faktiskt klorna klippta på alla tre.


Onyx klipper jag klorna på var och varannan dag. Hon har inte börjat protestera, så hon ligger helt avslappnad i mitt knä medan jag klipper, alltså gör jag det ofta, för att hon ska förknippa det med en mysstund.


 

Badat blev det, Triss är den som frivilligt kommer in i badrummet när jag ropar, även om hon ser lite lidande ut här så gillar hon att bli badad.


 

Onyx har inte varit med om det mer än ett par gånger tidigare, så hon ser ju lite undrande ut när hon hamnat i karet.

 

 

Och Maya hon tar det som ett nödvändigt ont.

 

Idag har det varit lite växlande sol och moln. -4 grader i morse blev +1 grad på eftermiddagen.




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards